zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Rejestracja marki w Chinach

Gospodarka chińska jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się na ś›wiecie. Coraz więcej przedsiębiorców z pań„stw trzecich przenosi na terytorium Państwa środka swoją produkcją™. Wynika to głównie z faktu wcią…ż niskich kosztów produkcji, które przedsiębiorcy ponoszą… w ChRL.
Marka, fot. shutterstock Marka, fot. shutterstock

Przeniesienie produkcji lub sprzedaż produktów w Pań„stwie ښrodka niesie jednak również za sobą wiele niebezpieczeń„stw. Jednym z nich jest podrabianie markowych produktów.  Rzą…d chiń„ski stara się zapobiegać naruszeniom praw autorskich w tym własności przemysłowej oraz ochrony prawnej znaków towarowych. W tym celu od końca lat 70 XX wieku  wdraża coraz to nowe regulacje prawne mające zahamować a w konsekwencji wyeliminować powszechnie ł‚amanie w Chinach praw autorskich.

Prawo o znaku chronionym w Chinach ( eng. Trademark Law) jest jedną z czꙶ›ci składowych praw intelektualnych ( eng. Intellectual Property Law). W skł‚ad nich prócz prawa o znaku chronionym wchodzi również prawo do: powielania, ochrony programów komputerowych, projektów urządzeń„ elektronicznych oraz patentów .

W czasach obecnych, znajomość regulacji szeroko poję™tych praw autorskich w ChRL jest nieodzowną wiedzą… przydatną… dla każdego podmiotu gospodarczego planującego rozpoczę™cie produkcji lub dystrybucji w Pań„stwie ښrodka.  Znajomość tej materii prawa z pewnością… uchroni㇠może przedsiębiorców przed poniesieniem znacznych strat związanych z podrabianiem ich produktów, które mają zamiar produkować lub sprzedawać w ChRL.

Podstawowe zasady  dotyczące rejestracji znaku w Chinach
W Chinach obowiązują… trzy podstawowe zasady, wedle których rządzi się Trademark law:

  • Zasada pierwszeń„stwa ( eng. first- to- file rule). Oznacza, że właścicielem danego znaku bę™dzie ten podmiot, który wcześ›niej złożył oś›wiadczenie woli o rejestracje. Dzięki tej zasadzie jedynym upoważnionym podmiotem do korzystania z chronionego znaku jest ten, który ją… zarejestrować‚, chyba że postanowił‚ on inaczej.
  • Zasada ochrony tylko marek handlowych, które uprzednio zostały zarejestrowane, chyba że prawo stanowi inaczej. Ochrona prawna w niektórych przypadkach bę™dzie również przysługiwać nie zarejestrowanym znakom w przypadku gdy dojdzie do zdarzenia przewidzianego w art. 31 Trademark Law of the People’s Republic of China. Posługując się analogią… przepis ten przewiduje podobne skutki prawne co  art. 4 polskiego Kodeksu Cywilnego, który stanowi o  normach wsp󳂿ycia społ‚eczno- gospodarczym . W praktyce okazuje się jednak, że powoł‚anie się na art. 31 (tak jak i w przypadku polskim na art. 4 ) w celu ochrony nie zarejestrowanego znaku jest bardzo mało skuteczne i najczęściej odrzucane przez są…dy.   
  • Zasada ważności rejestracji przez 10 lat. Oznacza ona, że podmiotowi uprawnionemu przysługuje ochrona wzglę™dem zarejestrowanego znaku przez okres 10 lat. Na 6 miesię™cy przed koń„cem tego terminu podmiot uprawniony może zł‚oży㇠wniosek o przedłużenie okresu ochronnego na kolejne 10 lat.

Formy znaku
Rejestracja signs of trademark  może by㇠dokonana do oznaczenia: a) produktu, b) usługi, c) wspólnego znaku,  d) certyfikowanego znaku. W celu rejestracji znaku chronionego forma znaku musi speł‚niać szereg kryteriów co do swojej postaci. Możliwa bę™dzie rejestracja znaku danego produktu, usługi, wspólnej lub certyfikowanej marki składającej się ze : a) słów, b)l iter alfabetu, c) cyfr, d) kombinacji kolorów, e) wszelkiego rodzaju kombinacji  znaków. Rejestracja może by㇠dokonana pod warunkiem, że dany znak towaru nie bę™dzie naruszał‚ praw osób trzecich.
System Chiń„ski w zakresie formy znaku chronionego przewiduje szereg obostrzeń„, które w wypadku zaistnienia powodować bę™dą niemożność zarejestrowania.
Nie bę™dzie więc można zarejestrować trademark, która składać się bę™dzie jedynie z nazw generalnych albo przedstawiać bę™dzie jedynie projekt lub model dobra, którego ma by㇠znakiem. Niedopuszczalna byłaby również rejestracja znaku, który składałby się tylko i wyłącznie z parametrów produktu, którego miał‚by by㇠oznaczeniem takich jak; jakość, materiał‚y z których został‚ wykonany, funkcje produktu, sposób używania, waga, ilość. Należy dodać, że w Chinach nie przewidziano również możliwoś›ci rejestracji znaku, który miał‚by postać dźwię™ku lub zapachu. Wedł‚ug Trademark Law of the People’s Republic of China zakazana jest również rejestracja znaków, które  składają… się m.in. z; a) nazw narodowych, flag państwowych lub wojskowych, narodowych emblematów bę™dących znakami charakterystycznymi dla CHRL lub identycznymi  z nazwami lub miejscami budynków, w których znajdują… się centralne urzę™dy państwowe, b) znaków źle wpł‚ywających na społ‚eczne oraz konsumenckie morale, c) nazw geograficznych krajów lub czꙶ›ci administracyjnych danego kraju.

