zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Absencja jako wynik procesów wewnętrznych w organizacji

 

 

Zjawisko rosnącej absencji chorobowej w Polsce staje się coraz bardziej zauważalne, a jego skala kilkukrotnie przekracza średnią europejską. Przeciętna długość zwolnienia chorobowego wyniosła w ubiegłym roku 11,4 dnia, zaś na "L4" przebywał statystycznie co drugi Polak. Dla firm zaczynających odczuwać straty powodowane nieobecnością pracowników kluczowe staje się zidentyfikowanie rodzajów absencji chorobowej. Pozwala to odpowiednio dobrać narzędzia do właściwego radzenia sobie z sytuacją. Nowoczesne metody zarządzania absencją dają możliwość lepszego zrozumienia zagadnienia, co przekłada się na sprawniejszą pracę działów HR i zmniejszenie średniego poziomu absencji.

 

            W literaturze wiele opisów poświęconych jest kulturom organizacyjnym, ich częścią są również wzorce zachowań absencyjnych pracowników. Kultura jest materią, na kształtowanie której realny wpływ mają menagerowie oraz liderzy, jednak z naszych obserwacji wynika, że często brak jest świadomości o mechanizmach jej kształtowania - tłumaczy Mikołaj Zając, prezes firmy Conperio, która tworzy rozwiązania optymalizujące poziom absencji w przedsiębiorstwach. Pracownicy uczą

się poprzez obserwację innych osób w konkretnych sytuacjach, nadając im własną interpretację.

W przypadku absencji kluczową kwestią jest reakcja przełożonego na zachowania absencyjne,

które inni pracownicy postrzegają jako negatywne. Jeśli przełożony nie podejmuje żadnej akcji, inni pracownicy szybko nabywają wiedzy o panujących zasadach (lub ich braku). W badaniach nad absencją pracowniczą już w latach 80-tych zdefiniowano typologię kultur absencji. W Polsce charakterystyczne wśród postaw pracowników są zachowania zindywidualizowane, zależne od chwilowej sytuacji oraz nastawione na kalkulację kosztów oraz korzyści (np. premia vs czas wolny), taki typ kultury został nazwany przez autorów kalkulacyjną. Drugą najczęściej spotykaną

w przedsiębiorstwach o zawyżonym wskaźniku absencji jest tzw. kultura konfliktu. Zwolnienia lekarskie są powszechnie akceptowane i uznawane przez pracowników za przysługujące im prawo

do odmowy wykonania poleceń przełożonych. Co istotne - kultura absencji niekoniecznie jest tożsama dla całej organizacji, często występują duże rozbieżności w poziomie absencji np. poszczególnych działach lub jednostkach organizacyjnych, co potwierdza wniosek, że na kształtowanie kultury absencji wpływa postawa

i sposób zarządzania kadry kierowniczej.

 

Grzechy główne przedsiębiorstw

 

Absencja chorobowa jest papierkiem lakmusowym procesów zachodzących z firmie. Na jej podstawie można ocenić kondycję całego przedsiębiorstwa. Na poszczególnych odcinkach pracy kadra jest

w różny sposób odpowiedzialna za absencję. Dlatego konieczne jest podnoszenie poziomu świadomości wśród wszystkich pracowników.

 

- Problemy zaczynają się już na pierwszej linii poziomu zarządzania w firmie. Duża rotacja często powoduje, że team liderzy są wybierani spośród ludzi, którzy nie utożsamiają się ze swoim miejscem pracy, ponieważ pracują w nim zbyt krótko. Często, z braku innych możliwości, w dużych przedsiębiorstwach na liderów wybierani są pracownicy produkcyjni, którzy nie posiadają wystarczających kwalifikacji w zakresie zarządzania i komunikacji. Z kolei kierownicy wyższego szczebla nie kontrolują team liderów, ponieważ angażują się w sprawy ogólne, nie są wystarczająco obecni na produkcji. Bezpośredni przełożeni nie rozumieją, że absencja to ich problem, z którym należy walczyć na własnym poziomie zarządzania - sądząc, że to zadanie działu HR. Tym sposobem problem narasta - komentuje Mikołaj Zając. Im niższy poziom zarządzania tym większe kłopoty

z absencją. Polityka zarzadzania personelem polega na tym, aby kierować ją do odpowiednich osób i obserwować właściwe parametry. Conperio tworząc politykę absencyjną dla firm buduje grupy focusowe złożone z pracowników różnego szczebla, edukując ich w jaki sposób powinni zarządzać absencją chorobową w swoich zespołach - dodaje Zając.

