zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Co drugi Polak zestresowany w pracy

Połowa Polaków odczuwa silny stres w pracy każdego dnia. Najbardziej zestresowane są kobiety, Zetki i osoby pracujące zdalnie. Do tego dochodzi brak wsparcia ze strony firm w zachowaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, na co skarży się co piąty pracownik. Co siódmy w ogóle nie identyfikuje się z wartościami firmy, w której pracuje. Chociaż ogólny obraz nie wygląda dramatycznie, 7 na 10 Polaków pozytywnie ocenia swój dobrostan, to szczegółowe dane ujawniają rosnące ryzyko wypalenia zawodowego wśród wielu grup pracowników.

3 na 10 pracowników nie ufa swojemu szefowi, a 4 na 10 rozważa odejście z pracy

Połowa zatrudnionych w Polsce doświadcza wysokiego poziomu stresu, a 4 na 10 nie czuje satysfakcji z obecnego miejsca pracy, tyle samo myśli o zmianie pracodawcy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Co trzeci pracownik wierzy, że w tym czasie znajdzie nową pracę spełniającą jego oczekiwania. To tylko część wniosków z opublikowanego dziś raportu ManpowerGroup „Barometr Talentów 2025”, który analizuje kondycję pracowników w Polsce w oparciu o trzy kluczowe wskaźniki: wellbeing, satysfakcję z pracy oraz poczucie stabilizacji i pewności zawodowej.

Best Quality Employer 2025 - zostań częścią elitarnego grona liderów rynku pracy

Ruszyła 10. edycja ogólnopolskiego programu Best Quality Employer, organizowanego przez Certyfikację Krajową. Celem inicjatywy jest uhonorowanie firm, które wyznaczają najwyższe standardy w zakresie polityki zatrudnienia, troski o rozwój pracowników oraz kultury organizacyjnej.

Zatrudnił cię ktoś z rodziny - jak ustalić relacje zawodowe?

 

Choć potocznie wiadomo, że z rodziną najlepiej wychodzi się na fotografii, to po kilku tygodniach wysyłania CV propozycja od kuzynki lub wujka jest naprawdę nęcąca. Pieniądze się przydadzą, a i o atmosferę pracy nie trzeba się martwić - w razie kłopotów masz przecież za sobą najwyższy autorytet, prawda?

fot. shutterstock fot. shutterstock

Takie myślenie grozi poważnymi zatargami rodzinnymi włącznie z nieobecnością… podczas świąt i majowych komunii.

 

Trzeba to rozegrać inaczej.

Najłatwiejszym wyjściem jest jasne i czytelne wyartykułowanie przez pracodawcę konkretnych zasad regulujących relacje rodzinne wewnątrz organizacji - w obecności zarówno zatrudnianej osoby z rodziny, jak i innych pracowników. Chodzi o wyraźne nakreślenie granic między sferą rodzinną a sferą zawodową, ustalenie konkretnych praktyk porozumiewania się, argumentowania i decydowania.

 

Pewna właścicielka firmy handlowej w ten sposób weszła w biznes z bratem - wspólnie kupili spółkę i wspólnie nią zarządzają. Jak sama mówi, nie ma z bratem w zasadzie żadnych konfliktów. Jasno sobie podzielili gdzie jest granica rodzina-partnerzy biznesowi i od tej pory cieszą się wesołym klimatem, sprzyjającym współpracy i rozwojowi firmy. Później do firmy dołączył jej mąż i oczywiście w domu pojawiają się tematy związane z pracą - to normalne. Ale starają się to robić naprawdę rzadko. I jak podkreśla właścicielka, z mężem też prawie w ogóle się nie kłóci. Jasne zasady współpracy w firmie przeniosły się również na życie małżeńskie i rodzinne.

