zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Co drugi Polak zestresowany w pracy

Połowa Polaków odczuwa silny stres w pracy każdego dnia. Najbardziej zestresowane są kobiety, Zetki i osoby pracujące zdalnie. Do tego dochodzi brak wsparcia ze strony firm w zachowaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, na co skarży się co piąty pracownik. Co siódmy w ogóle nie identyfikuje się z wartościami firmy, w której pracuje. Chociaż ogólny obraz nie wygląda dramatycznie, 7 na 10 Polaków pozytywnie ocenia swój dobrostan, to szczegółowe dane ujawniają rosnące ryzyko wypalenia zawodowego wśród wielu grup pracowników.

3 na 10 pracowników nie ufa swojemu szefowi, a 4 na 10 rozważa odejście z pracy

Połowa zatrudnionych w Polsce doświadcza wysokiego poziomu stresu, a 4 na 10 nie czuje satysfakcji z obecnego miejsca pracy, tyle samo myśli o zmianie pracodawcy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Co trzeci pracownik wierzy, że w tym czasie znajdzie nową pracę spełniającą jego oczekiwania. To tylko część wniosków z opublikowanego dziś raportu ManpowerGroup „Barometr Talentów 2025”, który analizuje kondycję pracowników w Polsce w oparciu o trzy kluczowe wskaźniki: wellbeing, satysfakcję z pracy oraz poczucie stabilizacji i pewności zawodowej.

Best Quality Employer 2025 - zostań częścią elitarnego grona liderów rynku pracy

Ruszyła 10. edycja ogólnopolskiego programu Best Quality Employer, organizowanego przez Certyfikację Krajową. Celem inicjatywy jest uhonorowanie firm, które wyznaczają najwyższe standardy w zakresie polityki zatrudnienia, troski o rozwój pracowników oraz kultury organizacyjnej.

PROFESJONALIŚCI CHCĄ PSYCHOEDUKACJI W PRACY,
ALE Z PROBLEMEM DO SZEFA SIĘ RACZEJ NIE ZWRÓCĄ

 

 

Zdrowie psychiczne ma duże znaczenie, również w pracy - mówią profesjonaliści biorący udział w najnowszym badaniu Hays Poland. Wyniki ankiety pokazują jednak, że oczekują od pracodawcy, aby poszerzał ich wiedzę i świadomość w tym zakresie, ale już niekoniecznie znał i uczestniczył w rozwiązaniu ich problemów psychoemocjonalnych. Zaledwie 4 na 10 specjalistów przyznaje, że byłoby gotowych podzielić się swoimi prywatnymi trudnościami

z szefem.

 

Dobrostan psychiczny pozwala czerpać satysfakcję z życia, dostrzegać jego sens oraz realizować założone cele. W pracy wpływa także na efektywność oraz kreatywność. Nic więc dziwnego, że profesjonaliści chcą dążyć do dobrego samopoczucia, poszukując wskazówek i aktualnej wiedzy dotyczącej radzenia sobie z problemami. Nie zawsze mogą jednak liczyć na uzyskanie takich informacji w środowisku pracy.

 

TO NIE TEMAT TABU, ALE NIEWIELU OTWARCIE PORUSZY GO W PRACY


Zmiany społeczne zachodzące w ostatnich latach sprawiają, że zdrowie psychiczne jest kwestią coraz rzadziej postrzeganą jako tabu. Temat ten stopniowo przechodzi również do środowiska zawodowego. Pracodawcy coraz częściej poruszają go w komunikacji wewnętrznej, organizują webinary z ekspertami i oferują pracownikom usługi wsparcia psychologicznego. Podkreślają też otwartość całej organizacji na problemy psychoemocjonalne zatrudnionych i rozmowy na ten temat.

 

Osoba przełożonej lub przełożonego nie jest jednak adresem, pod który pracownicy chętnie przychodzą ze swoimi trudnościami. Takie wnioski płyną z najnowszego badania Hays Poland, przeprowadzonego na przełomie października i listopada wśród ponad 700 profesjonalistów. Tylko 40 proc. respondentów byłoby gotowych podzielić się swoimi problemami psychoemocjonalnymi

z szefem. 38 proc. mówi jednoznaczne 'nie', a kolejne 22 proc. ma co do tego wątpliwości.

