zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zwiększa zaangażowanie pracowników poprzez inicjatywy sportowe

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, systematycznie doskonali swoje działania na rzecz work-life balance pracowników, wspierając inicjatywy sportowe o zasięgu lokalnym i międzynarodowym.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

Jak natchnąć zespół do pracy

 

Do lepszej pracy można natchnąć‡ 80 proc. zatrudnionych, ale umie to robi㇠tylko co dwudziesty szef. Tacy jak on mają ponadprzecię™tne sukcesy i... więcej wolnego czasu.
Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Czy lubi pan/pani poleniuchować? Usłyszawszy takie pytanie podczas rozmowy kwalifikacyjnej, 99 proc. kandydatów na kierownicze stanowiska by się żachn곂o: ależ skąd! Chwilę potem zaczęliby siebie reklamować jako tytanów pracy, kochających harować za trzech.

 

- Niepotrzebnie, bo dobry szef musi by㇠leniwy - wywraca utarty porzą…dek świata Piotr Rydzewski z firmy doradztwa personalnego i organizacyjnego FPL, ekspert (jak głosi jego wizytówka) do spraw trudnych oraz beznadziejnych. - Dlatego że tylko wtedy bę™dzie chciał‚ i umiał‚ efektywnie dzieli㇠pracę™ pomię™dzy innych pracowników.

 

Teraz to konieczność. Konkurencja ciś›nie, koń„czą… się proste rezerwy, firmy szukają… oszczę™dnoś›ci w kosztach osobowych. Kierownik dział‚u może przecież zacząć kierować dwoma dział‚ami, albo przynajmniej próbować. W praktyce jest to, przekonuje Piotr Rydzewski, kres klasycznej roli kierownika jako osoby wskazującej cele i skrupulatnie nadzorującej ich realizację. Menedżerowie nie mają fizycznej możliwoś›ci obję™cia uwagą… wszystkich zadań„ powierzanych pracownikom. Mogą… liczy㇠na sukces tylko pod warunkiem, że ich pracownicy wykażą… się inicjatywą i bę™dą sami dbać o jakość wykonywanych przez siebie zadań„. Co więcej, koszty zaniedbań„ (np. pojawienia się pleś›ni w dżemie) są… coraz wię™ksze. Dlatego tak ważna jest umieję™tność motywowania pracowników, czy - jak to się dziś ł‚adniej ujmuje - zarzą…dzania ich zaangażowaniem. To, co udaje się szefom-leniom, to pomyślne przejś›cie od myś›lenia 'deleguj tylko to, czego nie jesteś w stanie zrobić‡' do 'rób tylko to, czego nie możesz oddać'.

 

Zmierzch ery tradycyjnych kierowników

- Trzeba mie㇠dużo odwagi, by dopuś›ci㇠do głosu siedzą…cego w nas lenia - przyznaje Tomasz Wróblewski, wiceprezes firmy audytorskiej HLB Frąckowiak i Wspólnicy, której kadrę™ zarządzają…cą… FPL poddał‚ ostremu szkoleniu z inteligencji emocjonalnej oraz zarzą…dzania zaangażowaniem zespoł‚u.

 

Wróblewski wspomina, że długo trawił‚ mocne sł‚owa, które usłyszał‚ od swojego coacha: 'Jeśli robisz coś, co mogą… zrobi㇠twoi podwładni, jesteś złodziejem'. Dziś wie, że wielu menedżerów tonię™ciem w stosach dokumentów, uczestnictwem w niekończących się zebraniach i siedzeniem w gabinecie do późnych godzin nocnych maskuje niepewność siebie oraz swoich kwalifikacji. 'Co ja teraz bę™dę™ robił‚? Mam to wszystko zostawi㇠i gapi㇠się w chmury?' - myślą…. Czasem za tą mieszanką… paniki i niedowierzania kryje się autentyczny brak odpowiednich kwalifikacji, ale znacznie częściej - zwykł‚y ludzki strach przed zejś›ciem z utartej, znajomej ś›cieżki.

 

- Musisz zmieni㇠paradygmat myś›lenia - przekonuje Tomasz Wróblewski. - Tylko firmy, w których kluczowi menedżerowie mają czas na wzię™cie oddechu, zebranie myśli, są… w stanie rozwijać się w tempie, przy którym konkurenci dostają… zadyszki.

 

- Jeżeli ludzie zobaczą…, że masz genialne pomysły oraz umiesz ich nimi zarazić‡, to nikt nie bę™dzie ci liczył‚ godzin pracy i krzywo spoglądał‚ na to, że z nogami na biurku patrzysz w chmury - dodaje innym animuszu. - Ba, bę™dą chodzili na palcach, byś› tylko mógł‚ nadal spokojnie to robić‡.
Jakie kroki poczynić‡, by ludzie chcieli iść za liderem? W wielu firmach pokutuje przekonanie, że najlepszym, wręcz jedynym motywatorem są… pienią…dze.

 

- To mit - uważa Elżbieta Mackiewicz, od kilku miesięcy dyrektor personalna Lantmännen Axa Poland (dawniej Schulstad).
Wie, co może zdziałać umieję™tność zindywidualizowanego motywowania pracowników, ponieważ w poprzedniej firmie (Campina) koordynował‚a duży projekt rozwoju inteligencji emocjonalnej i innych mię™kkich kompetencji kluczowych pracowników, współ‚finansowany ze środków EFS.
- Pienią…dze mobilizują… na bardzo krótką… metę™, a u ludzi, którzy tylko z tego powodu przychodzą… do pracy, zapał‚ i energia z reguły gasną… kilka dni po wypłacie - dodaje Mackiewicz.

