zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Cykl krótkich artykułów do Warsztatów z Przywództwa Angażującego. Czego możemy nauczyć się od Aleksandra Wielkiego i innych wodzów starożytności.

 

 

Od niepamiętnych czasów, począwszy od Sargona Wielkiego, twórcy pierwszego państwa przestrzennego, poprzez Królów Starożytnego Babilonu, wielkich Królów Persji - Cyrusa Wielkiego

i Dariusza Wielkiego, aż do Aleksandra Macedońskiego, o wielkości i sile Imperiów decydowały jednostki. Wielkość przywódców starożytności brała się z wizji, pragnień, odwagi, tolerancji, szacunku dla własnych oddziałów, umiejętnej oceny uwarunkowań, a także z optymalizacji wykorzystania dostępnych zasobów. Po tysiącach lat, nauczeni doświadczeniami innych, korzystamy z historii, nauczycielki życia. Bez większego trudu, jednak z wielką troską o prawdę historyczną i wnioski z niej wynikające implementujmy do dzisiejszego biznesu doświadczenia największych władców starożytności.  Wszystko na fascynujących przykładach wodzów starożytnego świata.  

 

Przyjżyjmy się zatem jak w ważnych, wybranych obszarach dzisiajszych biznesowych wyzwań postępowali władcy starożytności.

 

Cele, strategia, metody na przykładzie Aleksandra Wielkiego i dzisiejszych menedżerów. Jak to możliwe, że w sporej ilości firm nie ma większej różnicy między nimi? Raporty sprzedaży, zimne telefony, CRM, wizyty handlowe stają się celami. Podczas gdy w oczywisty sposób są metodami

i narzędziami w drodze do celu, którym jest np. wzrost sprzedaży czy udziałów rynku. W przypadku Aleksandra Wielkiego trudno o przypadek, w którym cel polityczny ustępowałby miejsca celowi militarnemu. Wojna zawsze było metodą, sposobem realizacji celów politycznych. Tak długo jak można jej było uniknąć, prowadzono rozmowy, negocjacje. Inaczej niż teraz. Wojna w Iraku obok celu militarnego nie miała większych celów politycznych. W firmach wciąż pokutuje myślenie doraźne, zamiast strategicznego. Działamy tu i teraz, w oderwaniu od wizji, misji, perspektywy. Uwikłani, zaangażowani w operacyjne działania, grzęźniemy w biurokratycznej mitrędze. Wciąż cele mylą nam się z metodami i narzędziami. Bywa, że w negocjacjach celem jest zwycięstwo, a nie załatwienie sprawy. Na przykładzie Aleksandra Wielkiego wiemy, że kształt strategi zależał zawsze od militarnych celów, dostępnych zasobów oraz uwarunkowań.

 

'Przywództwo angażujące' Cyrusa Wielkiego

i Aleksandra Wielkiego są pierwszymi przykładami Przywództwa 5 stopnia. Wiemy, jak bardzo byli kochani i szanowani przez swoich poddanych. Jedzenie wspólnych posiłków, czy odwiedzanie rannych w polowych szpitalach, nie było szczytem kreatywności na polu motywacji, ale porywało żołnierzy i tworzyło silne braterskie więzi. Dzięki nim właśnie, żołnierze Aleksandra Wielkiego nie opuszczali go w najtrudniejszych momentach, pomimo swojego wyczerpania, zniechęcenia.
Szacunek zwycięzców dla odmienności kulturowej podbitych ludów, przyzwolenie na kultywowanie własnych tradycji, były powszechne. Ci którzy lojalnie dołączyli do nowo tworzących się porządków nie dość, że nie byli ciemiężeni, to jeszcze ciesząc się zaufaniem, pozostawali na swoich stanowiskach, nie rzadko awansując. Otwarta komunikacja, szacunek do innych znane były pośród wodzów starożytności. Tak jak i zarażanie wizją i własnym przykładem. Dzielność i odwaga nagradzane byly

w sposób szczególny. Dla podtrzymania ducha rywalizacji, w przerwach między bitwami, organizowano turnieje. Konieczne zmiany przy tworzeniu nowego porządku realizowane byly powoli

i tylko tam gdzie było to konieczne. 