 

Fakt, że większość profesjonalistów raczej nie podzieliłaby się swoim problemem z przełożoną

lub przełożonym, może wynikać z chęci zachowania pełnej równowagi pomiędzy miejscem pracy

a życiem prywatnym. Niewykluczone jest również, że część pracowników może obawiać się reakcji szefa, preferować kontakt z osobą z działu HR lub uznawać zewnętrzną opiekę psychologiczną jako

w pełni wystarczającą.

 

Czy był(a)byś gotowy/a podzielić się swoimi problemami psychoemocjonalnymi

z przełożonym/ą?

 

Tak

40%

Nie

38%

Trudno powiedzieć

22%

 

Źródło: badanie Hays Poland, październik-listopad 2024

 

- To, czy pracownik będzie wykazywał chęć i gotowość, aby przyjść do szefa ze swoim problemem zależy również od relacji, które między nimi panują, kultury organizacyjnej oraz wielkości firmy. Tematy związane z dobrostanem psychicznym częściej są podnoszone w na poziomie koleżeńskim lub ze współpracownikami z zespołu. Warto też podkreślić, że nie ma nic złego w tym, że ktoś nie chce zbytnio odsłaniać tak prywatnych sfer w pracy. Pewnego rodzaju granice postawione w tym zakresie

i szacunek dla obszaru psychologicznego są ważne dla komfortu obu stron - zauważa Agnieszka Czarnecka, HR Consultancy Manager w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w Hays.

 

PSYCHOEDUKACJA: FUNKCJONUJE W MNIEJSZOŚCI FIRM…


Pogorszenie zdrowia psychicznego może dotknąć każdego i choć pracownicy nie zawsze chcą dzielić się konkretami z przełożonym, to warto aby mieli poczucie, że w miejscu pracy mogą liczyć na wsparcie i nie zostaną sami ze swoim problemem. Tymczasem mniejszość, bo zaledwie 38 proc. specjalistów ma dostęp do psychoedukacji w firmie.

 

Jak zauważają eksperci, pracodawcy powinni zastanowić się, czy w obecnych czasach nie powinien być to jeden z priorytetów. Zaburzony dobrostan psychiczny pracowników może kłaść się cieniem nie tylko na ich efektywność, dokładność czy kreatywność, ale przede wszystkim na ogólną satysfakcję

z pracy. Aby tego uniknąć, pomocne może być podjęcie kroków w kierunku wdrożenia edukacji na temat zdrowia psychicznego dla pracowników. Już teraz oczekuje jej aż 2/3 profesjonalistów,

którzy obecnie nie mają do niej dostępu w miejscu pracy.

 

Czy uważasz, że w firmie powinna funkcjonować psychoedukacja?

 

Tak

66%

Nie

11%

Trudno powiedzieć

23%

 

Źródło: badanie Hays Poland, październik-listopad 2024

 

- Specjaliści w mniejszości chcą dzielić się swoimi problemami psychoemocjonalnymi z szefem, lecz nie oznacza to, że nie oczekują od firmy kompleksowej edukacji w zakresie zdrowia psychicznego. Ich potrzeba jest wyraźna. Zdaniem większości organizacja powinna zapewniać webinary, warsztaty czy materiały związane z dbaniem o swoje zdrowie psychiczne. Duże znaczenie ma dla nich także benefit w postaci opieki medycznej, która zakłada dostęp do psychologów, terapeutów lub psychiatrów. Dzięki temu będą mogli poradzić sobie ze swoimi trudnościami poza środowiskiem pracy,

w być może bardziej komfortowych dla nich warunkach - dodaje ekspertka Hays.

 

Warto jednak pamiętać, że co pracownik, to inna potrzeba. Oznacza to, że chcąc odpowiedzieć na oczekiwania zatrudnionych, pracodawcy powinni przede wszystkim umieć i chcieć z nimi rozmawiać.

