zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Co drugi Polak zestresowany w pracy

Połowa Polaków odczuwa silny stres w pracy każdego dnia. Najbardziej zestresowane są kobiety, Zetki i osoby pracujące zdalnie. Do tego dochodzi brak wsparcia ze strony firm w zachowaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, na co skarży się co piąty pracownik. Co siódmy w ogóle nie identyfikuje się z wartościami firmy, w której pracuje. Chociaż ogólny obraz nie wygląda dramatycznie, 7 na 10 Polaków pozytywnie ocenia swój dobrostan, to szczegółowe dane ujawniają rosnące ryzyko wypalenia zawodowego wśród wielu grup pracowników.

3 na 10 pracowników nie ufa swojemu szefowi, a 4 na 10 rozważa odejście z pracy

Połowa zatrudnionych w Polsce doświadcza wysokiego poziomu stresu, a 4 na 10 nie czuje satysfakcji z obecnego miejsca pracy, tyle samo myśli o zmianie pracodawcy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Co trzeci pracownik wierzy, że w tym czasie znajdzie nową pracę spełniającą jego oczekiwania. To tylko część wniosków z opublikowanego dziś raportu ManpowerGroup „Barometr Talentów 2025”, który analizuje kondycję pracowników w Polsce w oparciu o trzy kluczowe wskaźniki: wellbeing, satysfakcję z pracy oraz poczucie stabilizacji i pewności zawodowej.

Best Quality Employer 2025 - zostań częścią elitarnego grona liderów rynku pracy

Ruszyła 10. edycja ogólnopolskiego programu Best Quality Employer, organizowanego przez Certyfikację Krajową. Celem inicjatywy jest uhonorowanie firm, które wyznaczają najwyższe standardy w zakresie polityki zatrudnienia, troski o rozwój pracowników oraz kultury organizacyjnej.

55 proc. Polaków odeszłoby z pracy, gdyby przestało ufać szefowi. Jednocześnie częściej niż inni pracownicy na świecie czujemy w miejscu pracy swobodę poglądów

 

Zaufanie do przełożonych oraz poczucie wspólnoty w miejscu pracy mocno wpływają na motywację pracowników, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Ponad połowa Polaków odeszłaby z pracy, jeśli nie ufałaby swojemu szefowi, a 38 proc. już kiedyś podjęło tę decyzję - co jest wynikiem wysokim na tle innych krajów (31 proc.). 79 proc. Polaków deklaruje też, że pracuje lepiej, gdy ma poczucie wspólnoty z koleżankami i kolegami w firmie. Na motywację ma przy tym wpływ również swoboda poglądów:

55 proc. Polaków wskazuje, że może w pełni być sobą w pracy, podczas gdy globalnie deklaruje tak tylko 38 proc. respondentów - takie wnioski przynosi najnowsze badanie Randstad Workmonitor 2025, w którym wzięło udział 27 tys. pracowników z 34 krajów Europy, obszaru Azji i Pacyfiku oraz obu Ameryk.

 

Pracownicy chcą budowania dobrych relacji: z szefami i współpracownikami

 

Rola codziennych relacji zawodowych w budowaniu poczucia przynależności jest istotna aż dla 80 proc. Polaków, co jest zbliżone do średniej globalnej (83 proc.). Niemal tyle samo osób zaznacza,

że lepiej wykonuje obowiązki, gdy ma dobre relacje ze współpracownikami oraz że ten fakt wzmacnia ich poczucie dobrostanu - w obu wypadkach po 79 proc., przy czym te wyniki są u nas nieco niższe niż globalnie (odpowiednio 85 proc. i 84 proc.). 65 proc. Polaków dba o podtrzymywanie kontaktów

z kolegami i koleżankami z firmy również po godzinach (vs. 69 proc. globalnie).

 

Relacje społeczne w pracy są dla nas tak istotne, że 43 proc. Polaków odeszłoby z firmy, gdyby atmosfera stała się toksyczna (globalnie 44 proc.), a 34 proc. badanych Polaków zgodziłoby się na mniejsze wynagrodzenie, gdyby miało oddaną grupę przyjaciół w pracy (36 proc. na świecie). Jednocześnie 30 proc. chciałoby, aby praca pozostawiała więcej przestrzeni do realizowania się

w życiu osobistym (37 proc. na świecie).

