zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

ZDANIEM 46 PROCENT PROFESJONALISTÓW DYSKRYMINACJA I UPRZEDZENIA POZOSTAJĄ NAJWIĘKSZĄ BARIERĄ DLA KOBIET NA POLSKIM RYNKU PRACY

Pomimo licznych działań na rzecz wyrównania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy, sytuacja, w jakiej znajdują się profesjonalistki pozostawia wiele do życzenia. W ankiecie przeprowadzonej przez agencję doradztwa personalnego Hays uprzedzenia i dyskryminacja ze względu na płeć ponownie zostały zidentyfikowane jako największa bariera utrudniająca kobietom rozwój oraz aktywny udział w rynku pracy. Jednocześnie 24 proc. respondentów uważa, że na przestrzeni ostatniego roku wśród ich pracodawców zmalało zainteresowanie kwestią równości i różnorodności (DE&I).

Czym jest wsparcie zdrowia psychicznego i wypalenie zawodowe polskich pracowników?

Choć zdawać by się mogło, że o zdrowiu psychicznym mówi się coraz częściej, to według raportu Manpower, 43% polskich pracodawców nadal nie podejmuje żadnych działań mających na celu wsparcie tego niezwykle ważnego obszaru. Pracownicy natomiast uważają, że zapobieganiu wypaleniu zawodowemu cennymi byłoby nie tylko zapewnienie elastyczności, dodatkowych dni wolnych, ale też zróżnicowanie zespołów pod względem wieku. 

SILVERSOM JEST TRUDNIEJ NA RYNKU PRACY

Dojrzałym pracownikom trudniej jest zmienić pracę i rozwijać się zawodowo. Takiego zdania jest nie tylko 90 proc. profesjonalistów biorących udział w sondażu Hays Poland, ale również eksperci rynku pracy. Osoby w wieku 50+, mimo że wyróżniają się dojrzałością biznesową, wysoką sprawczością oraz bogatym doświadczeniem zawodowym, to na rynku pracy są często niezauważane lub intencjonalnie pomijane w rekrutacjach. Problem ten wciąż jest aktualny, a zmiany negatywnego postrzegania Silversów postępują zbyt wolno.

64 PROC. PROFESJONALISTÓW MA WĄTPLIWOŚCI, CZY APLIKOWAĆ DO FIRMY Z BRANŻY, KTÓRA W ICH OPINII JEST NIEETYCZNA

Z Raportu płacowego Hays 2024 wynika, że w tym roku największy odsetek specjalistów nie planuje zmieniać pracy, lecz wyraża otwartość na atrakcyjne propozycje zawodowe. Atrakcyjne, czyli przede wszystkim dobrze płatne oraz umożliwiające rozwój.

25% polskich pracodawców osiągnęło równość płci w organizacjach, a 38% osiągnie ją w najbliższych dwóch latach

 

 

40% firm znad Wisły mówi o tym, że jest coraz bliżej osiągnięcia pełnej równości płci, a 25% już to zrobiło. Z drugiej strony, 11% polskich pracodawców przyznaje, że daleko im do pełnego parytetu, natomiast 21% z nich deklaruje, że wciąż ma wiele do zrobienia w tym obszarze - to dane płynące z opublikowanego dziś raportu ManpowerGroup "Jak pracodawcy wspierają różnorodność talentów w organizacji?". Najskuteczniejszym działaniem na rzecz zatrzymania talentów w firmie jest promowanie polityki elastyczności. 6 na 10 pracodawców uważa,

że nowe technologie pozwalają im na większą elastyczność i promowanie równości płci.

 

Publikacja ManpowerGroup prezentuje kwestie różnorodności talentów w organizacjach oraz działania pracodawców na rzecz zatrzymania najlepszych kandydatów w firmach. Jak wskazuje analiza, największy odsetek firm (40%) deklaruje, że jest im coraz bliżej do pełnej równości płci. Prawie tyle samo respondentów wskazuje na to, że równość zostanie osiągnięta w najbliższych dwóch latach.

 

Zdaniem Katarzyny Gołek, ekspertki rynku pracy, managera zespołu w Manpower,

z pewnością można zauważyć wzrost świadomości na temat równości w organizacjach, zarówno wśród pracodawców, jak i pracowników. - Coraz więcej firm podejmuje konkretne działania mające na celu promowanie różnorodności i równości płci w swoich strukturach. Wciąż jednak istnieje wiele obszarów, które wymagają uwagi oraz zaopiekowania. Niektóre firmy widzą jak ważne jest działanie na rzecz parytetów, ale ich wewnętrzne procedury niekoniecznie im sprzyjają. Dlatego aby osiągnąć pełny parytet, konieczne będą dalsze wysiłki i zaangażowanie ze strony wszystkich interesariuszy, zarówno pracodawców, jak i całe zespoły. Obiekcje z tym związane wynikają często

z niezrozumienia tematu lub jego niejasnego przedstawienia. Parytet to nie odgórne zarządzenie,

