zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

46 PROC. PROFESJONALISTÓW PRZYZNAJE, ŻE REKRUTACJE SĄ OBECNIE DŁUŻSZE NIŻ PRZED ROKIEM

DECYZJE PRACODAWCÓW SĄ OSTROŻNIEJSZE, A PROCESY BARDZIEJ ZŁOŻONE

 

 

Niejednoznaczna sytuacja na rynku pracy nie wstrzymała aktywności firm, lecz spowodowała wydłużenie procesów rekrutacyjnych. Jak wynika z lipcowego raportu Hays 'Rynek pracy 2024. Półroczny przegląd trendów', rekrutować w najbliższym czasie planuje 84 proc. organizacji,

a więc zaledwie o 3 pkt proc. mniej niż przed rokiem. Większa różnica jest natomiast dostrzegalna w długości i złożoności procesów rekrutacyjnych. Aż 46 proc. specjalistów

i menedżerów twierdzi bowiem, że obecnie są one bardziej czasochłonne.

 

W ostatnim czasie aktywność na polskim rynku pracy zmalała. Mimo że ofert jest mniej niż w szczycie ożywienia rekrutacyjnego, to pracodawcy nie planują w pełni rezygnować z zatrudniania, a kandydaci - z poszukiwania nowych, atrakcyjniejszych możliwości zawodowych. Obie strony natomiast ostrożniej patrzą w przyszłość. To powoduje, że zmiana pracy jest projektem bardziej wymagającym, który często zajmuje więcej czasu niż jeszcze rok temu.

 

 

POTRZEBA WIĘCEJ CZASU, ABY ZMIENIĆ PRACĘ

Pomimo że w drugim półroczu 2024 roku większość specjalistów i menedżerów nie planuje zmieniać pracy, to wielu deklaruje otwartość na pojawiające się atrakcyjne propozycje zawodowe. Nie brakuje też osób, które na przestrzeni najbliższych 6 miesięcy planują zmienić miejsce zatrudnienia - jest to blisko 1/4 respondentów badania Hays 'Rynek pracy 2024. Półroczny przegląd trendów’'. Wynika to nie tylko z chęci uzyskiwania większego wynagrodzenia czy lepszych możliwości rozwoju, ale i redukcji etatów, a także niepewności pracowników wobec ich przyszłości w obecnym miejscu pracy.

 

Warunki towarzyszące zmianie miejsca zatrudnienia są obecnie mniej sprzyjające niż w analogicznym okresie 2023 roku. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania Hays Poland, przeprowadzonego w lipcu wśród ponad 800 specjalistów i menedżerów. Prawie połowa, bo 46 proc. respondentów uważa, że procesy rekrutacyjne są obecnie dłuższe niż przed rokiem.

19 proc. nie zgadza się z tą opinią, a 35 proc. nie jest w stanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie.

 

Wyniki te odzwierciedlają niepewność, z jaką zmaga się obecnie rynek pracy. - Wydłużenie procesów rekrutacyjnych jest zjawiskiem, które aktualnie dotyka niemal każdej branży. Głównymi przyczynami takiego stanu rzeczy są wciąż obowiązująca w wielu firmach dyscyplina kosztowa oraz niejednoznaczne otoczenie biznesowe. Pracodawcy prowadzący rekrutacje chcą mieć pewność,

że dokonują najlepszego możliwego wyboru, a ryzyko związane z zatrudnieniem nowej osoby będzie ograniczone do minimum. W efekcie procesy decyzyjne mogą się przedłużać, a kandydaci - niegdyś otrzymujący propozycję współpracy często w tym samym dniu, a nawet w trakcie pierwszej rozmowy rekrutacyjnej - obecnie muszą uzbroić się w większą cierpliwość - zauważa Karolina Szyndler, Senior Director w Hays Poland.

 

NIE MA PRZESTRZENI NA NIEPRZEMYŚLANE DECYZJE

Fakt, że procesy rekrutacyjne są obecnie dłuższe niż przed rokiem, nie wynika ze złej woli pracodawców. Wręcz przeciwnie - organizacje mają świadomość, że zbyt długie poszukiwania kandydatów są mniej skuteczne. Obecnie działają jednak w bardziej wymagających warunkach biznesowych, które bezpośrednio wpływają na przebieg rekrutacji.

 

W wielu organizacjach wciąż panuje dyscyplina kosztowa i niektóre decyzje, związane np.

z zatrudnianiem nowych osób, wymagają dodatkowych zgód i analiz. Zauważają to profesjonaliści, którzy jako główny powód wydłużenia rekrutacji, wskazują wolniej podejmowane decyzje po stronie rekrutującej firmy (44 proc.).

