zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

AI w służbie zdrowiu, niedobór pracowników i innowacje - to najważniejsze trendy branży opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych

 

 

Starzenie się społeczeństwa, rosnący niedobór pracowników, który i tak jest już bardzo duży, implementacja AI w branży medycznej, nowe miejsca pracy tworzone przez nowo otwarte obiekty czy zwrócenie uwagi na 'doświadczenia pacjenta' - to tylko niektóre z aktualnych wyzwań branży nauk przyrodniczych i opieki zdrowotnej wpływających na rynek pracy, zaprezentowane w najnowszym raporcie ManpowerGroup 'Healthcare & Life Sciences World of Work 2024'. Jak wskazuje publikacja, liderzy branży na główne wyzwania związane z implementacją technologii wskazują koszty i regulacje prawne.

 

Najnowszy raport ManpowerGroup 'Healthcare & Life Sciences World of Work 2024' analizuje siedem globalnych trendów branży nauk przyrodniczych & opieki zdrowotnej. Pokazuje również jak przekładają się one na rynek pracy w tym bardzo innowacyjnym, ale także pełnym

wyzwań obszarze.

 

Rynek pracy bogaty w silversów

 

Starzenie się światowej populacji wywiera olbrzymi wpływ na globalne systemy opieki zdrowotnej. Wraz ze wzrostem długości życia i spadkiem wskaźnika urodzeń, odsetek osób starszych gwałtownie rośnie. WHO podaje, że liczba osób w wieku 60 lat i starszych ma się niemal podwoić z 12% do 22%

w latach 2015-2050. W 2050 roku 80% populacji 60+ będzie mieszkać w krajach o niskich i średnich dochodach. Według Bain & Company oznacza to także, że do 2030 roku 150 milionów miejsc pracy zostanie obsadzonych przez pracowników w wieku powyżej 55 lat. Liczba ta jest niemal równa całej populacji pracującej w USA. Wszystko to sprawia, że kwestie związane ze zdrowiem i wellbeingiem staną się coraz ważniejsze dla pracodawców. Cały sektor opieki zdrowotnej zmaga się z krytycznym niedoborem pracowników. WHO szacuje, że do 2030 roku wzrośnie on do 10 milionów i szczególnie dotknie kraje o niskich i średnio-niskich dochodach.

 

- Zmiany w strukturze demograficznej, również w kontekście rynku pracy, to temat, który podlega dyskusji od wielu lat, jednak dopiero niedawno zaczęto otwarcie mówić o sytuacji zawodowej silversów. Wciąż wiele firm wciąż sceptycznie podchodzi do zatrudnienia osób powyżej 60 roku życia, przede wszystkim z uwagi na bliskość wieku emerytalnego, ale także z powodu utrwalonych stereotypów związanych z tą grupą wiekową - mówi Katarzyna Gołek, ekspertka rynku pracy

i manager zespołu rekrutacji w Manpower. - Coraz więcej organizacji widzi konieczność walki z tym problemem, nie tylko ze względu na instytucjonalne nakazy, lecz dzięki dostrzeżeniu potencjału takich osób. Wśród głównych atutów silversów wymienia się bogate doświadczenie zawodowe, często odmienne od pozostałych grup wiekowych na rynku pracy, nieopierające się wyłącznie na technologii i szybkim wyszukiwaniu informacji, ale na gruntownie zdobywanej wiedzy merytorycznej. Ponadto,

z uwagi na bliskość emerytury, pracownicy 60+ mogą być bardziej stabilni i lojalni wobec pracodawcy. W sektorze life science silversi mają duże szanse na podjęcie pracy w branży farmaceutycznej, która mierzy się z ogromnym niedoborem specjalistów. Przede wszystkim brakuje farmaceutów

i kierowników aptek. Wiele osób z wykształceniem farmaceutycznym wybiera ścieżkę badań klinicznych i rejestracji leków, co przyczynia się do powstawania wakatów w aptekach. Podobnie wygląda sytuacja w sektorze medycznym, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, gdzie bardzo trudno o personel szpitali, a pacjenci odczuwają deficyt lekarzy i pielęgniarek. W tych obszarach osoby 50 i 60+ pracują nawet po osiągnięciu wieku emerytalnego, jeżeli tylko wyrażają taką chęć. Niestety powyższe przykłady często wynikają z konieczności, a nie chęci wykorzystania potencjału osób po 60 - dodaje ekspertka rynku pracy.

