zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Firmy stawiają na stabilność, ale co piąta rozważa redukcję etatów

 

 

Co trzecia firma (31%) chce zatrudniać nowych pracowników, co piąta (20%) zwalniać, a blisko połowa (47%) chce utrzymać liczbę zatrudnionych bez zmian - to plany polskich pracodawców na czas od lipca do września przedstawione w dziś opublikowanym raporcie "Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia". Najwięcej nowych rąk do pracy będą poszukiwać firmy w energetyce, usługach komunalnych, IT, usługach komunikacyjnych. Najmniej w przemyśle i surowcach. Najlepsze możliwości zmiany pracy czekają na kandydatów w centrum i na północy Polski, mniej ofert będzie na południu i na wschodzie kraju. Choć prognoza rekrutacyjna firm dla Polski na poziomie +11% jest najniższa od ponad dwóch lat to nadal jest zapowiedzią pozytywnych nastrojów na rynku pracy.

 

Jak pokazuje opublikowany dziś "Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia" prognoza netto zatrudnienia dla Polski, prezentująca zapotrzebowanie firm na nowych pracowników, wyniosła +11%. To najniższy wynik od blisko dwóch lat, od drugiego kwartału 2023 roku. W porównaniu

z okresem kwiecień-czerwiec prognoza spadła o 5 pp., a także o 4 pp. w ujęciu rocznym.

 

- Chociaż ogólna prognoza zatrudnienia dla Polski jest najniższa od dwóch lat, nadal wskazuje na umiarkowanie pozytywne nastroje wśród pracodawców. Ich osłabienie to efekt raczej racjonalizacji decyzji kadrowych i dostosowania się do warunków gospodarczych - mówi Tomasz Walenczak, dyrektor generalny ManpowerGroup w Polsce. - Najczęstszym powodem rekrutacji nowych pracowników jest rozwój firm, postęp technologiczny, wymagający nowych kompetencji

i specjalistycznej wiedzy, a także ekspansja na nowe rynki, obszary działania, która wiąże się

z koniecznością tworzenia dodatkowych ról. Z naszych obserwacji wynika, że część firm decyduje się na zatrudnienie nowych pracowników, by utrzymać przewagę konkurencyjną i wnieść do zespołów nowe perspektywy oraz umiejętności. Z kolei redukcje zatrudnienia najczęściej wynikają z ograniczenia popytu na produkty lub usługi firm. Istotnym czynnikiem są także zmiany rynkowe i wyzwania ekonomiczne, które wpłynęły na spadek zapotrzebowania na niektóre zawody. Część firm wdraża optymalizację procesów i łączy stanowiska a także korzysta z automatyzacji - mówi szef ManpowerGroup.

 

W jakich branżach kandydaci mają największe szanse na zatrudnienie?

 

Z Barometru ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia wynika, że w trzecim kwartale 2025 roku pracodawcy ze wszystkich analizowanych sektorów planują prowadzić rekrutacje. Największe szanse na zatrudnienie będą mieli kandydaci zainteresowani pracą w energetyce i usługach komunalnych

- w tym sektorze prognoza netto zatrudnienia sięga +34%. Wysokie potrzeby rekrutacyjne deklarują również przedsiębiorstwa z branży IT (+23%) oraz usług komunikacyjnych (+20%). Zespoły planują rozbudowywać także firmy związane z obszarem nauk przyrodniczych i opieki zdrowotnej (+15%) oraz transportu, logistyki i motoryzacji (+12%). Nieco większą ostrożność w planowaniu nowych rekrutacji wykazują firmy z branży dóbr i usług konsumpcyjnych (+10%) oraz finansów i nieruchomości (+8%). Sektor przemysłu i surowców odnotował najniższą, choć wciąż dodatnią prognozę zatrudnienia na poziomie +6%.

 

Centrum Polski przyciąga nowe talenty

 

Raport ManpowerGroup prezentuje także sytuację w poszczególnych regionach Polski. Największe potrzeby kadrowe zgłaszają firmy z Centrum kraju (+16%), Północy (+15%) oraz Południowego Zachodu (+14%) - to właśnie tam kandydaci mogą liczyć na najwięcej ofert pracy a pracodawcy na trudności w pozyskaniu nowych rąk do pracy. Nieco mniejszy, choć wciąż wyraźny popyt na nowych pracowników widzimy na Północnym Zachodzie, gdzie prognoza wynosi +10%. Z kolei najostrożniej do zatrudniania podchodzą pracodawcy ze Wschodu Polski (+3%) oraz Południa (+2%), gdzie deklarowane są umiarkowane plany rekrutacyjne.