 

Ankiety po-absencyjne

 

Innym błędem często popełnianym przez polskie firmy, jest brak rozmów po-absencyjnych

z pracownikami lub prowadzenie ich przez niewykwalifikowanych kierowników. A to z takich właśnie rozmów można wynieść dużo wiedzy pomocnej w zarządzaniu kadrą. Informacje pozyskane od pracowników dają obraz tego, jak w danej firmie realizowana jest polityka absencyjna. W ankietach przeprowadzonych w polskich przedsiębiorstwach przez firmę Conperio, pracownicy zakładów produkcyjnych, w których występuje nadmierna absencja, zapytani o to, czy: "moim zdaniem inni pracownicy nadużywają zwolnień lekarskich?" - średnio w 63% odpowiadają twierdząco.

Najwięcej takich opinii pojawia się w przedziale wiekowym 30-39 lat oraz 40-49 lat. Najgorzej współpracowników oceniają osoby pracujące powyżej 3 lat w firmie. Z ankiet wynika, że spośród czynników negatywnie wpływających na stan zdrowia, pracownicy wymieniają najczęściej: temperaturę i przeciągi, tempo pracy oraz stres. Pracownicy przyznają się również do przedstawiania zwolnień lekarskich "z powodów innych niż zły stan zdrowia", np. z powodu nieotrzymania zgody na urlop w wybranym terminie.

 

Antidotum na absencję chorobową

 

Istnieją dwa najczęściej stosowane sposoby radzenia sobie z problemem absencji chorobowej

w polskich firmach. Pierwszym z nich jest leczenie objawowe, czyli kontrole prawidłowości wykorzystywania zwolnień. Przedsiębiorstwa zlecają przeprowadzenie kontroli wśród pracowników firmie zewnętrznej. Usługa ta polega na działaniach terenowych prowadzonych przez zespół wykwalifikowanych specjalistów. Ich zadaniem jest weryfikacja, czy w trakcie zwolnienia lekarskiego pracownicy nie podejmują się dodatkowej pracy lub nie wykorzystują "L4" w inny, niezgody z jego przeznaczeniem sposób. Takie działania sprawdzają się i przynoszą wymierne efekty, jednak nie gwarantują całkowitego rozwiązania problemu. To może zostać osiągnięte jedynie poprzez działania długofalowe, na które składa się dogłębna analiza procesów zachodzących w firmie oraz szkolenia dedykowane działom kadr i HR.

 

- Audyt absencji chorobowej jest spersonalizowaną usługą, w ramach, której dokonywana jest pełna analiza wszystkich procesów związanych z powstawaniem absencji chorobowej w firmie. Uwzględnia ona czynniki mikro i makroekonomiczne, takie jak: średnia wieku pracowników, rotacja, specjalizacja produkcji etc. To kompleksowe badanie absencji pozwala na wyciągnięcie kluczowych dla funkcjonowania firmy wniosków i przedstawienie propozycji działań naprawczych. Jeżeli chodzi zaś

o szkolenia dedykowane biznesowi, to ich głównym celem jest podnoszenie świadomości oraz budowanie odpowiedniej postawy zarówno pracowników działów kadr i HR, jak i kadry zarządzającej oraz propagowanie wiedzy o nowych i skutecznych narzędziach do kompleksowego zarządzania absencją w organizacji. Właściwie dobrane działania mogą ograniczyć wydatki przedsiębiorstwa spowodowane absencją od kilku do nawet 70% - wyjaśnia Mikołaj Zając z Conperio.

 

O CONPERIO

Conperio to największa i najbardziej doświadczona w problematyce absencji chorobowej firma konsultingowa na polskim rynku. Conperio zajmuje się audytem, doradztwem i kompleksowym zarządzaniem problemem absencji chorobowej. Nowoczesne rozwiązania Conperio gwarantują klientowi pełną kontrolę nad podejmowanymi działaniami, które są indywidualnie dopasowywane do danego zakładu pracy z uwzględnieniem jego specyfiki. Działania firmy prowadzone są wielopłaszczyznowo - od analizy sytuacji wyjściowej u pracodawcy i porównania jej

z innymi firmami z branży i/lub regionu, przez badanie czynników wpływających na poziom absencji chorobowej,

aż po działania terenowe oraz analizę przyczyn w oparciu o opinie pracowników i zgłoszone przez nich sugestie.

Misją firmy jest dostarczanie pracodawcom obiektywnej informacji o absencjach pracowniczych w celu ich efektywnego obniżenia.

 

Kontakt dla mediów:

Partner of Promotion

Jarosław Zakrzewski, ACCOUNT EXECUTIVE

e-mail: j.zakrzewski@partnersi.com.pl

tel.: 22 858 74 58 wew. 68


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.