zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Co trzecia firma chce zatrudniać nowych pracowników, co piąta zwalniać

 

 

Od kwietnia do końca czerwca 2025 roku 33% firm ma w planach nowe rekrutacje, 46% nie chce żadnych zmian w liczbie pracowników, a 18% liczy się ze zwolnieniami. Prognoza netto zatrudnienia dla Polski na II kwartał tego roku, będąca odzwierciedleniem nastrojów rekrutacyjnych, wyniosła +17%. Takie dane płyną z opublikowanego dziś raportu ManpowerGroup, prezentującego plany rekrutacyjne firm. W którym regionie Polski będzie najwięcej ofert pracy? Kandydaci z jakich branż mogą liczyć na nowe opcje zawodowe? O tym w najnowszym raporcie "Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia".

 

Dane płynące z opublikowanego dziś "Barometru ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia" mówią, że prognoza netto zatrudnienia dla Polski, pokazująca chęci firm związane z pozyskiwaniem nowych kadr, wyniosła +17%. To najwyższy wynik od I kwartału 2024 roku. Biorąc pod uwagę porównanie kwartalne prognoza wzrosła o 1 pp. oraz o 5 pp. rok do roku.

 

- Od roku obserwujemy stabilny trend wzrostowy, nastroje rekrutacyjne pracodawców konsekwentnie się poprawiają. Choć kwartalne zmiany nie są duże, najważniejsze jest utrzymanie pozytywnego kierunku. Widzimy popyt na pracowników, niemal wszystkie branże w naszym badaniu chcą rekrutować nowe ręce do pracy. Firmy inwestują w nowe talenty głównie z myślą o rozwoju, ekspansji na nowe rynki i obszary działalności, co generuje zapotrzebowanie na nowe kompetencje. Wiele 

z nich uzupełnia wakaty po odejściu pracowników, ich duża rotacja pokazuje, że warunki do zmiany pracy są korzystne, a rynek oferuje atrakcyjne możliwości dla kandydatów - mówi Tomasz Walenczak, dyrektor generalny ManpowerGroup w Polsce. - Z drugiej strony dostrzegamy wyzwania ekonomiczne, które wpływają na strategie zatrudnienia. Niektóre firmy mierzą się ze spadkiem popytu na swoje produkty i usługi, a także wdrażają procesy automatyzacji i optymalizacji. Wiele organizacji koncentruje się na stabilizacji i utrzymaniu obecnego zespołu - zakładają, że obecne zasoby są wystarczające do realizacji celów biznesowych. Twierdzą, że rynek pracy jest stabilny 

i nie oczekują zmian w branży, które wpłynęłyby na zatrudnienie - dodaje.

 

- Drugi kwartał roku to kluczowy moment dla wielu firm, które po zatwierdzeniu budżetów 

w pierwszym kwartale przechodzą do realizacji swoich planów rozwojowych. To okres intensyfikacji działań rekrutacyjnych, w kontekście wakacyjnych programów stażowych i praktyk, jak i pozyskiwania absolwentów, którzy ukończyli studia na początku roku. Obserwujemy również wzrost aktywności 

w sektorach e-commerce i logistyki, napędzany sezonowymi zmianami kolekcji oraz wyprzedażami. 

To przekłada się na zwiększone zapotrzebowanie na pracowników w centrach dystrybucyjnych, magazynach i transporcie. W kontekście zmieniającego się otoczenia gospodarczego kluczowe staje się elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim. Organizacje, które potrafią dostosować swoje strategie zatrudnienia do sezonowych i ekonomicznych wyzwań, zyskają przewagę konkurencyjną - podsumowuje Tomasz Walenczak.

 

Finanse & nieruchomości i nauki przyrodnicze & opieka zdrowotna z największą

rywalizacją o nowe talenty

 

Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia pokazuje, że w II kwartale 2025 roku firmy 

w siedmiu z ośmiu analizowanych branż planują pozyskiwanie nowych rąk do pracy. Największy apetyt na powiększanie zespołów deklarują pracodawcy branży finansów i nieruchomości (+24%), gdzie prognoza jest najwyższa od 1,5 roku, nauk przyrodniczych & opieki zdrowotnej (+24%) z wynikiem najwyższym od roku oraz transportu, logistyki & motoryzacji (+23%). Wiele nowych rekrutacji planują także firmy z obszaru IT (+21%), a także przemysłu i surowców (+20%). Nieco niższe prognozy zatrudnienia deklarowane są natomiast przez pracodawców branży dóbr i usług konsumpcyjnych (+18%) oraz energetyki i surowców (+17%). Jedynym sektorem, który przewiduje redukcje etatów 

są usługi komunikacyjne z prognozą -35%.

 

Centrum Polski z największym wachlarzem ofert pracy

 

Analiza ManpowerGroup prezentuje również dane w podziale na regiony Polski. Firmy zlokalizowane w centrum (+20%) oraz na wschodzie (+19%) deklarują największy optymizm rekrutacyjny, co oznacza wiele ofert pracy dla kandydatów poszukujących nowych możliwości zawodowych. Nieco mniejszy apetyt rekrutacyjny na podobnym poziomie wykazują firmy z północnego zachodu (+16%), północy (+15%) oraz południowego zachodu (+12%) naszego kraju. Organizacje z południowej części Polski zadeklarowały najniższą, choć wciąż dodatnią prognozę zatrudnienia na poziomie +8%.

 

Duże firmy planują wzmacnianie zespołów

 

Najbardziej otwarte na powiększanie zespołów są małe organizacje zatrudniające pomiędzy 10 a 49 osób (+26%). Nieco mniejsze plany wzmacniania zespołów mają firmy liczące od 50 do 249 pracowników (+20%). Na niższy optymizm wskazują korporacje z zespołami powyżej 5000 talentów 

i planami rekrutacyjnymi na poziomie +16% oraz organizacje zatrudniające od 1000 do 4999 osób. 

W najtrudniejszej sytuacji w II kwartale 2025 roku będą natomiast mikrofirmy (do 10 osób), które wskazują na prognozę zatrudnienia na poziomie -3%, co w praktyce oznacza niewielkie redukcje etatów.

 

Polska delikatnie poniżej średniej dla regionu

 

Analizując dane na II kwartał 2025 roku dla regionu Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) można zauważyć, że średni wynik dla wszystkich zlokalizowanych w nim krajów to +20%, co jest prognozą wyższą o 1 punkt procentowy w porównaniu kwartalnym, a także wzrostem o 4 punkty procentowe analizując dane roczne. Organizacje zlokalizowane w Wielkiej Brytanii (+31%), Holandii (+27%), a także Norwegii (+27%) deklarują największą potrzebę rozbudowywania zespołów. Warto podkreślić, że przedsiębiorstwa we wszystkich 23 krajach wskazują na chęć rekrutacji nowych pracowników 

w czasie od kwietnia do końca czerwca 2025.

 

Autor: Patrycja Miązek | PR Manager ManpowerGroup Polska

 

Materiał partnera.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.