zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

PRACA MARZEŃ

DLACZEGO KANDYDACI NIE CHCĄ APLIKOWAĆ?

 

 

 

Dobra koniunktura na rynku zachęca specjalistów do zmiany pracy na ciekawszą i lepiej opłacaną. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez Hays Poland - 44% pracowników bierze pod uwagę zmianę miejsca zatrudnienia w perspektywie roku. Jednak jak pokazuje doświadczenie ekspertów w rekrutacji, rozważania nad rozwojem zawodowym często nie przekładają się na podjęcie konkretnych działań. Nawet w obliczu atrakcyjnej oferty wielu specjalistów i menedżerów nie decyduje się na aplikowanie, swoją decyzję motywując nieodpowiednim momentem, brakiem pewności siebie lub faktem niespełnienia wszystkich wymagań.

 

Od czasu do czasu na rynku pracy pojawia się oferta, która budzi entuzjazm wśród potencjalnych kandydatów. Wiąże się z ciekawymi zadaniami, atrakcyjną perspektywą rozwoju kariery, konkurencyjnymi zarobkami lub możliwością pracy dla firmy posiadającej opinię wymarzonego pracodawcy. Zazwyczaj rekrutacja cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Obok kandydatów dopasowanych do profilu stanowiska, obowiązków i oczekiwań pojawiają się także aplikacje osób, które nie spełniają kluczowych warunków przedstawionych w ofercie. Dlaczego wielu specjalistów i menedżerów, którzy byliby wymarzonymi kandydatami dla firm, nie decyduje się na aplikowanie?

 

NAJWIĘKSZA PRZESZKODA JEST W GŁOWIE

 

Jak wyjaśnia Grzegorz Opala, Senior Business Manager w Hays Poland, wielu wartościowych i dobrze dopasowanych kandydatów nie decyduje się na aplikowanie, nawet gdy nie są zadowoleni

z obecnego miejsca pracy i poważnie rozważają podjęcie nowych wyzwań zawodowych. - Niektóre osoby pomimo początkowego entuzjazmu i zainteresowania ofertą pracy w ostateczności wycofują się z udziału w rekrutacji. Zmianę pracy postrzegają przez pryzmat stresu i niepewności, które są nieodzownym elementem całego procesu, i w ostateczności nie decydują się na aplikowanie, pomimo realnych szans na otrzymanie pracy - komentuje Grzegorz Opala.

 

Strach przed nieznanym i brak wiary w siebie są głównym źródłem wątpliwości. Kandydat zastanawia się, czy w ogóle chce zmienić pracę, nawet jeśli jeszcze kilka dni temu był o tym przekonany.

W obliczu znacznych zmian zawodowych do głosu dochodzą argumenty, że w obecnej firmie nie pracuje mu się źle, lubi swoich współpracowników, a w perspektywie kilku lat może awansować. Są to oczywiście istotne kwestie, jednak nieaplikowanie na atrakcyjną ofertę pracy powinno być efektem kalkulacji, rozważenia wszystkich za i przeciw. Podejmując decyzje zawodowe nie można kierować się strachem przed nieznanym. Każda zmiana w życiu prywatnym i zawodowym obarczona jest pewnym ryzykiem, lecz w obliczu potencjalnych korzyści, warto je podjąć. Ekspert Hays wymienia najczęstsze wątpliwości oraz radzi, jak się ich wyzbyć, aby otrzymać wymarzoną pracę.

 

DOPASOWANIE W 90% TO NIEDOPASOWANIE?

 

Jednym z najczęściej pojawiających się argumentów jest brak pewności względem dopasowania do profilu przedstawionego w ofercie. Kandydaci obawiają się, że nawet jeśli zdobędą pracę, to zawiodą pracodawcę, ponieważ nie spełniają jego wszystkich wymagań. W rezultacie nie aplikują. Warto mieć na uwadze, że podjęcie pracy w takiej sytuacji będzie oczywiście wyzwaniem, ale też szansą na rozwój. Gotowość do zmiany pracy jest przecież motywowana nie tylko chęcią otrzymania lepszych warunków finansowych. Z badań Hays wynika, że dla 23% pracowników głównym powodem zmiany jest brak możliwości rozwoju w obecnym miejscu zatrudnienia, a dla 11% jest to charakter wykonywanej pracy.

 

Jak przekonuje Grzegorz Opala, warto podjąć wyzwanie i zaaplikować na stanowisko, które będzie wymagało nauki i zdobycia nowych umiejętności. - Oczywiście istnieją kompetencje i oczekiwania, które są kluczowe w pracy na danym stanowisku, a kandydaci którzy ich nie spełniają nie mają większych szans na zatrudnienie. Pracodawcy wykazują się jednak coraz większą elastycznością

w kontekście cech i kwalifikacji, które są pożądane lecz nie konieczne na danym stanowisku. W sytuacji, w której kandydat nie spełnia wymagań określonych jako 'miło widziane', może skoncentrować się na podkreśleniu w swoim CV cech, które umożliwią nadrobienie braków kompetencyjnych. Zalety takie jak pracowitość i umiejętność szybkiej nauki mogą zadziałać na korzyść, pod warunkiem, że kandydat przedstawi przykłady ze swojej kariery, które mogą to potwierdzić.