 

Pracownicy w Polsce przykładają ogromną wagę również do relacji z przełożonymi. Większość

(55 proc). badanych zrezygnowałaby z pracy, gdyby przestała ufać swojemu pracodawcy - jest to wynik nieco wyższy niż średnia globalna wynosząca 52 proc. Co więcej, 38 proc. Polaków przyznaje,

że faktycznie kiedyś odeszło z firmy z powodu braku zaufania do kadry menedżerskiej, i zauważalnie przewyższa to światowy wskaźnik na poziomie 31 proc.

 

Równo połowa respondentów deklaruje, że bardziej ufałaby swojemu szefowi, gdyby warunki zatrudnienia były zindywidualizowane, np. poprzez elastyczność zatrudnienia lub dodatkowe benefity, co pokazuje, że polskie firmy mogłyby jeszcze lepiej dostosowywać się do potrzeb pracowników. W skali globalnej ten odsetek jest nieco wyższy i wynosi 56 proc.

 

Jednocześnie wyłania się silny pozytywny trend w kwestii zaufania polskiego pracodawcy do zatrudnionego. 68 proc. pracowników w naszym kraju uważa, że przełożeni darzą ich zaufaniem

i umożliwiają im samodzielną pracę.

 

Stabilność, dobra płaca i work-life balance wciąż kluczowe

 

Dla pracowników w Polsce i na świecie bardzo ważna pozostaje stabilność zatrudnienia (87 proc. vs 83 proc.). 84 proc. Polaków podkreśla, że liczy się dla nich wysokość pensji (globalnie 82 proc.),

a 83 proc. osób w kraju i na świecie podkreśla znaczenie równowagi między życiem zawodowym

a prywatnym.

 

Wyraźnie widać przy tym, że najmłodsi pracownicy, czyli pokolenie Z, najbardziej odczuło dopasowywanie się przez firmy do oczekiwań zatrudnionych: 46 proc. Zetek przyznaje, że ich pracodawca w ostatnich 6 miesiącach zwiększył elastyczność czasu pracy, a 34 proc. z nich zauważyło większy wachlarz dostępnych benefitów. W przypadku pokolenia baby boomers te odsetki są kilkukrotnie niższe i wynoszą zaledwie 13 proc. oraz 10 proc.

 

33 proc. spośród wszystkich respondentów w Polsce przyznaje, że w ostatnim czasie zrezygnowało

z pracy właśnie z powodu braku elastyczności - zdarza się to nieco częściej niż w innych krajach

(31 proc.). Dodatkowo 40 proc. badanych nie przyjęłoby posady, która nie zapewnia elastycznych godzin, a 32 proc. odrzuciłoby ofertę bez możliwości pracy zdalnej. Polacy są jednak w tej kwestii mniej stanowczy niż pracownicy w innych krajach, globalnie te odsetki wynoszą odpowiednio

47 proc. i 39 proc.

 

Spójność wartości firmy z przekonaniami pracowników to także istotny obszar. 42 proc. Polaków zadeklarowało, że nie przyjęłoby pracy w organizacji, której wartości nie pokrywają się z ich własnymi, co jest wynikiem niższym niż średnia globalna (48 proc.). Jednocześnie 43 proc. badanych w Polsce

i 44 proc. na świecie zrezygnowałoby z zatrudnienia, gdyby nie zgadzało się z poglądami liderów organizacji.

 

Polacy lepiej niż pracownicy w innych krajach oceniają za to możliwość wyrażania swobodnie poglądów w miejscu zatrudnienia - 55 proc. wskazuje, że może w pełni może być sobą w pracy, podczas gdy globalnie deklaruje tak tylko 38 proc. respondentów.

 

Firmy w Polsce rzadziej rozwijają u pracowników kompetencje przyszłości

 

Rozwój zawodowy jest kolejnym ważnym aspektem, wpływającym na decyzje o zatrudnieniu. Według 48 proc. Polaków odpowiedzialność za rozwój zawodowy ponosi pracodawca, a 17 proc. przypisuje ją pracownikowi, przy czym proporcje tych wyników wyraźnie odbiegają od danych globalnych (odpowiednio 39 proc. i 25 proc.)

 

41 proc. wszystkich ankietowanych Polsce nie przyjęłoby oferty, która nie zapewniałaby im możliwości rozwoju, co jest wartością niższą od globalnej średniej (44 proc.). I choć większość Polaków dostrzega wsparcie pracodawcy w rozwoju kompetencji przyszłości (60 proc.), to wciąż pozostajemy nieco poniżej średniej światowej (64 proc.). Jedynie 38 proc. Polaków ocenia, że pracodawca inwestuje

w rozwój ich umiejętności, szczególnie w obszarze AI i technologii (na świecie: 44 proc.).