 

Innym sposobem jest organizacyjne potwierdzenie wyższej pozycji w firmie pracownika będącego członkiem rodziny w stosunku do pozostałych pracowników. Skoro i tak wszyscy wiedzą kto jest kim i traktują jego lub ją z dystansem i podejrzliwością, to niech to będzie normalnym elementem pracy, a nie zaś złośliwym przytykiem. Może to nastąpić dzięki np. rozszerzeniu zakresu jego lub jej podstawowych obowiązków o pewne funkcje zarządcze, związane z kontrolowaniem pozostałych pracowników. Działanie takie miałoby na celu skojarzenie struktury nieformalnej organizacji ze strukturą formalną. Stosując te rozwiązanie, należy pamiętać żeby pracownik z rodziny choćby w minimalnym stopniu reprezentowań umiejętności lub doświadczenie wymagane na stanowisku menedżerskim lub związanym z kontrolą pewnego odcinka działalności firmy. W przeciwnym razie nie będzie w stanie nic skontrolować.

 

Jeszcze innym rozwiązaniem - nakierowanym na całkowite usunięcie konfliktu interesów między pracownikiem z rodziny a pracodawcą - jest zatrudnienie tejże osoby z rodziny na stanowisku pracy, które nie ma bezpośredniego związku z podstawową działalnością firmy. Dzięki temu kontakty zawodowe pracodawcy i osoby z rodziny będą w naturalny sposób ograniczone ilościowo i jakościowo.

 

W ten sposób postąpił pewien właściciel kliniki weterynarii, który do tej pory jednocześnie odbierał zlecenia, jak i zajmował się czworonożnymi pacjentami. Osoba z rodziny została zatrudniona jako menedżer biura - nie jako asystent - więc ich kontakty w ciągu dnia są dość rzadkie. właściciel mówi, że administracja to osobna działka, że on tylko oddaje faktury, pyta ile pieniędzy i gdzie trzeba przelać. Nie wchodzi w szczegóły pracy osoby z rodziny, a zakres jej pracy nie wpływa w znaczący sposób z jego codziennymi obowiązkami.

 

Najbardziej skomplikowanym organizacyjnie i emocjonalnie krokiem jest włączenie osoby z rodziny w strukturę własnościową przedsiębiorstwa np. poprzez przekazanie jej udziałów w firmie. Dzięki temu osoba z rodziny nie jest zwykłym pracownikiem  pracuje nie u kogoś, ale u siebie.

 

Pewien właściciel składu budowlanego postąpił w ten właśnie sposób, gdy uczynił współwłaścicielką swoją młodszą o pięć lat siostrę. Jak sam mówi, postanowił nie zatrudniać jej tylko po to, żeby ona się czuła bardziej dowartościowana, a tak naprawdę tylko wykonywała obowiązki: pilnowała kasy, rozrachunków, dbała o klientów. Wiadomo, że czasem przychodzi zły dzień i ludzie odpuszczają sobie nieco. Ale gdy pracujesz u siebie, nie ma słabych dni. Siostra czuje się współwłaścicielką i absolutnie nie lekceważy klientów. Przez to też ona może szczerze mówić co się w firmie dzieje. Czasem w pracy zdarzają się różne cuda. On przesadzi z jakąś decyzją. Na to ona - jako współwłaścicielka - hamuje go. I już mogą bardziej spokojnie zastanowić się, bo wiadomo że jej zależy na firmie tak samo jak jemu. Dla pracowników siostra jest na tym samym poziomie co właściciel, nie ma więc kłopotu z kwaśną atmosferą.

 

Powyższe pomysły sprawdziły się w praktyce. Czy sprawdzą się zawsze i wszędzie - pewnie nie. Rodziny są jednak tworami dość zróżnicowanymi, czasem naprawą trafiają się przypadki szczególne, z którymi lepiej nie wdawać się w żadne interesy. Jednak w większości przypadków członkowie rodziny są w stanie ze sobą współpracować bez zgrzytów - o ile ustalą swoje relacje zawodowe jeszcze przez pierwszym zgrzytem.

 

Jeśli masz ochotę poczytać więcej o tym jak zatrudniają mali i średni przedsiębiorcy w Polsce, sięgnij po książkę " "Zatrudnianie po znajomości. Kapitał społeczny na rynku pracy" Bartosza Sławeckiego (Wydawnictwo C.H. Beck, 2011). Książka jest dostępna w cenie ze zniżką w e-księgarni www.ksiegarnia.beck.pl

 

KarieraManagera.pl

 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.