Zaangażowanie żołnierzy starożytnych armii było proporcjonalne do postawy ich wodzów. Obok takich przywódców jak Alexander Wielki czy Cyrus Wielki był także Dariusz III, który uciekł z pola bitwy. Ten ostatni król Persji zrobił to zresztą dwukrotnie. Ostatni raz podczas słynnej bitwy pod Gaugamelą, która wcale nie musiała być przegraną. Co się stało po ucieczce króla z pola bitwy? nie trzeba sobie wyobrażać. Znamy fakty historyczne. Żołnierze, widząc uciekającego króla, sami ruszyli do panicznej ucieczki. Wynik bitwy był przesądzony. Mało tego, generałowie armii Perskiej sami zabili niezaangażowanego króla. Przykładów wielkiego oddania, poświęcenia i zaangażowania jest jednak dużo więcej, na kartach starożytnej historii. Za największe uchodzi przeprawa wojsk Hannibala przez Alpy. Przywódca Kartaginy tą drogą wraz z dziesiątkami tysięcy żołnierzy zmierzał z północnej Afryki na podbój Rzymu.
W Polsce, aż 59% twierdzi, że o ich słabym zaangażowaniu w pracy decyduje brak zaangażowania ich własnych menedżerów. Jak zatem podnieść zaangażowanie zespołu, samemu nie będąc zaangażowanym? Czy taka sytuacja jest w ogóle możliwa? Najlepszą rekomendacją jest przecież dobry przykład. Takich dobrych, inspirujących przykładów mamy sporo, pośród wodzów starożytności.

 

Motywacja. Już w starożytności powszechną wiedzą było, że armia oparta na bezwględnym posłuszeństwie, silnie propagandowo zmotywowana, przekonana o swej nadludzkiej sile, jest nieskuteczna. Co prawda w czasie sukcesów, armia taka jest niczym walec -niszczy wszystko, co stanie na je drodze. Jednak gdy nie wszystko idzie zgodnie z przewidywaniami, lub gdy zabraknie dowódców, zwątpienie szybko przeradza się w panikę. 
A jak jest u Was w firmie? Co jest filarem efektywności Waszych zespołów? Czy jeśli zabraknie Cię

na czele zespołu, czy jesteś absolutnie pewien, że rzeczy dzieją się we właściwy sposób? 

 

 

Szkolenia i Rozwój. Czym było szkolenie w armii Aleksandra Wielkiego najlepiej wiedzą żołnierze armii przeciwnej, którzy polegli na polu bitwy. 
Uniwersalność zachowań, różnorodność umiejętności przy wąskiej specjalizacji zadań bojowych, wielka determinacja i motywacja połączona ze szczerym oddaniem się sprawie. Wszystko to było zabójczym orężem w walce z wrogiem. Szkoleniu poświęcano wielką wagę. Ćwiczenia różnych wariantów, zmienności szyków bitewnych, formowania oddziałów w zmieniających się uwarunkowaniach były codziennością. 
Świetnie wyszkoleni łucznicy, procarze, oszczepnicy i peltaści dokładnie wiedzieli co mają robić

w każdym z możliwych scenariuszy toczących się bitew. Niezwykle trudne i skomplikowane było przegrupowanie wojsk, zmiana szyku bitewnego, który dokonywał się w niezwykle krótkim czasie,

ku wielkiemu zaskoczeniu armii przeciwnej. To wszystko było możliwe dzięki uczynieniu ze szkoleń zasady budowania wielkości armii i wielkości starożytnych imperiów.

 

Komunikacja w dobie zaawansowanych technologii vs komunikacja w czasach starożytnych. Jak to jest, że pomimo dostępu do zaawansowanej technologii, pomimo obecności nieograniczonej ilość kanałów komunikacyjnych, w wielu znanych mi firmach, jedni nie wiedzą o tym, co robią drudzy. Często, wzajemne nie rozumiejąc powodów swojej obecności. Czy to mogłoby mieć miejsce

w starożytności? Nigdy. Jak zatem nie mając tych wszystkich możliwości, komunikowano się

w armiach starożytnych? Skąd w oddziałach liczonych w setki tysięcy żołnierzy, wszyscy wiedzieli co robić? To co czyniło komunikację efektywną, to szkolenia i ćwiczenia rozmaitych wariantów bitew, planowanie szeregu scenariuszy, tak aby w momencie niespodziewanych zmian akcji, wszyscy wiedzieli co robić. W przypadku konieczności przekazania kluczowych informacji, korzystano

z wymyślnych sposobów i specjalnie szkolonych posłańców. W trakcie działań zbrojnych przekazywano sobie komendy.

Te z koli wzmacniano wyrafinowanym instrumentarium. Sam Aleksander Wielki, chcąc pozostać widocznym dla swoich żołnierzy, przyodziewał oryginalny strój z nakryciem głowy z białymi piórami. Dawał wówczas świadectwo swojej waleczności oraz świecił przykładem i zaangażowaniem.

 

Chcesz wiedzieć więcej?

 

Zapraszam na unikatowe warsztaty, w których, będziesz uczestniczył w tworzeniu wizji, planowaniu ekspansji, rozstrzyganiu dylematów zarządczych, utrwalaniu osiągniętych sukcesów. Wszystko na fascynujących przykładach wodzów starożytnego świata.  

 

>>> Zapisy na szkolenie <<<

 

 

Materiał partnerski


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.