zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS podsumowuje 2025 rok: wspieranie innowacji, rozwój talentów i polskiej społeczności IT

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna, zamyka 2025 rok imponującym dorobkiem inicjatyw edukacyjnych, proinnowacyjnych i społecznych zrealizowanych w Polsce. W minionych miesiącach firma konsekwentnie inwestowała w rozwój talentów technologicznych, wspierała młode przedsiębiorstwa oraz wzmacniała współpracę z lokalnym środowiskiem IT.

Aby pozostać w grze o inwestycje, Polska musi przyspieszyć tempo zmian. Priorytet? Rozwój kompetencji cyfrowych i transformacja technologiczna

Jak wynika z raportu „Global Talent Tracker”, opracowanego przez Hays we współpracy z Oxford Economics, Polska redefiniuje swoją rolę na arenie międzynarodowej. Porzucając wizerunek taniego rynku dla outsourcingu prostych procesów, polski rynek coraz silniej zabiega o projekty inwestycyjne wymagające eksperckich kompetencji.

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

Absencja jako wynik procesów wewnętrznych w organizacji

 

 

Zjawisko rosnącej absencji chorobowej w Polsce staje się coraz bardziej zauważalne, a jego skala kilkukrotnie przekracza średnią europejską. Przeciętna długość zwolnienia chorobowego wyniosła w ubiegłym roku 11,4 dnia, zaś na "L4" przebywał statystycznie co drugi Polak. Dla firm zaczynających odczuwać straty powodowane nieobecnością pracowników kluczowe staje się zidentyfikowanie rodzajów absencji chorobowej. Pozwala to odpowiednio dobrać narzędzia do właściwego radzenia sobie z sytuacją. Nowoczesne metody zarządzania absencją dają możliwość lepszego zrozumienia zagadnienia, co przekłada się na sprawniejszą pracę działów HR i zmniejszenie średniego poziomu absencji.

 

            W literaturze wiele opisów poświęconych jest kulturom organizacyjnym, ich częścią są również wzorce zachowań absencyjnych pracowników. Kultura jest materią, na kształtowanie której realny wpływ mają menagerowie oraz liderzy, jednak z naszych obserwacji wynika, że często brak jest świadomości o mechanizmach jej kształtowania - tłumaczy Mikołaj Zając, prezes firmy Conperio, która tworzy rozwiązania optymalizujące poziom absencji w przedsiębiorstwach. Pracownicy uczą

się poprzez obserwację innych osób w konkretnych sytuacjach, nadając im własną interpretację.

W przypadku absencji kluczową kwestią jest reakcja przełożonego na zachowania absencyjne,

które inni pracownicy postrzegają jako negatywne. Jeśli przełożony nie podejmuje żadnej akcji, inni pracownicy szybko nabywają wiedzy o panujących zasadach (lub ich braku). W badaniach nad absencją pracowniczą już w latach 80-tych zdefiniowano typologię kultur absencji. W Polsce charakterystyczne wśród postaw pracowników są zachowania zindywidualizowane, zależne od chwilowej sytuacji oraz nastawione na kalkulację kosztów oraz korzyści (np. premia vs czas wolny), taki typ kultury został nazwany przez autorów kalkulacyjną. Drugą najczęściej spotykaną

w przedsiębiorstwach o zawyżonym wskaźniku absencji jest tzw. kultura konfliktu. Zwolnienia lekarskie są powszechnie akceptowane i uznawane przez pracowników za przysługujące im prawo

do odmowy wykonania poleceń przełożonych. Co istotne - kultura absencji niekoniecznie jest tożsama dla całej organizacji, często występują duże rozbieżności w poziomie absencji np. poszczególnych działach lub jednostkach organizacyjnych, co potwierdza wniosek, że na kształtowanie kultury absencji wpływa postawa

i sposób zarządzania kadry kierowniczej.

 

Grzechy główne przedsiębiorstw

 

Absencja chorobowa jest papierkiem lakmusowym procesów zachodzących z firmie. Na jej podstawie można ocenić kondycję całego przedsiębiorstwa. Na poszczególnych odcinkach pracy kadra jest

w różny sposób odpowiedzialna za absencję. Dlatego konieczne jest podnoszenie poziomu świadomości wśród wszystkich pracowników.

 

- Problemy zaczynają się już na pierwszej linii poziomu zarządzania w firmie. Duża rotacja często powoduje, że team liderzy są wybierani spośród ludzi, którzy nie utożsamiają się ze swoim miejscem pracy, ponieważ pracują w nim zbyt krótko. Często, z braku innych możliwości, w dużych przedsiębiorstwach na liderów wybierani są pracownicy produkcyjni, którzy nie posiadają wystarczających kwalifikacji w zakresie zarządzania i komunikacji. Z kolei kierownicy wyższego szczebla nie kontrolują team liderów, ponieważ angażują się w sprawy ogólne, nie są wystarczająco obecni na produkcji. Bezpośredni przełożeni nie rozumieją, że absencja to ich problem, z którym należy walczyć na własnym poziomie zarządzania - sądząc, że to zadanie działu HR. Tym sposobem problem narasta - komentuje Mikołaj Zając. Im niższy poziom zarządzania tym większe kłopoty

z absencją. Polityka zarzadzania personelem polega na tym, aby kierować ją do odpowiednich osób i obserwować właściwe parametry. Conperio tworząc politykę absencyjną dla firm buduje grupy focusowe złożone z pracowników różnego szczebla, edukując ich w jaki sposób powinni zarządzać absencją chorobową w swoich zespołach - dodaje Zając.