 

TO NIE MOJA BRANŻA

 

Doświadczenia ekspertów w rekrutacji dowodzą, że specjaliści i menedżerowie często mają również obawy przed podjęciem pracy w innej, do tej pory nieznanej branży. Do aplikowania na taką ofertę pracy często zniechęca ich konieczność poznania wymagań nowej specjalizacji. Obawiają się, że brak znajomości specyfiki branży stanie na przeszkodzie w otrzymaniu pracy bądź osiągnięciu sukcesu

w nowej firmie.

 

- Zmiana branży czy obszaru specjalizacyjnego w większości przypadków jest dobrym posunięciem zawodowym, ponieważ daje możliwość zdobycia doświadczenia oraz wiedzy eksperckiej na temat innych sektorów rynku. Taka decyzja dowodzi także otwartości na zmiany i zdolności przystosowania się do innego środowiska pracy, co może zadziałać na korzyść kandydata - komentuje Grzegorz Opala. Pracodawcy często poszukują świeżego spojrzenia na biznes, otwierając się na kandydatury osób, które do tej pory funkcjonowały w innych obszarach specjalizacyjnych. W takim przypadku warunkiem jest gotowość do nauki i nadrobienia zaległości. Stąd też kandydaci powinni zadeklarować w dokumentach aplikacyjnych chęć zgłębienia wiedzy na temat branży oraz wyjaśnić powody, dla których ubiegają się o pracę.

 

PARALIŻUJĄCA PERSPEKTYWA ZMIANY

 

Perspektywa opuszczenia dobrze znanej firmy, w której spędziło się kilka bądź nawet kilkanaście lat, bardzo często odwodzi profesjonalistów od aplikowania na oferty pracy. Obecne miejsce zatrudnienia, mimo że nie spełnia wszystkich oczekiwań pracownika, oferuje komfort - dobrze poznanych współpracowników oraz rozeznanie w sposobie działania firmy.

 

Jako kolejny argument często pojawia się także nieodpowiedni moment na zmianę pracy. Perspektywa otrzymania podwyżki, awansu czy możliwości uczestnictwa w ciekawym projekcie powstrzymuje wielu profesjonalistów przed wzięciem udziału w procesach rekrutacyjnych równie często, jak poczucie odpowiedzialności wobec bieżących zobowiązań. Kandydaci nie biorą pod uwagę, że kwestia wyższego wynagrodzenia może być poruszona w trakcie negocjacji z potencjalnym pracodawcą, a okres wypowiedzenia służy przekazaniu obowiązków innym współpracownikom. Podejmując decyzję o zmianie pracy warto mieć na uwadze swój rozwój osobisty.

 

Zmiany zawodowe wiążą się z porzuceniem niesatysfakcjonującego, lecz 'bezpiecznego' zajęcia na rzecz potencjalnie lepszego, lecz nieznanego pracodawcy, co dla wielu pracowników jest wystarczającym argumentem przemawiającym za pozostaniem w obecnej firmie. Jednak jak zauważa ekspert Hays, rozwiązanie bezpieczne nie zawsze jest korzystne. - W charakterystykę rozwoju standardowo wpisuje się konieczność uwzględnienia pewnego ryzyka. Zawsze istnieje prawdopodobieństwo, że kandydat nie spełni oczekiwań pracodawcy lub firma nie okaże się wymarzonym pracodawcą. Jednak dalsze funkcjonowanie w pozornym komforcie obecnego miejsca pracy w połączeniu z nudą lub niezadowoleniem z warunków zatrudnienia zdecydowanie nie służy karierze. Dlatego w obliczu atrakcyjnej oferty pracy warto podjąć ryzyko i na nią zaaplikować - zauważa Grzegorz Opala.

 

Raport płacowy Hays 2018

- wynagrodzenia i trendy

 

KONTAKT DLA MEDIÓW

Paulina Łukaszuk

Communications Manager

M: +48 661 610 554

E: lukaszuk@hays.pl 

Zofia Nowak

PR Specialist

T: +48 22 584 56 73

E: znowak@hays.pl, media@hays.pl

 

Informacje o Hays Poland

Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc, która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną. Działając na rynku rekrutacyjnym od ponad 40 lat, Hays posiada 252 biura w 33 krajach. Łącznie pracuje w nich 10 000 ekspertów w 20 specjalizacjach.

 

W 2002 roku otworzyliśmy pierwsze biuro w Polsce. Od tego czasu umocniliśmy naszą pozycję na polskim rynku, stając się niekwestionowanym liderem w rekrutacji specjalistycznej. Obecnie w Hays Poland zatrudnionych jest ponad 350 osób w biurach w Warszawie, Katowicach, Wrocławiu, Krakowie, Trójmieście, Łodzi, Poznaniu oraz Szczecinie.

 

Świadczymy dopasowane do wymagań klienta usługi w zakresie rekrutacji specjalistycznej pozyskując najlepszych kandydatów do pracy stałej, tymczasowej oraz na kontrakt. Portfolio naszych usług obejmuje ponadto Executive Search, Recruitment Process Outsourcing (RPO) oraz marketing rekrutacyjny.

Z pasją wspieramy rozwój zawodowy profesjonalistów działających w różnych obszarach rynku, kierując się naszym motto 'powering the world of work'.

 

Materiał partnerski


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.