 

AI w medycynie to szansa, ale też niemałe wyzwanie dla branży

 

Według danych ManpowerGroup, jedynie 38% pracodawców w sektorze opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych na świecie twierdzi, że używa narzędzi sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT,

co jest znacznie poniżej średniej (48%) dla wszystkich branż. Nic jednak straconego, ponieważ 22% badanych planuje wdrożyć tego typu innowacje w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a 14% twierdzi,

że zrobi to w ciągu trzech lat. Pracodawcy tego sektora zostali poproszeni o prognozę dotyczącą wpływu AI na kluczowe wyniki, takie jak wyniki biznesowe, zaangażowanie czy liczba pracowników. Okazuje się, że respondenci z sektora opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych byli najbardziej pesymistycznie nastawieni, jednak 51% uważa, że będzie to miało pozytywny wpływ na ogólną liczbę pracowników

w ciągu najbliższych dwóch lat.

 

- Branża opieki zdrowotnej jest silnie regulowana, co oznacza, że wprowadzanie nowych technologii, zwłaszcza takich jak AI, musi przechodzić przez skomplikowane procedury zgodności z przepisami

i standardami etycznymi. W obszarach, w których decyzje mogą bezpośrednio wpływać na życie pacjentów, konieczna jest ostrożność w stosowaniu zaawansowanych technologii, przed wdrożeniem muszą zostać dokładnie przetestowane i zweryfikowane. Narzędzia takie jak np. ChatGPT, często wymagają dużych zasobów danych do efektywnego działania. W sektorze opieki zdrowotnej informacje są ściśle chronione przez przepisy dotyczące prywatności, takie jak chociażby RODO,

co może ograniczać ich dostępność do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji. Dodatkowo, implementacja AI w medycynie wymaga dużego nakładu pracy na etapie integracji z istniejącymi systemami, co może być barierą dla szerszego zastosowania tych rozwiązań - podkreśla ekspertka Manpower.

 

“Doświadczenia pacjenta' ważnym trendem medycznym

 

Healthcare Financial Management Association wskazuje, że dla liderów biznesowych branży opieki zdrowotnej trzema najważniejszymi priorytetami były poprawa doświadczeń pacjentów, a także zwiększenie przychodów i redukcją kosztów. Jak podaje Edelman Trust Barometer 2024, wraz ze wzrostem dużych inwestycji w poprawę doświadczeń pacjentów, rośnie również ogólna nieufność konsumentów do technologii medycznej. Większość (55%) twierdzi, że technologia będzie miała negatywny wpływ na opiekę zdrowotną ze względu na rosnące koszty, kwestie naruszenia prywatności i nieprzewidziane problemy. Ta globalna nieufność wzrosła o 8% w porównaniu

z danymi z 2018 roku.

 

- Istotna w implementacji nowych technologii czy sztucznej inteligencji jest również kwestia zaufania. Pracownicy mogą mieć wątpliwości co do skuteczności i dokładności narzędzi AI w kontekście diagnozowania oraz leczenia pacjentów. W medycynie, gdzie ludzka ocena czy doświadczenie odgrywają kluczową rolę, wprowadzenie sztucznej inteligencji może być postrzegane jako ryzykowne, dopóki technologia nie zostanie dokładnie przetestowana w praktyce klinicznej. Te czynniki sprawiają, że implementacja AI w opiece zdrowotnej i naukach przyrodniczych przebiega wolniej niż w innych branżach, mimo że potencjalne korzyści są ogromne - podsumowuje Katarzyna Gołek. 

 

Liderzy na czele zmian

 

Koszty i regulacje prawne są największymi obawami pracodawców z sektora opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych przy implementacji sztucznej inteligencji - tak wynika z informacji Uniwersytetu Stanforda. Rosnąca matryca regulacji branżowych w Europie może spowolnić regulacje dotyczące wyrobów medycznych. Liderzy branży są bardzo dobrze zaznajomieni z niedawno uchwalonymi normami Unii Europejskiej dotyczącymi wyrobów medycznych (MDR). Jednak urządzenia, które wykorzystują sztuczną inteligencję, będą musiały również być zgodne z regulacjami nowej ustawy unijnej dotyczącej AI, o ochronie danych (RODO) i dodatkowych przepisach lokalnych.

 

Materiał partnera.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.