 

Ankiety po-absencyjne

 

Innym błędem często popełnianym przez polskie firmy, jest brak rozmów po-absencyjnych

z pracownikami lub prowadzenie ich przez niewykwalifikowanych kierowników. A to z takich właśnie rozmów można wynieść dużo wiedzy pomocnej w zarządzaniu kadrą. Informacje pozyskane od pracowników dają obraz tego, jak w danej firmie realizowana jest polityka absencyjna. W ankietach przeprowadzonych w polskich przedsiębiorstwach przez firmę Conperio, pracownicy zakładów produkcyjnych, w których występuje nadmierna absencja, zapytani o to, czy: "moim zdaniem inni pracownicy nadużywają zwolnień lekarskich?" - średnio w 63% odpowiadają twierdząco.

Najwięcej takich opinii pojawia się w przedziale wiekowym 30-39 lat oraz 40-49 lat. Najgorzej współpracowników oceniają osoby pracujące powyżej 3 lat w firmie. Z ankiet wynika, że spośród czynników negatywnie wpływających na stan zdrowia, pracownicy wymieniają najczęściej: temperaturę i przeciągi, tempo pracy oraz stres. Pracownicy przyznają się również do przedstawiania zwolnień lekarskich "z powodów innych niż zły stan zdrowia", np. z powodu nieotrzymania zgody na urlop w wybranym terminie.

 

Antidotum na absencję chorobową

 

Istnieją dwa najczęściej stosowane sposoby radzenia sobie z problemem absencji chorobowej

w polskich firmach. Pierwszym z nich jest leczenie objawowe, czyli kontrole prawidłowości wykorzystywania zwolnień. Przedsiębiorstwa zlecają przeprowadzenie kontroli wśród pracowników firmie zewnętrznej. Usługa ta polega na działaniach terenowych prowadzonych przez zespół wykwalifikowanych specjalistów. Ich zadaniem jest weryfikacja, czy w trakcie zwolnienia lekarskiego pracownicy nie podejmują się dodatkowej pracy lub nie wykorzystują "L4" w inny, niezgody z jego przeznaczeniem sposób. Takie działania sprawdzają się i przynoszą wymierne efekty, jednak nie gwarantują całkowitego rozwiązania problemu. To może zostać osiągnięte jedynie poprzez działania długofalowe, na które składa się dogłębna analiza procesów zachodzących w firmie oraz szkolenia dedykowane działom kadr i HR.

 

- Audyt absencji chorobowej jest spersonalizowaną usługą, w ramach, której dokonywana jest pełna analiza wszystkich procesów związanych z powstawaniem absencji chorobowej w firmie. Uwzględnia ona czynniki mikro i makroekonomiczne, takie jak: średnia wieku pracowników, rotacja, specjalizacja produkcji etc. To kompleksowe badanie absencji pozwala na wyciągnięcie kluczowych dla funkcjonowania firmy wniosków i przedstawienie propozycji działań naprawczych. Jeżeli chodzi zaś

o szkolenia dedykowane biznesowi, to ich głównym celem jest podnoszenie świadomości oraz budowanie odpowiedniej postawy zarówno pracowników działów kadr i HR, jak i kadry zarządzającej oraz propagowanie wiedzy o nowych i skutecznych narzędziach do kompleksowego zarządzania absencją w organizacji. Właściwie dobrane działania mogą ograniczyć wydatki przedsiębiorstwa spowodowane absencją od kilku do nawet 70% - wyjaśnia Mikołaj Zając z Conperio.

 

O CONPERIO

Conperio to największa i najbardziej doświadczona w problematyce absencji chorobowej firma konsultingowa na polskim rynku. Conperio zajmuje się audytem, doradztwem i kompleksowym zarządzaniem problemem absencji chorobowej. Nowoczesne rozwiązania Conperio gwarantują klientowi pełną kontrolę nad podejmowanymi działaniami, które są indywidualnie dopasowywane do danego zakładu pracy z uwzględnieniem jego specyfiki. Działania firmy prowadzone są wielopłaszczyznowo - od analizy sytuacji wyjściowej u pracodawcy i porównania jej

z innymi firmami z branży i/lub regionu, przez badanie czynników wpływających na poziom absencji chorobowej,

aż po działania terenowe oraz analizę przyczyn w oparciu o opinie pracowników i zgłoszone przez nich sugestie.

Misją firmy jest dostarczanie pracodawcom obiektywnej informacji o absencjach pracowniczych w celu ich efektywnego obniżenia.

 

Kontakt dla mediów:

Partner of Promotion

Jarosław Zakrzewski, ACCOUNT EXECUTIVE

e-mail: j.zakrzewski@partnersi.com.pl

tel.: 22 858 74 58 wew. 68


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.