zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Zarządzanie biznesem w stylu slow cz. 2 - Slow w Tobie

 

Jest to druga część, opublikowanego tydzień temu artykułu o Zarządzaniu biznesem w stylu slow. Część pierwsza: Slow w procesie.

 

Zarządzanie biznesem to także zarządzanie energią, aspiracjami i potencjałem (jego twórców). Jesteś już zmęczona podążaniem za spełnianiem standardów rynku pracy? Miotasz się, czy powinnaś zainwestować pieniądze w kolejne certyfikaty, podyplomówkę, czy porządne wakacje? Cel, który chcesz osiągnąć, czyli poczucie bycia 'we właściwym miejscu' jest do osiągnięcia bez ponoszenia wielkich kosztów.

 

Jaki sposobem można tego dokonać? Wzrastając, zdobywając kompetencje i prześcigając konkurencje w duchu slow kariery.

 

SLOW KARIERA - DEFINICJE, RELACJE, EFEKTY

Jaka jest definicja słowa kariera?

 

W języku potocznym kariera oznacza awans, obejmowanie odpowiedzialnego stanowiska, jak również uznanie w oczach innych. W literaturze specjalistycznej jest określana, jako pewien proces rozwoju osobistego i osiąganie wyznaczonych celów.

 

Redefinicja słowa 'kariera'

Jesteśmy coraz bardziej przytłoczone, coraz mniej świadome i bezsilne. A gdyby tak porzucić te dążenia, okupione dążenia? Znaleźć alternatywę. Jaką? Opartą na zaspakajaniu indywidualnych potrzeb. Taką, która pozwala się nam realizować.

 

Z redefinicji tradycyjnego podejścia do kariery, które kojarzy się z szybkością działań i nieustawaniem w dążeniach do realizacji swoich ambicji, rodzi się slow kariera.

 

Slow kariera jest odkrywaniem (swoich możliwości i marzeń), a nie niszczeniem (się tempem pracy). Działanie w rytmie slow kariery jest ukierunkowane na pogłębianie samoświadomości (biznesowej), przygotowanie do przyjęcia odpowiedzialności za obszar, zespół i wynik, a także wielokierunkowy rozwój kompetencji.

 

Idea 'slow' w przełożeniu na karierę

Slow kariera, czyli kariera powolna? Powolna, jak powolna - bardziej przemyślana. Z jednej strony ta idea pozwala na eksperymentowanie, a z drugiej silnie akcentuje konieczność posiadania strategii rozwoju własnej kariery.

 

Czym jest taka strategia? To dookreślenie w jakich środowiskach chcemy się realizować, co wytwarzać swoją pracą i zgodnie z jakimi wartościami (jakim poczuciem) pracować. Jest ona nierozerwalnie związana z wizją. Gdzie widzisz siebie za 5 lat? Wiesz to? Do odpowiedzi na to pytanie podejdź ostrożnie, biorąc pod uwagę mechaniki rynkowe ale i swoje nadzieje.

 

Owo SLOW oznacza - mądrzej, rozważniej i z orientacją na siebie. Niezależnie od burz na rynku pracy. Po prostu - zanim podejmiesz jakiekolwiek ruchy, zdiagnozuj u specjalisty swój potencjał i predyspozycje. Umów się na coaching kariery. Brzmi drogo? A czy Twoja przyszłość nie jest inwestycją?

 

Slow kariera nierozerwalnie łączy się ze slow life'm

Kogo stać na zindywidualizowaną karierę? Właściwie wszystkich. Szczególnie tych, którzy do życia podchodzą bardziej 'outsidersko'. Mamy do wyboru 'nadążać' za rynkiem pracy, o którym dość dynamicznie publikowane są sprzeczne informacje, albo porządnie przemyśleć sobie odpowiedź na pytanie 'Jak ja się w tym wszystkim odnajduję?'

 

Slow kariera jest pójściem o krok dalej za poziomą karierą. Zakłada koncentracje na realizacji celów indywidualnych, przy założeniu, że nie kolidują one z celami zespołu i organizacji. To rozumienie kariery zakłada holistyczny rozwój postawy.