Zasady Rejestracji
Zasady rejestracji trademark’s należy rozpatrywać zarówno w aspekcie proceduralnym jak i materialnym. Do zasad materialnych zaliczać bę™dziemy wymóg złożenia określonych dokumentów posiadających odpowiednią… formę™. Natomiast zasady proceduralne wyznaczać bę™dą organy, do których należy kierować wnioski o rejestrację™, tryb rejestracji oraz instancje odwoł‚awcze.     

Zasady materialne rejestracji trademark
Chiń„ski system prawny przewiduje dwa rodzaje skł‚adania wniosku o rejestrację™ marki chronionej. Można tego dokonać bą…dź za pomocą aplikacji bezpoł›redniej do China Trademark Office - dalej eng. CTMO-  bą…dź aplikacji mię™dzynarodowej w ramach Protokoł‚u Madryckiego. W praktyce przyjmuje się, że ł‚atwiejszą… drogą™ dla podmiotu rejestrującego stanowi złożenie wniosku bezpoł›rednio do CMTO, gdyż sposób ten wymaga o wiele mniejszej iloś›ci zabiegów formalnych, aniżeli w przypadku procedur protokoł‚u madryckiego.
We wniosku o rejestrację™ znaku chronionego powinny by㇠oznaczone przez wnioskującego klasy dóbr lub usług, w ramach których dany znak miał‚ by się mieścić‡.  Oznaczenia tego dokonuje się na podstawie International Classification of Goods and Services ( przyję™tej przez Chiny w ramach konwencji Nicejskiej). W dokumencie tym produkty i usługi zostały podzielone na 45 grupy ( 34 dla produktów, 11 dla usług). Na podstawie tego sytemu przewiduje się, że w każdym wniosku musi zostać oznaczona grupa, do której dany znak  zostanie zaliczony. W celu przypisania trademark do kolejnej grupy wymagane jest zł‚ożenie odrę™bnego wniosku. W ramach danej grupy może zostać wybranych przez rejestrującego (nieodpł‚atnie) do dziesię™ciu produktów lub usług przypisanych do tej grupy, które miał‚yby by㇠oznaczone danym znakiem. W wypadku oznaczenia powyżej dziesię™ciu produktów lub usług za każdy dodatkowy trzeba zapł‚acić 100 RMB.

Rejestracji trademark może dokonać zarówno osoba fizyczna jak i prawna. W celu rejestracji wymagane jest złożenie nastę™pujących dokumentów przetłumaczonych na język chiń„ski:

Zasady proceduralne rejestracji trademark
Wnioski o rejestracje składa się do China Trademark Office, która nastę™pnie zajmuje się ich rozpatrzeniem. W razie odrzucenia wniosku przez CTMO lub rozpatrzenia go w sposób niezadowalający dla podmiotu składającego, może on złoży㇠apelacje do Trademark Review and Adjudication Board - dalej eng. TRAB -. W przypadku niekorzystnego rozpatrzenia sprawy w TRAB podmiot, którego to dotyczy może wnieść apelacją™ do People’s Court in Beijing. Należy nadmienić‡, że zarówno CTMO jak i TRAB znajdują… się pod nadzorem State Administration for Industry and Commerce- dalej SAIC-.

Rejestracja znaku towarowego przed CMTO trwa około 15- 18 miesię™cy. W trakcie tego okresu znak, który ma zostać zarejestrowany poddany zostanie nastę™pującej procedurze:

  1. Zł‚ożenie aplikacji do CMTO - dokumenty należy złoży㇠w formie, która została omówiona w punkcie 5a.
  2. Przygotowawcza kontrola CMTO - na tym etapie ma miejsce kontrola pod wzglę™dem autentyczności, kompletności oraz  dokł‚adności zł‚ożonych dokumentów.
  3. Rzeczywista kontrola CMTO - celem tej kontroli jest sprawdzenie, czy dana forma znaku jest dopuszczona do rejestracji ( kryteria opisane w punkcie 4) oraz czy nie jest ona podobna lub identyczna do trademark zarejestrowanej wcześ›niej w Chinach.
  4. Opublikowanie wyników CMTO - polega na podaniu  w gazetach i innych ś›rodkach masowego przekazu  wyników kontroli znaku należę…cego do danego podmiotu, który ubiega się o zarejestrowanie. Celem publikacje jest możliwość wyrażenia sprzeciwu wobec rejestracji osobom trzecim. Osoby te mogą zł‚oży㇠protest w cią…gu trzech miesięcy od daty publikacji.
  5. Wydanie certyfikatu i rejestracja - w przypadku braku sprzeciwu ze strony osób trzecich w przewidzianym terminie, następuje rejestracja znaku chronionego i wydanie certyfikatu.  

Naruszenie prawne znaku chronionego
Do naruszenia prawnego znaku chronionego wedł‚ug art.52 Trademark Law of the People’s Republic of China dochodzi wtedy, gdy osoba trzecia bę™dzie:a) używała identycznego lub podobnego znaku do oznaczenia produktu lub usługi bez zgody podmiotu bę™dącego właścicielem znaku, b) podrabiał‚a chroniony znak, c) modyfikowała znak bez zgody właściciela.
W takich przypadkach właściciel zarejestrowanego znaku może wnieść o udzielenie mu ochrony prawnej do People’s Court lub Administrative of Industry and Comerce- AIC -. 


Europejskie Centrum Konsultacji Prawnych Sp. z o.o., Sp. k

 

Piotr Bednarek - Europejskie Centrum Konsultacji Prawnych Sp. z o.o., Sp. k
Europejskie Centrum Konsultacji Prawnych Sp. z o.o., Sp. k


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.