zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Zarządzanie biznesem w stylu slow

Jesteś managerką własnego biznesu? A może duszą swojej grupy, z którą zamierzasz do wspólnego celu, nie chcą się po drodze wyczerpać? Niezależnie od tego, czy sama sobie jesteś sterem, żeglarzem i okrętem, czy dowodzisz grupą ludzi - ten tekst może zostawić w Tobie chęć przyjrzenia się rytmowi swojej pracy. Tekst pomoże Ci odpowiedzieć na pytania, czy aby na pewno odpowiednio zarządzasz swoją energią i czy wykorzystujesz potencjał swój i grupy. Proponuje on wdrożenia slow work do Twojej codziennej pracy, jak i podejścia do rozwoju zawodowego.

 

Podzieliłam swój artykuł na dwie, uzupełniające się części. Pierwsza z nich SLOW W PROCESIE, mówi o usprawnieniach w sprawowaniu obowiązków. Druga - SLOW W TOBIE podkreśla znaczenie świadomego rozwoju zawodowego.

 

 

SLOW W PROCESIE

Idea slow work

Zauważyłaś wszechobecne zamiłowanie do efektów? By zdążyć zrealizować wyznaczone przez zwierzchników lub harmonogramy zadania, wciąż przyśpieszamy. Dajemy się terroryzować technologii, znaczymy mniej więcej tyle, co nasze efekty. Z uwagi na wszechobecną kulturę szybkości, która zdominowała już nie tylko życie zawodowe, ale również inne sfery, powstał ruch "slow". Jego głównym wyznacznikiem jest życie zgodne z własnym tempem, dopasowanym do swoich potrzeb. Slow work to sposób myślenia i postrzegania obowiązków zawodowych w taki sposób, by móc pracować we właściwym dla siebie tempie.

 

 

Proces slow workingu

Kiedy pracujemy w rytmie "slow", skupiamy się na jakości i efektywności. Jednocześnie zachowujemy jednocześnie równowagę, tak bardzo potrzebną do życia na satysfakcjonującym nas poziomie. Wyczerpująca praca może wzbudzić więcej szkody, niż pożytku. W dalszej części artykułu znajdziesz konkretne wskazówki, które ukażą Ci, jak wspierać grupę oraz jak samej nie popaść w twórcze otępienie i przepracowanie.

 

Slow marketing w biznesie

Jeśli prowadzisz autorski biznes zdajesz sobie sprawę, że procesy marketingowe musisz uskuteczniać na bieżąco i trzymać rękę na pulsie. Nic się tak nie liczy, jak utrzymywanie kontaktów, wymiana informacji i ciągłe aktywizowanie promocji. A gdyby tak choć po części oddać te starania i napięcia idei slow? Sprawdź na czym by to miało polegać w praktyce.

 

Czym jest slow marketing?

Tradycyjne definicje marketingu wskazują na to, jakoby był on procesem dostarczana usług / produktów do konsumenta. Koncepcja slow marketingu idealnie oddaje tą interpretację, kładąc nacisk na proces. Proces rozumiany jest tutaj, jako doświadczenie i odpowiednia reakcja. Slow marketing opiera się zarówno na przemyślanym i strategicznym działaniu, jak i na dopuszczaniu impulsów i inspiracji.

 

Dotyczy dwóch poziomów: sposobu sprzedaży produktów / usług - opakowania tego w formę, jak i samego podejścia do prowadzenia biznesu. Owo 'opakowanie' to nic innego, jak innowacyjne metody na doprowadzanie do interakcji klient - produkt/usługa. Koncentrując się na tym drugim rozumieniu, zwracamy uwagę na nieodłączną cierpliwość i wytrwałość.

 

Marketing dopieszczania - procesu, relacji, produktu

Prowadzenie biznesu w rytmie slow marketingu zakłada zdobycie zaufania klienta i staranne obserwacje rynku. Słowem kluczem jest tu czas.

 

Czas potrzebny jest też na dopieszczanie: produktu, opakowania, komunikacji i samego klienta. Istotny jest także czas na eksperymentowanie, wdrażanie i testowanie autorskich rozwiązań. Sukces w ujęciu slow marketingu zapewniają udane, odważne próby. Działanie we wspomnianym duchu slow stawia na stworzenie najlepszych fundamentów pod późniejsze inwestycje. Slow marketing otwarty jest na zmiany, odczucia i propozycje. 'Zbiera' opinie i formuje je w odpowiedzi na potrzeby, czyli marki.

 

Biznes częścią (stylu) życia?

Kto prowadzi slow biznesy? Najczęściej są to osoby z nieprzeciętnym podejściem do życia. Uznają 'mniej' za 'więcej', stawiają na doświadczenia i świadomie podchodzą do każdej sfery swojego życia.

Antykonsumpcja, voluntary simplicity czy popularne slow life to terminy, którymi określa się postawy wynikające z zamiłowania do zmniejszenia tempa życia i jednocześnie podkręcenia jego jakości.

 

Znajdź swoje FLOW i dojrzej do marki personalnej

Owa powolność w działaniu i staranność w decyzjach, przybliża do odkrycia swojego wewnętrznego flow. Czym jest flow w biznesie? To przekonanie, że to, co robisz jest spójne z Twoimi wartościami. To autentyczna wiara w to, że wytwór twojego biznesu w jakichś sposób uzupełnia synergię otoczenia.