 

Doping przez rzeczywiste pobudki

Przyzwoite wynagradzanie jest bazą, na której można budować głę™bszą motywację. Firma, która organizuje wystawny piknik rodzinny, mimo że ma kłopoty z płaceniem pensji, rozwś›cieczy pracowników.

 

- Prawdziwym podłożem tego, czy ludzie lubią… swoją pracę™, czy traktują… ją… jak zł‚o konieczne, są… wartości - tłumaczy Mirosław Kł‚oczko, szef firmy doradczo-szkoleniowej Golden Mark. - Poprawność polityczna każe często mówić‡, że w pracy szukają… możliwoś›ci rozwoju, ale to tylko jedna z wielu wartości. I to wcale nie najpopularniejsza - dotyczy raptem kilkunastu procent pracowników. Równie silnym motywatorem mogą… być‡: dostę™p do wiedzy, władzy, bezpieczeń„stwo, harmonia, tradycja czy chę㇠niesienia pomocy innym.

 

Diagnozą wartości niezbędnych na danym stanowisku i stopień dopasowania do tego modelu kandydata powinno się przeprowadzać już na etapie rekrutacji. Na rynku są… metody oraz narzę™dzia badające zachowania i wartości potencjalnych pracowników.

 

- Oczywiś›cie, zawsze trzeba się liczy㇠z ryzykiem, że wiele osób potrafi przez lata męczy㇠się pod maską… pożą…danych przez firmę™ wartości czy zachowań - zauważa Mirosław Kł‚oczko.

 

Jak radzą sobie z tym dyrektorzy personalni? Elżbieta Mackiewicz już podczas rozmowy kwalifikacyjnej pyta o wartości, ich definicję™, wpł‚yw na decyzję™ i co cenili w swoich współpracownikach, co ich drażnił‚o w szefie.

 

- Drą…żą™ tak długo, aż kandydat przestanie klepać poradnikowe formuł‚ki i zdecyduje się na autentyczną… wędrówką™ w głą…b samego siebie - mówi.
Jej zdaniem, dobre dopasowanie widać goł‚ym okiem - tacy pracownicy są… nał‚adowani pozytywną energię…, mają ś›wietny kontakt z resztą… zespoł‚u, nie boją… się odpowiedzialności i wnoszenia konstruktywnej krytyki. Jednym słowem - traktują… pracę™ jak coś, co jest autentycznie ich.

 

- Dlatego jest tak ważne, aby ktoś, kto chce motywować innych, znał‚ ich prawdziwe pobudki - kwituje Kł‚oczko. Wiedzą…c, co dopinguje czł‚owieka do życia i pracy, można dobrać do niego model oraz styl komunikacji.

 

- Wyobraźmy sobie, że pracownicy firmy stoją… przed arcytrudnym zadaniem, jak konieczność przedostania się do są…siedniego budynku po linie zawieszonej na wysokości trzeciego pię™tra - podaje przykł‚ad Tomasz Wróblewski.

 

Jaka jest reakcja zał‚ogi? Z wyją…tkiem garstki mił‚ośników mocnych wrażeń„, u pozostałych rodzi się opór. Czꙶć jest poirytowana irracjonalnością… zadania, inni ś›miertelnie się boją…. Do każdej z tych grup trzeba znaleźć‡ inny klucz.

 

- Nastawionych na rozwój dodatkowo zmobilizować wizją…, że w nowym miejscu bę™dą mieli jeszcze lepsze warunki pracy, a szukających bezpieczeństwa zapewnią‡, że tam jest ś›wietny system alarmowy, a lina ma certyfikat NASA - opowiada Tomasz Wróblewski. - Jeśli jeszcze poda im rę™kę™ szef, któremu ufają…, przejdą… bez wahania.

 

- Zaangażowanie w zadanie sprawia, że ludzie porywają… się na rzeczy, wydawałoby się, niemożliwe - zauważa Piotr Rydzewski. - Historia zna wiele przypadków, gdy garstka partyzantów gotowych ginąć‡ za spraw™ę pokonywała armię™ zawodowców. W biznesie dowodów na siłę™ pasji jest bez liku. Chociażby młodzi ludzie, którzy zebrali się w garażu, mocno wierzyli w to, co robią… - i stworzyli Microsoft.

 

Rydzewski uczula, że odsetek osób podatnych na natchnienie jest bardzo wysoki. Wedł‚ug niego, okoł‚o 80 proc. ludzi można relatywnie łatwo zachę™ci㇠do lepszej pracy, ale tylko co dwudziesty menedżer potrafi to robić‡.

 

- Zainteresowany pracownik wykonuje swoją pracę™ lepiej i szybciej, ma o wiele ciekawsze pomysły - zauważa Elżbieta Mackiewicz.
A co z rozprzꙿeniem, które może by㇠pochodną… dania ludziom swobody?

 

- Nie ulega wątpliwości, że jest takie zagrożenie, ale znacznie mniejsze niż ryzyko trwania w defetystycznym systemie, w którym normą jest nicnierobienie, a dokł‚adniej - marnowanie energii na wymyślanie, jak uzasadnić‡, iż tego zadania nie da się wykonać - uważa Piotr Rydzewski.
- Jakie rozprzꙿenie? - dziwi się Tomasz Wróblewski i odwołuje się do swojego przykł‚adu. - Przecież właśnie udał‚o nam się dokonać rzeczy niemożliwej: przeszliś›my po linie na drugą stronę ulicy! Ekstremalna mobilizacja nie byłaby możliwa, gdyby nie wiedza o wartościach.

 

Manager Magazin

 

Małgorzata Remisiewicz - Manager Magazin
Manager Magazin


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.