 

Rzemieślnicy, artyści i mentorzy biznesowi - oto doskonałe przykłady podążania za swoim własnym rytmem i przekonaniami związanymi z rozwojem zawodowym.

 

Slow kariera - okoliczności zrewolucjonizowały podejście?

Zatem czy do kariery można podejść tak holistycznie, jak do całego życia? Stawiać na wewnętrzny dialog ze sobą, na uświadamianie sobie fundamentalnych motywacji, na pozwalanie sobie na rezygnacje z czegoś, za co ktoś inny pewnie dałby się pokroić? Wychodzi na to, że tak. Pytanie, czy jest to wypadkowa rynku pracy, który niewiele oferuje (i jeszcze mniej zapewnia) młodym ludziom, czy może ich wewnętrzna potrzeba?

 

  • Zbuduj swoją drogę zawodową w oparciu o własne wartości i indywidualne podejście. Zacznij w rytmie slow kariery.
  • Rynek pracy dla tych, którzy stawiają na nim pierwsze kroki jest 'ciężki'. Ciężki o tyle, że wymaga się od nich udokumentowanego doświadczenia. Czym jest doświadczenie? To także zaangażowanie. Zaangażowanie podparte efektami. Zastanów się, czy jest coś, co szczególnie Cię porywa? Jakaś idea czy marzenie. Rusz. Wystartuj.
  • Wielcy twórcy legendarnych marek nie oglądali się na mechanikę rynku pracy. Oni po prostu działali. Za tym działaniem szły obserwacje i wyniki. Całkiem możliwe, że nie stworzysz czegoś innowacyjnego, czegoś na miarę artykułu w Forbes. Ale czy to ważne?
  • Jeśli będziesz pogodzony/na z myślą, że poświęcasz swój czas i energię czemuś, w co wierzysz. Może coś z tego wyjdzie. A już na pewno, z czasem, będziesz pasjonatem na rynku pracy.
  • Jeśli zaczynasz zacznij od tego, co Cię obchodzi. Przemyśl sobie, na czym Ci zależy. Jak tylko zaangażujesz się w coś, co ma dla Ciebie sens i znaczenie, okoliczności podsuną Ci zyskowne sytuacje. W imię czego chcesz pracować? W imię strachu, że w każdej chwili mogą Ci podziękować, bo znajdą pracownika, który będzie dla nich atrakcyjniejszy? Pomyśl - na czyje marzenia chcesz pracować?
  • Nie zawsze będziesz miał/a okazje realizować własne marzenia. Ale przynajmniej będzie Ci bliżej do własnych powodów i priorytetów. Dwa poprzednie akapity zabrzmiały dość 'mrzonkowo', takie podejście nie zawsze zapewnia godne pieniądze. Niemniej jednak, jeśli je rozważysz albo uszczkniesz z niego trochę racji, przynajmniej będziesz wiedział/wiedziała, na jakie kompromisy jesteś gotowa/gotów pójść.
  • Taki idealistyczny start brzmi nieracjonalnie dla kogoś, kto ma 25 lat i myśli o stabilności. Ale jest dobrym punktem wyjścia dla każdego, kto jeszcze próbuje i ma czas na zawodowe przemyślenia - np. spędzając swój czas na studiach.

 

Pewnie nie raz będziemy musieli się dostosować do panujących warunków. I nie ma w tym nic złego. Ważne, byśmy nie podejmowali decyzji wbrew sobie.

 

Slow kariera to kariera przemyślana, oparta o nasze wewnętrzne przekonania i całościowe podejście do życia. To nie jest wybór dla kogoś, kto jest kimś innym w pracy, a kimś innych w domu.

 

Manifest slow kariery

Ruch slow food ma swój manifest. A gdyby tak spróbować sformułować manifest slow kariery... ? Hm, każdy z nas, świadomie podchodzący do swojej kariery powinien mieć swój własny manifest. Przecież o to w tym wszystkich chodzi. O autentyczność, o czynnik 'ja' w całym tym bałaganie wymagań, szans i możliwości. Ja nadal uważam, że ów sukces za którym tak gonimy zaczynając swoją aktywność na rynku pracy - to mrzonka. Mrzonka. Pragniemy uznania i poczucia, że jesteśmy ważni. A czy można to osiągnąć już na początku drogi - podchodząc do tego, co robimy z szacunkiem i zrozumieniem?