 

Spośród wszystkich grup wiekowych, to pokolenie Z najbardziej przychylnie ocenia swoich pracodawców w tej kwestii: 45 proc. deklaruje, że ostatnim półroczu firma zapewniła im większe pole do rozwoju. Z taką szansą spotkał się co trzeci milenials (29 proc), co czwarty przedstawiciel pokolenia X (24 proc.), a wśród baby boomers zaledwie 16 proc. ankietowanych.

 

Na liście szkoleń, których pracownicy oczekują najbardziej, znalazły się:

 

  • AI: 19 proc. badanych,
  • IT i technologia: 11 proc. badanych,
  • dobrostan: 7 proc. badanych,
  • programowanie: 7 proc. badanych,
  • analityka danych: 7 proc. badanych,
  • myślenie kreatywne i analityczne: 6 proc. badanych,
  • umiejętności liderskie: 6 proc. badanych.

 

- W kontekście całego badania Workmonitor 2025 widać, że w Polsce większość trendów zarysowuje się w mniejszym stopniu niż na świecie. Można się jednak spodziewać, że wkrótce przełożą się też na nasz rynek pracy: dotyczy to na przykład rosnącej roli relacji społecznych w firmach i tego, że Polacy coraz wyżej cenią sobie komfort z tym związany. Ten kierunek zapowiadało już zresztą inne nasze zeszłoroczne badanie: Randstad Employer Brand Research, w którym dla części badanych, szczególnie z najmłodszych pokoleń, na pierwszy plan wśród oczekiwań wysuwała się przyjazna atmosfera w miejscu pracy. Z pewnością pracodawcy, którzy teraz dostrzegą znaczenie dobrej atmosfery i potrzebę budowania wspólnoty, będą w nadchodzącym czasie skuteczniej zdobywać zaufanie zespołów i przyciągać talenty - podsumowuje Monika Hryniszyn, Regional HR leader Northern Europe & Global Talent w Randstad.

 

Kontakt:

Mateusz Żydek

Rzecznik Prasowy

Tel. +48 665 305 902

Email: mateusz.zydek@randstad.pl

 

 

Randstad Workmonitor to globalne badanie realizowane przez Randstad od 2003 roku w 35 krajach Europy, obszaru Azji

i Pacyfiku oraz obu Ameryk. Respondenci odpowiadają na pytania w kwestionariuszu online (metoda CAWI). Badanie obejmuje osoby w wieku od 18 do 67 lat, pracujące przynajmniej 24 godziny w tygodniu, prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą i realizujące zlecenia na rzecz jednego pracodawcy oraz bezrobotne, rozważające podjęcie zatrudnienia

w najbliższym czasie. Najnowsza edycja badania została zrealizowana w okresie: od 7 października do 6 listopada 2024 wśród 27 tys. pracowników Argentynie, Australii, Austrii, Belgii, Brazylii, Chile, Czechach, Danii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Hongkongu, Indiach, Japonii, Kanadzie, Luksemburgu, Malezji, Meksyku, Niemczech, Norwegii, Nowej Zelandii, Polsce, Portugalii, Rumunii, Singapurze, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, na Węgrzech, w Wielkiej Brytanii i we Włoszech i USA. W Polsce uczestniczyło

w nim 1000 respondentów.

 

Randstad Polska jest częścią Randstad N.V. - najbardziej wyspecjalizowanej firmy na świecie działającej na rzecz talentów, która dba o wyrównywanie szans. Działając w ramach czterech specjalizacji - Operational, Professional, Digital i Enterprise - zapewniamy firmom wykwalifikowane, zróżnicowane i elastyczne zespoły, które wspierają ich w osiąganiu biznesowych sukcesów w świecie deficytu talentów. Poszukujących zatrudnienia wspieramy w zdobywaniu ważnych dla nich ról zawodowych, rozwoju właściwych kompetencji, odnajdywaniu celu i poczucia przynależności w miejscu pracy. Jesteśmy zaangażowani w budowanie lepszej i bardziej zrównoważonej przyszłości dla nas wszystkich.
 

W Randstad działamy globalnie - na 39 rynkach świata, ale także lokalnie, wspierając talenty i klientów w blisko 100 biurach

w Polsce.

 

Więcej informacji o firmie: www.randstad.pl

 

Materiał partnera.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.