 

Jak usprawnić procesy działania grup? Tchnij ducha slow w swój zespół.

 

Kilka wskazówek dla tych, którzy prowadzą biznesy z duszą:

 

  • Zaspokajaj potrzeby ludzi. Pomyśl o potrzebach duchowych. Im mniej zaspokojone są potrzeby Twoich pracowników, tym mniej energii wkładają oni w to, co robią. Na początek zapytaj swoich pracowników, jednego po drugim, czego potrzebują, aby mogli osiągać możliwie najlepsze wyniki. Następnie zdefiniuj sukces i rozliczaj ludzi z wykonywanej przez nich pracy wedle ściśle określonych kryteriów.
  • Szanuj czas swoich współpracowników. Doceń wartość odzyskiwania sił. Energia jest wyczerpywalna. Dobre efekty pracy przynosi również poświęcanie czasu na to, co wciąga i cieszy.
  • Ucz kreatywności, zachęcaj do rozwoju, nagradzaj sukcesy. Słowem - stwórz odpowiednią atmosferę wzrostu.
  • Kultywuj pasję. Najszybszym sposobem na zabicie kreatywności jest obsadzenie ludzi w rolach, które nijak mają się do ich aspiracji. Pomyśl o tym, jakie kroki możesz podjąć, by wspierać swoich współpracowników w realizowaniu zainteresowań i wykorzystywaniu ich indywidualnych talentów.
  • Daj ludziom czas. Nie oczekuj błyskawicznych rozwiązań, oczekuj trafnych i przygotowanych w skupieniu.
  • Akcentuj sens. Wzbudzaj poczucie przynależności, pielęgnuj zaangażowanie. Owszem, pracujemy by zapłacić rachunki, ale co poza tym?

 

Aby ludzie czuli się naprawdę zmotywowani, muszą wierzyć, że to, co robią, naprawdę się liczy. Kiedy liderzy potrafią opracować porywającą misję, która pozwala każdemu pracownikowi dążyć do czegoś więcej, niż do własnej korzyści.

 

Jak samej sobie pozwalać na slow?

Samodzielnie prowadzisz biznes? Zadbaj o wyważenie energii. Jak?

 

Ustal orientacyjne godziny pracy. Przysłowie mówi, że biznes dobrze prowadzony to taki, gdy możesz pewnego dnia obudzić się i stwierdzić, że tego dnia nie musisz pracować. Jesteś zależna tylko i wyłącznie od siebie. Nie zapomnij, że to Ty ustalasz warunki. Doskonale wiesz, kiedy trzeba się potrójnie skoncentrować, ale potrafisz wskazać także te momenty, w których możesz swobodnie odpuścić. Odpuść, jesteś panią własnego losu.

 

Nagradzaj siebie. Udało Ci się pozyskać klienta? Pozwól sobie na kawałek ciasta, zrób cokolwiek co sprawia, że czujesz, że żyjesz!

 

Zadbaj o to, by w Twoim życiu była harmonia, zrób coś od serca, postaraj się by w Twoim życiu było coś, czemu poświęcasz się niezależnie od profitów. Pielęgnowanie wyzwalania dobrej energii wpływa na nasze zadowolenie, swobodę, a co za tym idzie może przełożyć się na produktywność pod kontem zawodowym.

 

Zostaw narzędzia. Wyłącz komputer, odłóż laptopa. One kuszą, by jeszcze coś sprawdzić, czemuś się przyjrzeć. Jeśli tylko spojrzysz 'na chwilkę' - może Cię to skutecznie pochłonąć, co poskutkuje czasem przepracowanym, a nie taki jest cel.

 

Wyznacz sobie 'miejsce bez pracy'. Jeśli pracujesz w salonie, niech to będzie taras lub ogród. Ważne, by w tym miejscu nie skupiać się na obowiązkach, a na czymś, co Cię rozluźnia. Nie myśl tyle o pracy. Zasada środka mówi o tym, że będąc w centrum wydarzeń może Cię ominąć genialny pomysł, na który mogłabyś wpaść patrząc na daną sprawę z dystansem.

 

Wolniej znaczy efektywniej

Kluczem do sukcesu w pracy zawodowej jest dostosowanie czasu do realizacji konkretnego zadania. Wprawdzie zmusi Cię to do zwolnienia tempa pracy, jednak pozwoli na zwiększenie efektywności działań. Wolniejsza realizacja konkretnego zadania sprzyja koncentracji i możliwości odpowiedniego skupienia. Ponadto brak presji czasu zmniejsza poziom stresu, a tym samym eliminuje dodatkowe obciążenie organizmu.

 

Część II, "Slow w Tobie", już za tydzień!

 

Author photo
Justyna Poluta

Absolwentka podyplomowych studiów managerskich w Wyższej Szkole Biznesu (dyplom z personal brandingu) i socjologii na UŚ (tematyka pracy dyplomowej: wartości pracy zawodowej i indywidualne ścieżki kariery). Concept & content manager unikalnych autorskich biznesów i unikalnych marek osobistych. W codziennej aktywności zawodowej wspiera freelancerów i właścicieli małych biznesów w stworzeniu wyjątkowej koncepcji dla marki, jak również narracji. Szczególnie bliska jest jej idea poziomej kariery. Autorka bloga SLOWKARIERA.PL i inicjatorka fanpejdża na FB '1001 rad, wskazówek i inspiracji dla freelancerów'.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.