 

Wracając do manifestu... myślę, że poniższe zasady dość precyzyjnie oddają ideę slow kariery.

 

  1. Celebruj doświadczenia. Każda rzecz, w którą się angażujesz to cegiełka do całości. Nie próbuj być wszędzie i znać wszystkich. Niczego nie musisz nikomu udowadniać.
  2. Postaw na 'mniej'. Na mniej stresu, mniej nadmiaru, może i (dla odważnych) mniej zysku. Co dostaniesz w zamian? Jasność myślenia i flow. Ta rada nie jest dla nich, którzy boją się konfrontować z samym sobą. Być może tempo, w którym pracujesz i umiłowanie do spełniania oczekiwań, zagłusza Ci Twoje wewnętrzne, autentyczne 'ja w rozwoju'.
  3. Zauważaj pozytywne aspekty. Wszystko jest drogą i okazją do rozwoju.
  4. Bądź blisko z ludźmi. Praca jest wytwarzaniem, to nie ulega wątpliwości. Niemniej jednak, zawsze jest ktoś, kto Ci na tej drodze towarzyszy. Postaw na relacje. Mówi się, że w pracy nie powinno szukać się przyjaciół. Przyjaciół nie - popieram. Ale można rozejrzeć się za mentorami, czy chociażby wsparciem i motywatorami do rozwoju. Slow kariera zakłada znajomość swojego indywidualnego stylu działania.
  5. Skup się na tym, co robisz. Nie wszystko na raz i nie byle jak. Zależy Ci na byciu częścią obrazka i 'człowiekiem sukcesu', czy wolisz doświadczać tego, co robisz?
  6. Pamiętaj o czasie dla siebie. Chyba nie chcesz się wypalić, prawda?
  7. Doceniaj siebie. Niezależnie od tego, czy prowadzisz cukiernię, zarządzasz tylko sobą czy imponującą strukturą - liczy się tylko to, czy jesteś szczęśliwa/wy.
  8. Pielęgnuj swoją wenę twórczą, niezależnie od tego, czym się zajmujesz zawodowo. Wena to najlepszy motywator i inspirator. Jest twoim wewnętrznym głosem, jak intuicja. Bez niej robisz coś na siłę, kopiujesz innych i żyjesz ich życiem. Z weną możesz wszystko, bo to właśnie Twój wewnętrzny głos.
  9. Kochaj poczucie wolności. Działanie w rytmie slow kariery wybiera się dlatego, ponieważ ma się poczucie tego, iż w każdej chwili można wycofać się ze środowiska czy zadań, które nas niszczą.
  10. Porażki traktuj, jak lekcje. Wszystko jest potrzebne, nawet niedociągnięcia, złe opinie i poczucie niemocy. Pamiętaj, że wzrastasz.

 

Co Ci da zrewolucjonizowanie podejścia?

To wszystko, co napisałam brzmi bardzo wymagająco? Spokojnie. Wdrażaj krok po kroku i niech osiągane efekty pokażą Ci, czy chcesz wejść na wyższy stopień 'slow' wtajemniczenia. Jedyne, czy ryzykujesz to 'rozjaśnienie w głowie', większe wewnętrzne przekonanie do tego, co robisz i poczucie, że nie tracisz swojego czasu?

 

Gotowa na slow przygodę?

 

Author photo
Justyna Poluta

Absolwentka podyplomowych studiów managerskich w Wyższej Szkole Biznesu (dyplom z personal brandingu) i socjologii na UŚ (tematyka pracy dyplomowej: wartości pracy zawodowej i indywidualne ścieżki kariery). Concept & content manager unikalnych autorskich biznesów i unikalnych marek osobistych. W codziennej aktywności zawodowej wspiera freelancerów i właścicieli małych biznesów w stworzeniu wyjątkowej koncepcji dla marki, jak również narracji. Szczególnie bliska jest jej idea poziomej kariery. Autorka bloga SLOWKARIERA.PL i inicjatorka fanpejdża na FB '1001 rad, wskazówek i inspiracji dla freelancerów'.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.