zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Starzy wyjadacze i absolwenci

 

Młodzi pracownicy. Ból głowy dla firmowego dział‚u HR czy szansa na wykorzystanie entuzjazmu i energii dla rozwoju firmy? Raczej to drugie, ale dopiero po spełnieniu kilku warunków.

Anna Muszyńska-Jurków. Fot. Darek Iwański Anna Muszyńska-Jurków. Fot. Darek Iwański

Magdalena Kalus-Pedroncelli, specjalista ds. HR w kancelarii prawnej Baker & McKenzie, nie ma wątpliwości: żaden zespół zł‚ożony tylko ze starych wyjadaczy daleko w firmie nie zajdzie:

 

- połączenie w jednym miejscu doświadczenia profesjonalisty z długą praktyką oraz pełnego energii i zapału młodego pracownika daje w biznesie najlepsze rezultaty.

 

I mimo że - jak mówi Anna Muszyń„ska-Jurków, odpowiadająca za HR w polskim oddziale Microsoftu - stworzenie ze "ś›wieżaka" pełnowartościowego pracownika jest dużo trudniejsze niż zatrudnienie profesjonalisty, w rezultacie daje wię™ksze korzyści. Taki fachowiec jest zazwyczaj bardziej lojalny niż pozyskany z rynku, który nie ma już potrzeby udowadniać pracodawcy swoich możliwoś›ci.

 

Się™gnię™cie po młodych może by㇠nowym wiatrem w firmowe żagle, o czym przekonuje Ruch. ښrednia wieku pracowników w tej firmie wynosi 44 lata, więc "ś›wieża krew" jest tu towarem i deficytowym, i pilnie poszukiwanym.

 

- Nie chodzi nam jednak o skonfliktowanie młodych pracowników z tymi, którzy pracują… od wielu lat, lecz o wzajemną… wymianę doświadczeń„ - zaznacza Anita Sieliwonik-Kozł‚owska, kierują…ca zespoł‚em ds. szkoleń„ i rekrutacji, która rok temu zamienił‚a renomowaną… firmę™ executive search na kolportera prasy i realizuje jego nowę… strategię™ HR. - W dużej firmie z tradycjami pracownicy z wię™kszym doś›wiadczeniem dzielą… się nim, z kolei mł‚odsi zarażają… ich swoją energią… i entuzjazmem.

 

Z możliwoś›ci młodych korzystać zatem warto, chodzi tylko o to, żeby robi㇠to rzeczywiś›cie z głową. To zadanie jednocześnie i ł‚atwe i trudne. فatwe - jak mówi Izabela Pabich, HR manager w Ernst & Young - bo właś›ciwie skoń„czył‚ się czas przypadkowych kandydatów. Młodzi ludzie, inaczej niż jeszcze pięć czy dziesięć lat temu, bardzo ś›wiadomie planują… swoją karierę™, wysyłając CV tylko do pracodawców odpowiadających ich aspiracjom. Mają również dużo lepsze przygotowanie teoretyczne - studiowanie na dwóch kierunkach nie jest już niczym nadzwyczajnym, tak samo jak długa lista zaliczonych praktyk. Trudne natomiast - ponieważ oczekiwania młodych cał‚y czas rosną…. I inaczej nie bę™dzie.

 

Zdaniem Katarzyny Tokarz, general managera w firmie Solutions HR Specialists, nierzadko zdarza się sytuacja, że absolwent żą…da wynagrodzenia nawet na poziomie pracownika z wieloletnim doś›wiadczeniem.

 

- Wynika to z tego, że polscy studenci pozytywnie oceniaja swoje możliwoś›ci - mówi Meike Wacker, marketing manager w Trendence Institut, który po raz kolejny przebadał‚ 40 tys. studentów kierunków biznesowych i inżynieryjnych w 18 krajach w ramach badania The European Student Barometer 2007. - Tylko 8 proc. studiujących na kierunkach biznesowych i 6 proc. słuchaczy politechnik uważa, że trudno dziś znaleźć‡ dobrą… pracę™ w Polsce. W efekcie młodzi traktują… obecnie rynek pracy jak półkę z towarami w hipermarkecie: jeżeli nie podoba mi się opakowanie jednego produktu, sięgam po drugi. A firmom, które chcą… wyróżni㇠się spoś›ród konkurencji, nie pozostaje nic innego, jak częściej korzystać z coraz bardziej wyrafinowanych narzę™dzi employer brandingu. Zakł‚ada on, że pracodawca jest takim samym towarem jak szampon czy batonik.