 

- Obserwując prognozy dla sektorów widzimy przesunięcie gospodarki ku branżom, wymagającym zaawansowanych kompetencji. Sektory o najwyższych prognozach zatrudnienia, czyli energetyka, IT

i usługi komunikacyjne to branże przyszłości. Oferują nie tylko nowe miejsca pracy, ale również kreują zapotrzebowanie na kompetencje wysoce cyfrowe i technologiczne. Na drugim biegunie mamy relatywnie niskie prognozy dla przemysłu i sektora surowców. To jasno pokazuje, że nie wystarczy już tylko zatrudniać, trzeba inwestować w ludzi. Reskilling i upskilling stają się warunkiem koniecznym,

by sprostać wymaganiom rynku pracy opartego na technologii. Zróżnicowanie regionalne pozostaje widoczne. Największy popyt na pracowników notujemy w centralnej i północnej Polsce, co wskazuje na koncentrację inwestycji i rozwoju infrastrukturalnego w tych regionach - mówi Tomasz Walenczak.

 

Korporacje wyróżniają się największą aktywnością rekrutacyjną

 

Między lipcem a wrześniem najmniej chętne do rekrutacji są mikrofirmy zatrudniające poniżej 10 osób - w ich przypadku prognoza netto zatrudnienia wynosi +7%. Większy apetyt na nowe talenty widać w średnich przedsiębiorstwach - prognozy sięgają tu +13%. Korporacje zatrudniające ponad 5000 osób deklarują największy optymizm rekrutacyjny na poziomie +17%. 

 

- Raport potwierdza, że to duże przedsiębiorstwa i korporacje są dziś najaktywniejszymi graczami na rynku pracy. Mikrofirmy wykazują znacznie niższą gotowość do rekrutacji. Z jednej strony mamy dynamiczne sektory innowacyjne, obok mniejsze podmioty walczące o utrzymanie konkurencyjności. W kontekście nieuchronnego kurczenia się zasobów ludzkich, to właśnie mniejsze firmy mogą być szczególnie narażone na problemy kadrowe, jeśli nie podejmą aktywnych działań w zakresie doskonalenia kadr. A elastyczność, umiejętność dostosowania się do zmian będą kluczowe, zarówno w przypadku pracodawców, jak i kandydatów. Pracownicy muszą być gotowi na poszerzanie kompetencji w wyniku automatyzacji, otwartość na nowe role, elastyczne podejście do form zatrudnienia. To będą kluczowe czynniki determinujące sukces zawodowy. Rynek pracy dziś premiuje tych, którzy potrafią szybko reagować na pojawiające się szanse, dostosowywać się do nowych realiów Utrzymujący się spadek dostępności pracowników będzie prowadzić do coraz silniejszej konkurencji o talenty, co wymusi większe inwestycje w zatrzymywanie i rozwój obecnych pracowników - podsumowuje Tomasz Walenczak.

 

Jak Polska wypada na tle regionu EMEA?

 

Dane na trzeci kwartał 2025 roku pokazują, że uśredniona prognoza dla regionu Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) to +19%. Jest to spadek o 1 pp. w porównaniu kwartalnym. Największe potrzeby kadrowe zgłaszają pracodawcy ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich (+48%), Holandii (+30%) oraz Irlandii (+29%). Co ważne, firmy ze wszystkich 23 analizowanych państw planują zatrudniać nowych pracowników w okresie od lipca do końca września. Polska znalazła się na 21. miejscu w rankingu 23 krajów regionu EMEA, niższe wyniki odnotowały jedynie Rumunia (+10%)

oraz Węgry (+5%).

 


 

O raporcie: Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia dla III kwartału 2025 roku został opracowany 
na podstawie wywiadów obejmujących reprezentatywną próbę 524 pracodawców w Polsce. Badanie trwało od 1 do 30 kwietnia 2025. Wszyscy uczestnicy badania odpowiedzieli na pytanie: Jakie są przewidywania dotyczące zmian w całkowitym zatrudnieniu firmy w Pani/Pana oddziale w ciągu trzech miesięcy, od początku lipca do końca września 2025 roku, w porównaniu do obecnego kwartału? W niniejszym raporcie stosowane jest pojęcie "prognoza netto zatrudnienia". Parametr ten stanowi różnicę procentową pomiędzy odsetkiem pracodawców przewidujących wzrost całkowitego zatrudnienia i odsetkiem firm spodziewających się spadku całkowitego zatrudnienia w swoim oddziale w najbliższym kwartale. Uzyskany wynik to właśnie prognoza netto zatrudnienia.

 

Patrycja Miązek | PR Manager ManpowerGroup Polska

 

Materiał partnera.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.