zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji

Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.

38 proc. przedstawicieli pokolenia Z pracuje w kilku miejscach jednocześnie. Co trzeci pracodawca ocenia to rozwiązanie negatywnie

Osobom z pokolenia Z stereotypowo przypisuje się lenistwo i brak zaradności, które rzekomo mają wpływać na ich kariery zawodowe. Tymczasem jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, Zetki chętnie korzystają z wieloetatowości, czyli pracy w kilku miejscach jednocześnie. Tym samym dążą do większej niezależności finansowej, zdobycia różnorodnego doświadczenia czy nawet lepszego wykorzystania swojego czasu.

Ocena okresowa€“ do czego to służy?

Motywy firm, które wprowadzają… systemy ocen okresowych są… bardzo różnorodne. Z tego wzglę™du firmy można podzieli㇠na dwie grupy. Pierwsza to organizacje stabilne, o silnych podstawach ekonomiczno-finansowych, dobrej pozycji rynkowej. Druga to firmy przeżywające różnorodne problemy wewnę™trzne i zewnę™trzne, które prowokują… do podję™cia kroków zaradczych.
Oceny okresowe. Fot. Shutterstock Oceny okresowe. Fot. Shutterstock

Stabilni

W przypadku pierwszej grupy decydentów motywuje ich przede wszystkim chę㇠poszerzenia narzę™dzi do bardziej efektywnego zarzą…dzania personelem. Wdrożenie systemu jest więc naturalnym elementem rozwoju organizacji. System ocen pozwala bowiem uporzą…dkować to co do tej pory było w firmie robione intuicyjnie, niesystematycznie i nie zawsze trafnie. Zazwyczaj systemy ocen tworzone w tych firmach są… nastawione na rozwój pracowników, stawianie im celów, zwię™kszanie motywacji i lojalności, polepszanie komunikacji z menedżerami, opracowywanie planów szkoleniowych, planowanie ścieżek karier czy tworzenie ksią…g sukcesorów (kadry rezerwowej).
Konsekwencją… takiego kształtu i celu ocen jest szybsza adaptacja do nowej procedury, spostrzeganej jako pro pracownicza. Niestety w obecnej sytuacji rynkowej w Polsce firm o tak stabilnej sytuacji jest stosunkowo mało.

Wprowadzający zmiany

Dużo wię™kszą… grupą firm są… organizacje, które doświadczają… różnorodnych problemów związanych z wykonywaniem obowiązków przez pracowników. Decydenci za źródł‚o problemów wskazują… najczęściej kłopoty z jakoś›cią… pracy, zbyt małą… efektywnością…, rotacją…, konfliktami pomię™dzy pracownikami, a ich przełożonymi czy niską… motywacją… pracowników.
Przyczyny tych zjawisk mogą by㇠różne, jednak system ocen pozwala wyeliminować te najbardziej podstawowe, które często zresztą… są… kluczowymi problemami.
Po pierwsze system ocen pozwala w sposób jasny i sformalizowany określi㇠oczekiwania pracodawcy co do zakresu pracy i standardu wykonania zadań„, oczekiwanej postawy i zachowań w pracy. Bardzo często okazuje się bowiem, że pracownicy zachowują… się tak, a nie inaczej ponieważ nie otrzymali wystarczająco jasnych komunikatów co jest dla pracodawcy najważniejsze i co jest oceniane. Czasami chodzi o wyważenie sposobu pracy - czy bardziej zależy nam na tym by zadania realizowane był‚y szybciej, czy miał‚y bardzo wysoką jakość.
Po drugie pracodawcy mają własne wizje motywowania pracowników, które nie zawsze z kolei są… zbieżne z ich oczekiwaniami. Wydawane na ten cel pienią…dze, bez konsultacji z pracownikami są… kosztami poniesionymi bezowocnie.
System ocen pozwala zebrać oczekiwania pracowników, porównać punkty widzenia pracowników i przełożonych, ustalić konkretne sposoby poprawy w obszarach zidentyfikowanych jako problemowe. W firmach w których istnieją… wyraźne problemy pracownicze systemy ocen są… przyjmowane przez pracowników bardzo nieufnie. Jeżeli nie angażuje się pracowników w opracowanie systemu, bę™dą oni stawiali opór. Konieczna jest jasna i otwarta komunikacja.

Czego obawiają się pracownicy?

Obawy przed oceną… przeżywamy wszyscy. Sytuacja oceny często rodzi lęk i wywołuje stres. Od takich negatywnych emocji nie jest wolny system ocen okresowych. Chociażby dlatego, że może pojawić się lę™k o "prawdziwy" cel prowadzenia takiej oceny. A domysły mogą… by㇠różne, od redukcji zatrudnienia przez zmiany w strukturze przedsiębiorstwa.
Innym powodem niepokoju jest porównywanie ze współpracownikami: co się okaże jak jestem gorszy od Iksiń„skiego, a może nawet najgorszy w zespole? Boimy się także przełożenia oceny okresowej na poziom wynagrodzenia.
Wszystkie wymienione obawy mogą mie㇠swoje przełożenie na przebieg procesu oceny, na rzetelność i użyteczność systemu ocen.
Najlepszym lekarstwem na lęki jest dobra komunikacja czyli właś›ciwie przygotowany proces informowania pracowników o wprowadzanym systemie i jego celu. By㇠może warto zawrze㇠informacje skąd zrodził‚a się potrzeba wdrożenia takiego sytemu i jakie są… oczekiwane rezultaty. Oczywiś›cie ważnym jest również cykl szkoleń„ w ramach wdrażania systemu ocen, by wyeliminować wszelkie błędy w prowadzeniu procedury i zachować zasadę obiektywizmu oceny pracowników.
Dobrze przygotowany i przeprowadzony system oceny okresowej sprzyja motywowaniu pracowników do jeszcze efektywniejszej pracy, przez co wpł‚ywa na rozwój organizacji.


Advisory Group Test Human Resources

 

Agnieszka Flis - Advisory Group Test Human Resources
Advisory Group Test Human Resources


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.