 

Jak znaleźć‡ najlepszych

Recepta na skuteczne dotarcie do najlepszych jest jedna: rozpocząć‡ działania jak najwcześ›niej, najlepiej już podczas studiów. właśnie dlatego E&Y zdecydował‚ się na współpracę™ z SGH, gdzie w ramach specjalnego programu studiów umożliwia przygotowanie się do egzaminu ACCA jeszcze w trakcie zaję㇠na uczelni - mimo, że są… to kwalifikacje, które zdobywają… pracownicy często z już kilkuletnią… praktyką…. A podczas współpracy z innymi uczelniami w cał‚ej Polsce eksperci E&Y prowadzą zaję™cia i analizy konkretnych case studies.

 

Duże możliwoś›ci w zakresie HR marketingu ma też Microsoft. Konkurs Microsoft Imagine Cup dla studentów informatyki lub praktyki w centrali firmy w Redmond przycią…gnął… nie tylko słuchaczy, ale i uwagę™ mediów, tworzą…c przy okazji pozytywny wizerunek firmy. Na mocne działania z zakresu HR marketingu postawił‚ także Baker & McKenzie.

 

Podstawa to uczestnictwo w targach pracy i współpraca z organizacjami studenckimi, ponieważ, jak mówi Magdalena Kalus-Pedroncelli, nie chodzi tu tylko o werbowanie nowych pracowników, ale też o budowę™ w długim okresie wizerunku atrakcyjnego, kompetentnego pracodawcy. - Targi to nie tylko sposób na znalezienie pracownika dziś›, ale i metoda na zapisanie się w pamię™ci dobrze zapowiadającego się prawnika - mówi.
- By㇠może, gdy jako doświadczony profesjonalista za kilka lat bę™dzie zmieniał‚ pracę™, ciepł‚o pomyśli akurat o nas.

 

Dział‚ HR ustalił‚ kilka żelaznych zasad promocji Bakera jako miejsca pracy. Dlatego gdy firma prezentuje się na targach pracy w Krakowie, stara się, by pojechał‚ tam pracownik, który niedawno ukończył krakowską… uczelnię™.

 

- Niedawny kolega ze studiów ma lepszy kontakt z odwiedzającymi targi - wyjaś›nia szefowa HR. - W ten sposób budujemy wizerunek aktywnego uczestnika rynku pracy i doradcy, który na przykł‚ad pomoże odpowiedzie㇠na pytanie, jaką aplikację™ wybrać.

 

Kolejna reguła: żadne materiał‚y reklamowe czy treści ze stron internetowych dotyczące rekrutacji nie opuszczają… dział‚u HR bez konsultacji ze stażystami, którzy podpowiadają…, jak zamieszczony komunikat odbiorą… niedoświadczeni pracownicy. Kiedy rozmawiamy z Magdaleną… Kalus-Pedroncelli, trwa produkcja filmu przedstawiającego firmowy dzień pracy.

 

- Dla nas wizyty w nowoczesnych biurowcach to codzienność, ale studenci często nie wiedzą…, jak od ś›rodka wygląda życie firmy - wyjaś›nia.
Za pozytywne trzeba uznać to, że do rywalizacji o wzglę™dy najlepszych studentów włą…czają… się także coraz częściej polskie firmy. Na przykł‚ad Ruch, w ramach wdrażanej strategii, przed rokiem po raz pierwszy zorganizował‚ program letnich praktyk. I chociaż Anita Sieliwonik-Kozł‚owska ma ś›wiadomość, że konkurować o najlepszych z mię™dzynarodowymi korporacjami nie bę™dzie łatwo, to przekonuje, że w tej rywalizacji przedsiębiorstwa takie jak Ruch nie są… bez szans. Ich atutem jest na przykł‚ad to, że stwarzają… swoim pracownikom wię™ksze niż zagraniczne koncerny szanse wpł‚ywania na biznes.