 

- Ograniczone budżety utrudniają firmom elastyczne podejście do kwestii finansowych. Przystanie na wysokie oczekiwania kandydatów jest problematyczne, a czasem wręcz niemożliwe. To powoduje, że wewnętrzne rozmowy i negocjacje prowadzone po stronie pracodawcy bywają dłuższe niż przywykli do tego kandydaci - tłumaczy Karolina Szyndler.

 

Co wpływa na to, że rekrutacje są obecnie dłuższe niż przed rokiem?*

 

Decyzje są podejmowane wolniej

44%

Rekrutacje mają więcej etapów

39%

Jest więcej kandydatów

33%

Negocjacje są trudniejsze

23%

Jest więcej testów i zadań

12%

Inne

6%

 

* Wyłącznie osoby, które uważają, że rekrutacje są obecnie dłuższe niż przed rokiem. Możliwe było zaznaczenie kilku odpowiedzi

Źródło: badanie Hays Poland, lipiec 2024

 

Duża grupa respondentów zauważa także, że przyczyną wydłużonych rekrutacji są nie tyle czasochłonne decyzje, co zwiększona liczba etapów (39 proc.). Przeszło co dziesiąta osoba biorąca udział w ankiecie zwróciła uwagę na większą liczbę zadań i testów w procesie (12 proc.).  

 

Podkreśla to kolejną bolączkę firm. Choć osób aktywnie poszukujących pracy jest obecnie więcej niż przed rokiem, na co także wskazują sami profesjonaliści (33 proc. respondentów), to jakość nadsyłanych aplikacji często nie spełnia oczekiwań pracodawców. Organizacje bardzo często chcą też zyskać pewność, że zatrudniają właściwą osobę. - Część firm decyduje się na rozbudowanie procesu

o kolejne, praktyczne etapy, które wyłonią osobę o największym potencjale. Pracodawcy chcą mieć bowiem pewność, że dany kandydat poradzi sobie w organizacji i osiągnie cele przewidziane na tym stanowisku - podkreśla ekspertka Hays.

 

OBIE STRONY BYWAJĄ NIEUSTĘPLIWE

Jak pokazują badania Hays, najczęstszym powodem zmiany pracy jest poziom wynagrodzenia. Profesjonaliści otrzymujący nową propozycję zawodową chcą, aby potencjalne ryzyko, które wiąże się z jej przyjęciem, było wynagrodzone atrakcyjniejszymi zarobkami. Tymczasem oferty pracodawców nierzadko nie spełniają tego warunku, a o negocjacje jest obecnie trudniej niż przed rokiem,

co zauważa prawie 1/4 respondentów badania.

 

- Wiele firm nie jest w stanie odpowiedzieć na oczekiwania finansowe kandydatów i zdarza się, że pracodawca komunikuje to już na początkowym etapie rekrutacji. Jeśli jednak umiejętności eksperta są niszowe i swoimi kwalifikacjami znacznie wyróżnia się spośród innych aplikujących, to pole do rozmów jest nieco większe. Jest to wynikiem luki kompetencji, która wciąż zmusza pracodawców do większej elastyczności. Nie zmienia to jednak faktu, że takie negocjacje są obecnie bardzo ostrożne

i poprzedzone uzyskaniem dodatkowych zgód po stronie organizacji. Kwestia finansowa jest obszarem, w którym obu stronom najtrudniej jest dojść do porozumienia - dodaje Karolina Szyndler.

 

Obecna sytuacja i nastroje panujące na rynku wskazują na to, że w nadchodzących miesiącach procesy rekrutacyjne prawdopodobnie będą równie przemyślane i kompleksowe. Chociaż dla kandydatów aktywnie dążących do zmiany pracy może to być frustrujące, to oferta pracy poprzedzona wnikliwą analizą po stronie pracodawcy może działać na ich korzyść - zwiększać prawdopodobieństwo stabilnej oraz udanej współpracy. 

 

KONTAKT DLA MEDIÓW

 

Zofia Nowak

PR & Communications Team Leader

T: +48 722 224 701

E: znowak@hays.pl

 


 

Informacje o Hays Poland

Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc,

która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną. Działając na rynku rekrutacyjnym od ponad 50 lat, Hays posiada 252 biura w 33 krajach. Łącznie pracuje w nich ponad 13.000 ekspertów.

 

W 2002 roku otworzyliśmy pierwsze biuro w Polsce. Od tego czasu umocniliśmy naszą pozycję na polskim rynku, stając się niekwestionowanym liderem w rekrutacji specjalistycznej. Świadczymy dopasowane do wymagań klienta usługi w zakresie rekrutacji specjalistycznej pozyskując najlepszych kandydatów do pracy stałej, tymczasowej oraz na kontrakt. Portfolio naszych usług obejmuje ponadto Executive Search, Recruitment Process Outsourcing (RPO) oraz marketing rekrutacyjny.

 

Materiał partnera.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.