zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Przyjazna atmosfera to podstawa – tak deklaruje 4 na 10 pracowników

Co dziesiąty Polak nie lubi swojej pracy, a co trzeci chce ją zmienić w ciągu najbliższego roku. Nie chodzi jednak tylko o pieniądze. Ten smutny obraz mogłyby zmienić ciekawe dodatki pozapłacowe, więcej dni wolnych i większa elastyczność w zakresie czasu i miejsca pracy.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Rynek pracy w motoryzacji: nowe technologie kontra brak specjalistów

Niepewność w globalnym handlu już dziś wpływa na rynek pracy w branży motoryzacyjnej. Aż 91% producentów przyznaje, że zmieniające się przepisy i rosnące koszty wymuszają na nich modyfikację strategii rekrutacyjnych. Jednocześnie postępująca transformacja technologiczna sprawia, że 65% firm planuje zwiększyć inwestycje w automatyzację. Mimo to aż 74% producentów samochodów ma trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. 

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

Traktuj swoją karierę tak jak inwestycję w wartość

Jednym z narzę™dzi kreatywnego myś›lenia są… metafory. Metafora polega na tym, iż porównujemy ze sobą dwie rzeczy, które na pierwszy rzut oka nie są… do siebie podobne. Po chwili nasz mózg wyłapuje jednak pewne podobieństwa, które mogą wnieść dużo zrozumienia i inspiracji do naszego problemu nad którymi właśnie rozmyślamy.
fot. shutterstock fot. shutterstock

A gdyby za podstawowy problem przyjąć karierę, a za metaforę przyjąć inwestowanie w wartość?

MAŁE JEST (ZAZWYCZAJ) LEPSZE

Ograniczenia co do wielkości kapitału inwestowanego w akcjach pojedynczej spół‚ki, zawarte w przepisach SEC, instytucji nadzoru giełdowego w USA, powodują, że wię™ksze fundusze inwestycyjne zmuszone są… do lokowania bardzo dużej czꙶ›ci swoich środków w akcjach 500 najwię™kszych spółek. Akcje tych spółek mają niskie wahania kursowe, a wzrost ich wartości jest bardzo ograniczony - w efekcie dają możliwość wypracowania niewielkiego zysku. Inwestycje w papiery mniejszych spółek są… bardziej ekscytujące, ponieważ potencjalny zysk to 4-10 razy zwrot inwestycji w cią…gu kilku lat.

Możliwy morał dla kariery: Wielkie firmy działają w sposób przewidywalny. Nie nauczysz się tam rzeczy ekscytujących, a i możliwoś›ci awansu i podwyżki są… ograniczone. Gdy firma zakończy z tobą współpracę, twoją specjalnością bę™dą procedury, więc nie zatrudni cię żadna mniejsza firma. Z kolei w wię™kszych firmach 90% miejsc jest już obsadzone. Wyjścia są… dwa - albo trzymaj się stanowiska za wszelką… cenę, albo zacznij uczy㇠się (po godzinach spędzonych w firmie) prawdziwej, ekscytującej pracy, żeby przekonać do siebie szefów mniejszych firm.

INWESTOWANIE BEZ ROZEZNANIA

Sławny inwestor Peter Lynch mówi tak: "Wydaje się, że na Wall Street panuje pewna niepisana reguła: jeś›li czegoś nie znasz, zainwestuj w to wszystkie oszczę™dnoś›ci swojego życia. Zignoruj firmę działającą tuż za rogiem, której przynajmniej mógłbyś się przyjrzeć‡, i wybierz sobie taką, która produkuje coś czego kompletnie nie rozumiesz […], spółkę wytwarzającą jednomegabitowy S-ram, C-mos, […], komputery w architekturze RISC […]. Gigaherce mogą… się mnożyć‡, a komputery przyspieszać, ale jeżeli nie potrafisz rozstrzygnąć czy masz do czynienia z koniem wyścigowym czy chipem pamięci, trzymaj się od tego z daleka".

Możliwy morał dla kariery: Lepiej by㇠specjalistą na niewielkim, lokalnym rynku który znasz od podszewki, niż co jakiś czas przeskakiwać na modny, popularny rynek którego dopiero się uczysz. W nowej pracy, na nowym stanowisku, zwykle nie ma czasu by się uczy㇠- tu trzeba dostarczać twarde efekty, od momentu gdy skończy się wycieczka po firmie zwana na wyrost "wprowadzeniem w firmę".

DOBRE JEST TO CO NUDNE I NIEPRZYJEMNE

Spółek oferujących możliwość wielokrotnych zysków najlepiej szukać tam gdzie jest nudno i nieprzyjemnie. Mowa o branżach, które znajdują się poza kręgiem zainteresowań analityków i w których w zwią…zku z tym można często znaleźć‡ akcje o zaniżonej wartości.