 

- Nie realizujemy wytycznych z centrali, ale sami je tworzymy - wyjaśnia. - Dajemy młodym także wię™ksze możliwoś›ci, otwierając przed najlepszymi rzadką… dziś szansę™ na szybką… karierę™.

 

Dostosować wymagania do oczekiwań„

Z employer brandingiem jest jednak tak jak z tradycyjnym marketingiem: tu, by by㇠skutecznym, trzeba dobrze poznać konsumenta i jego potrzeby, tam - potencjalnego pracownika i jego oczekiwania. Jaki jest więc obraz polskiego absolwenta A.D. 2007?

 

Odpowiedź na to pytanie przynoszą wyniki wspomnianego już badania The European Student Barometer 2007. Konkluzja pierwsza i najważniejsza: polscy studenci niemal idealnie wpasowali się w europejską… ś›rednią…, wymieniajac - podobnie jak ich rówieś›nicy z innych pań„stw - jako najistotniejsze możliwość rozwoju zawodowego, dostę™p do szkoleń„, dobrą… atmosferę™ w pracy i atrakcyjne wynagrodzenie. Konkluzja druga: tym, co wyróżnia rodzimych absolwentów w Europie, jest niewielka mobilność.

 

- Polscy studenci wydają… się bardzo przywią…zani do swojego kraju - ocenia Meike Wacker. - Lokalizacja firmy to dla nich jeden z kluczowych czynników przy wyborze pracodawcy, a to, czy dział‚a ona poza granicami Polski nie jest istotne. Jedynie 31 proc. rozważa zmianę™ miejsca pracy. Wyniki badań„ potwierdzają… nasi rozmówcy. Absolwenci szkół‚ wyższych oczekują… przede wszystkim dobrych zarobków, ale także jasno wytyczonej ś›cieżki kariery, z określeniem stanowiska, które mogą… zająć‡ za dwa albo trzy lata. Chcą… też pracować z najlepszymi ludźmi w branży. Wiadomo - jak się uczyć‡, to od najlepszych. I w przyjaznym ś›rodowisku, co jest nowością…, ponieważ jeszcze w poł‚owie lat 90. atmosfera w pracy nie miał‚a dla nowo zatrudnionych wię™kszego znaczenia.

 

- Dzisiaj ludzie chcą… mie㇠wolność w realizowaniu swoich pasji - wyjaś›nia Magdalena Kalus-Pedroncelli. - Dlatego jeś›li kogoś› fascynuje zwiedzanie na przykł‚ad Nepalu, to szuka firmy, w której trzytygodniowy urlop nie bę™dzie stanowił‚ problemu, oczywiś›cie przy odpowiednio wcześ›niejszym zaplanowaniu takiej przerwy w pracy.

 

Również Bartł‚omiej Szmajdziński, kierownik dział‚u szkoleń„ i rozwoju w DHL, potwierdza, że nastawienie na karierę™ często okupioną… wieloma dodatkowymi godzinami spędzanymi w pracy odchodzi w niepamięć‡.

 

- By㇠może wynika to z innego poziomu startu w dorosłe życie dzisiejszych absolwentów - zastanawia się™.

 

Ale nie tylko zarobki poniżej oczekiwań„ czy żadanie podporzą…dkowania wszystkiego pracy może zniechęcić mających już inne priorytety życiowe absolwentów do firmy. Katarzyna Tokarz zauważa inne realne zagrożenie:

 

- Najistotniejsze, aby precyzyjnie dopasować wymagania w trakcie rekrutacji do rzeczywistych obowiązków. Jeśli przedsiębiorstwo oczekuje studiów na dwóch kierunkach, znajomości dwóch języków obcych i praktyk w kilku miejscach, a potem oferuje stażyś›cie jedynie parzenie kawy dla starszych kolegów, to bę™dziemy mie㇠do czynienia z najkrótszą… drogą… do rozczarowania. Tracimy nie tylko czas i pienią…dze, ale i wizerunek dobrego pracodawcy.

 

Manager Magazin

 

Krzysztof Garski - Manager Magazin
Manager Magazin


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.