 

 

…A JEŚLI JUŻ JEST, TO NIE ZAWSZE ODPOWIADA OCZEKIWANIOM PRACOWNIKÓW


Wyniki badania pokazują, że w większości firm na próżno szukać oferty psychoedukacyjnej. Jednak fakt, iż funkcjonuje w organizacji, wcale nie jest jednoznaczny z tym, że odpowiada ona oczekiwaniom pracowników. Choć większość respondentów, którzy mają do niej dostęp, ocenia ją pozytywnie (56 proc.), to ponad 40 proc. ma wątpliwości co do jej atrakcyjności.

 

Jak oceniasz psychoedukację w Twojej firmie?*

 

Dobrze

56%

Średnio

37%

Źle

7%

 

*Tylko respondenci, którzy w swoich firmach mają dostęp do edukacji na temat zdrowia psychicznego
Źródło: badanie Hays Poland, październik-listopad 2024

 

Duży odsetek pracowników niezadowolonych z funkcjonującej w firmie edukacji na temat zdrowia psychicznego wskazuje na to, że pracodawcy powinni częściej lub dokładniej badać opinie zatrudnionych, próbować różnych rozwiązań oraz samodzielnie angażować się w poszerzanie wiedzy pracowników, np. uczestnicząc w szkoleniach skierowanych do kadry zarządzającej. Różnica

w zaangażowaniu menedżera, który ma rozwiniętą wiedzę na temat zdrowia i kryzysów psychicznych, będzie nieoceniona.

 

- Sytuacja, w której pracodawca edukuje pracowników na temat zdrowia psychicznego, to wciąż stosunkowo nowy trend na rynku pracy. Organizacje są raczej w fazie testowania i analizowania potrzeb zatrudnionych, niż prowadzenia kompleksowych kampanii, które będą w stanie rozwiązać złożone problemy. Długofalowo jednak psychoedukacja może zyskiwać na popularności, a na jej skuteczność i możliwość dostosowania, będzie wpływać szczera komunikacja i feedback - podkreśla Agnieszka Czarnecka.

 

Wnioskiem dla pracodawców powinno być to, że profesjonaliści wykazują silną potrzebę dbania

i rozwijania swojej wiedzy o zdrowiu psychicznym. Nie zawsze jednak będą czuli się komfortowo

w obliczu potencjalnej rozmowy z szefem na temat swoich problemów i nie należy ich do tego nakłaniać. Tym, co może jednak zrobić firma na rzecz dobrostanu zatrudnionych, jest bycie źródłem wiedzy i najlepszych praktyk. Wpłynie to pozytywnie nie tylko na wellbeing pracowników, ale również ich satysfakcję i lojalność w miejscu pracy.

 

Warto również nadmienić, że w całym tym procesie firmy nie mogą zapominać także o menedżerach, którzy oprócz wspierania swoich pracowników w kryzysie, mogą doświadczać własnych problemów. Osoby zarządzające nie tylko powinny mieć zatem narzędzia i wiedzę, jak wspierać swoich podwładnych, ale również wiedzieć, w jaki sposób zadbać o swoje zdrowie psychiczne.

 

 

KONTAKT DLA MEDIÓW

Zofia Nowak

PR & Communications Team Leader

T: +48 722 224 701

E: znowak@hays.pl

 


 

Informacje o Hays Poland

Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc, która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną. Działając na rynku rekrutacyjnym od ponad 50 lat, Hays posiada 236 biur w 33 krajach. Łącznie pracuje w nich ponad 11.100 ekspertów.

 

W 2002 roku otworzyliśmy pierwsze biuro w Polsce. Od tego czasu umocniliśmy naszą pozycję na polskim rynku, stając się niekwestionowanym liderem w rekrutacji specjalistycznej. Świadczymy dopasowane do wymagań klienta usługi w zakresie rekrutacji specjalistycznej pozyskując najlepszych kandydatów do pracy stałej, tymczasowej oraz na kontrakt. Portfolio naszych usług obejmuje ponadto Executive Search, Recruitment Process Outsourcing (RPO) oraz marketing rekrutacyjny.

 

Materiał partnera.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.