Możliwy morał dla kariery: Spokojna praca, bez ciągłych nacisków na nierealne terminy i kosmiczne zyski, znajduje się w firmach spoza pierwszych stron gazet, w firmach spoza czołówki firm danej branży. Muszą to by㇠rzecz jasna firmy zyskowne, ale nie muszą mie㇠fan page’a na Facebooku. Nuda oznacza w tym przypadku brak nagłych pożarów i jest to ważna cecha pracy na wię™kszoś›ci stanowisk (poza stanowiskami w pożarnictwie).

CZYSTA PRZEKORA

John Neff, inny sławny inwestor, zawsze samodzielnie ocenia sytuację oraz akcje przedsiębiorstwa w które chce zainwestować. Dzięki temu wielokrotnie postępował wbrew zachciankom i modom panującym na rynku. Neff jednak nigdy nie był uparty dla zasady i nie unosił się honorem. Nie przyjmował założenia, że rynek zawsze się myli. Był zawsze gotowy wysłuchać racji innych. Jak sam mówił: "Upór i czysta przekora to prosta recepta na katastrofę. Mądry sprzeciw wobec powszechnych tendencji rynkowych wymaga otwartości umysłu doprawionej znajomością historii i poczuciem humoru".

Możliwy morał dla kariery: Nawet jeś›li masz za sobą pasmo sukcesów, do nowych wyzwań podchodź z pokorą. 5 sukcesów nie oznacza, że automatycznie osiągniesz sukces numer 6. słuchaj co mówią inni, rób co uważasz za słuszne, a przede wszystkim zachowaj dystans do siebie i swojej pracy. Praca nigdy nie jest cał‚ym życiem, a nawet nie powinna by㇠w życiu najważniejsza. Podchodząc w ten sposób do decyzji, zmniejszasz napięcie i emocjonalną inwestycję w decyzję - ł‚atwiej bę™dzie ci się w niej szybko wycofać, gdy rzeczywistość okaże się bardziej męcząca niż się zdawało.

NIEZBĘDNY WYSIŁEK

Inwestor defensywny kupuje pakiet bezpiecznych papierów, których celem jest osiągnięcie ś›rednich wyników giełdowych - i faktycznie te wyniki ś›rednie otrzymuje. Dla inwestora celującego w wynik ponadprzeciętny zakup "pakietu przecię™tnego" nie wystarczy - to rzecz oczywista. Nie wystarczy jednak również poprawa pakietu inwestycyjnego, która polega na niewielkiej zmianie w pakiecie przeciętnym, na poł›więceniu odrobiny wiedzy i sprytu. Zdumiewająco wielu sprytnych ludzi próbuje tej sztuki bez żadnego powodzenia, zamiast wyników odrobinę lepszych osiągają oni wyniki gorsze. A praca została przecież włożona. Albo inwestor decyduje się na pakiet bezpieczny, albo na pakiet przedsiębiorczy - i temu powinien poł›więcić swój dodatkowy wysiłek. Jeśli nie ma na to czasu lub ochoty, niech kupi pakiet "bezpieczny" i przy nim nie dłubie.

Możliwy morał dla kariery: Idea "partyzanta kaizen", który na przekór polityce korporacyjnej na swoim niewielkim poletku wdraża drobne usprawnienia przynoszące duże korzyści i zostaje za to nagrodzony, jest atrakcyjna. Ale czy ktoś zna osobiście takiego nagrodzonego partyzanta? W firmach albo jesteś czꙶ›cią systemu i procedur, albo tworzysz wartość od nowa. Nie daj się nabierać podczas rozmów kwalifikacyjnych na gadki o elastyczności i rozwoju - albo masz możliwoś›ci od razu (bo firma wie w jaką grę gra), albo jest to firma systemowo-proceduralna, której menedżerowie jedynie podtrzymują własne pozory co do otwartości na usprawnienia i własnego wyboru zawodowego. Zasada 80/20 jest w porządku, ale wymaga testowania i sukcesywnego odrzucania tych nieskutecznych 80% rozwiązań. A na to wię™kszość firm nie ma ani pienię™dzy, a wię™kszość pracowników nie ma na to czasu. BieżÄ…ca praca jest przecież priorytetowa, prawda? Jeśli myślisz o firmie X, dowiedz się jak naprawdę wygląda sytuacja, żeby po paru tygodniach pracy nie przeży㇠gorzkiego rozczarowania "a przecież obiecywali, że bę™dzie tak pięknie, a tu znowu tandeta i przeciętność".

Informacje o inwestowaniu w wartość wykorzystane w tekś›cie pochodzą z ksią…żki "Inwestowanie w wartość" Glena Arnolda (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Jeśli chcesz poszukać dodatkowych inspiracji co do kariery (konkretne wskazówki musisz opracować samodzielnie, nie znajdziesz ich w tej książce) lub po prostu chcesz dowiedzie㇠się więcej o tym sposobie inwestowania, książka jest dostępna w cenie ze zniżką w e-księgarni www.ksiegarnia.pwn.pl.

 

KarieraManagera.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.