iż określony procent stanowisk ma zostać obsadzony przez kobiety. To cały proces, u którego podstaw leży między innymi dostosowanie wewnętrznych regulaminów do bieżącej sytuacji, aby ułatwiały one kobietom podejmowanie nowych ról, czy aktywności. To także elastyczne formy zatrudnienia, godziny pracy, benefity, wspierające godzenie życia prywatnego z zawodowym - dodaje ekspertka

i podkreśla, że działania organizacji na rzecz równości będą coraz powszechniejsze. - Ten trend będzie się nasilał, a organizacje będą coraz bardziej skłonne do chwalenia się swoimi działaniami na rzecz równości płci. Kandydaci na rynku pracy coraz częściej zwracają uwagę na aspekty zrównoważonego rozwoju, są bardziej skłonni zmieniać pracę na rzecz firm, które promują takie działania. Równość nie jest tylko kwestią moralną, ale również strategiczną, która należycie przedstawiona, wykorzystana, przyczynia się do lepszej wydajności i innowacyjności organizacji - podkreśla.

 

Pracodawcy biorący udział w badaniu zostali także zapytani o to, jakie programy oraz inicjatywy są ich zdaniem najskuteczniejsze w zatrzymywaniu talentów w organizacji oraz poszerzaniu puli kandydatów. 38% ankietowanych wskazało na promowanie polityki różnorodności, 28% na wewnętrzne programy coachingowe oraz mentoringowe, 25% na networking i kręgi zainteresowań.

U 2 na 10 pracodawców sprawdza się także tworzenie inkluzywnej kultury organizacyjnej (23%), a także wewnętrzne programy liderskie (22%).

 

Sztuczna inteligencja oraz implementacja najnowszych technologii odgrywają kluczową rolę

w niwelowaniu różnic między płciami w pracy. 59% polskich pracodawców uważa, że nowe technologie pozwalają im na większą elastyczność i promowanie równości płci. 52% firm deklaruje, że sztuczna inteligencja pomaga w zrekrutowaniu najlepszych kandydatów na rynku, niezależnie od płci.

 

Marcin Nowosad, HRBP Manager w portalach pracy Just Join IT i Rocketjobs.pl wskazuje,

że narzędzia AI do oceny kandydatów eliminują subiektywność z procesu rekrutacji, oceniając kandydatów na podstawie umiejętności i doświadczenia. Z kolei szkolenie AI na neutralnych zestawach danych zapobiega powielaniu szkodliwych stereotypów płciowych w procesie rekrutacji. Ale wspieranie różnorodności to nie tylko domena rozwiązań AI. - Dzięki szybkiemu rozwojowi technologii, firmy dysponują dziś całym wachlarzem narzędzi wspierających takie obszary jak równe szanse i elastyczność pracy, przejrzystość wynagrodzeń i awansów, przeciwdziałanie dyskryminacji czy wsparcie dla pracujących rodziców. Przykładowo platformy do elastycznego zarządzania czasem pracy umożliwiają pracownikom obu płci lepsze dopasowanie obowiązków zawodowych do życia prywatnego. Narzędzia do analizy wynagrodzeń pomagają z kolei identyfikować i eliminować luki płacowe między płciami - mówi Marcin Nowosad.

 

Raport ManpowerGroup porusza także kwestię wsparcia pracodawców w rekrutacji oraz budowaniu zróżnicowanych zespołów. Według 4 na 10 firm, najbardziej pomocne w tym obszarze jest budowanie relacji opartych na zaufaniu (41%), praca w różnych modelach (38%) oraz proaktywna komunikacja

z zespołami (35%). Ważne jest dla organizacji także zbieranie feedbacku od pracowników działających elastycznie (34%), a także szkolenie managerów w zakresie zarządzania zespołami o różnych modelach współpracy (34%).

 

Pracodawcy dostrzegają ogromną rolę tego, jak ważny jest odpowiednio poprowadzony proces

w zapewnianiu różnorodności zespołów. Według 62% organizacji pozyskiwanie talentów odgrywa ważną rolę w tworzeniu zróżnicowanej puli kandydatów, a specjaliści HR i rekrutacji są niezwykle istotni

w tworzeniu zespołów zgodnych z DEIB. Wszystko to wpływa na mniejszą rotację pracowników.

 

- Inwestowanie w różnorodność nie tylko sprzyja tworzeniu bardziej innowacyjnych i elastycznych zespołów, ale również przyczynia się do zmniejszenia rotacji pracowników. Zrozumienie, akceptacja

i promowanie różnorodności kulturowej, etnicznej, płciowej i innych form różnorodności, nie tylko zwiększa zaangażowanie i lojalność pracowników, ale także wzmacnia pozycję organizacji jako dobrego miejsca pracy przyjaznego i otwartego na różnice. Warto przykładać coraz większą uwagę do rekrutacji i utrzymania zróżnicowanych zespołów, a także wcielać zasady DEIB w codzienne działania. To kluczowy element strategii zarządzania zasobami ludzkimi, który ma istotny wpływ na sukces organizacji w długofalowej perspektywie - powiedziała Justyna Krzewska, HR Generalist w Just Join IT i Rocketjobs.pl.

 

Artykuł: Monika Majewska | Senior PR & Content Marketing Specialist ManpowerGroup Polska

 

Materiał partnera.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.