zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

30% kobiet za zawodowy sukces uznaje objęcie roli menedżerskiej. Mężczyźni często mierzą wyżej.

Polki chcą się rozwijać, natomiast nie zawsze mają ku temu odpowiednie warunki. Może to wpływać na ich ambicje zawodowe oraz ocenę własnych możliwości. Zdarza się bowiem, że środowisko pracy sprzyja im mniej niż ich współpracownikom. Pomimo licznych zmian społecznych i programów DE&I wciąż nie widać wyraźnego progresu w tym zakresie. Jak wynika z raportu Hays Poland „Kobiety na rynku pracy 2025. Polityka DE&I w praktyce”, zaledwie 46 proc. specjalistek i menedżerek pozytywnie ocenia swoje perspektywy zawodowe. 

IT: co szósta firma planuje zwolnienia w nadchodzącym kwartale

Jak wynika z analizy firmy rekrutacyjnej Experis, 17% pracodawców z branży IT planuje redukcje etatów w trzecim kwartale 2025 roku, 40% organizacji deklaruje chęć rekrutacji, a 42% nie przewiduje zmian kadrowych. Najczęstszą przyczyną zakończenia współpracy z pracownikiem jest zamknięcie tymczasowego projektu oraz spadek popytu na usługi firm. Z danych Job Market Insights wynika, że liczba ofert pracy w sektorze IT spada drugi miesiąc z rzędu, plasując się w maju na poziomie 31 829 – wobec 32 482 w kwietniu i 33 443 w marcu.

27 proc. profesjonalistów podjęło na przestrzeni ostatniego roku dodatkową działalność zarobkową

Sytuacja na rynku pracy pozostaje niejednoznaczna w większości sektorów. Profesjonaliści zauważają, że aby nie pozostać w tyle – zarówno pod kątem finansowym, jak i zawodowym – niezbędna jest elastyczna postawa oraz wnikliwa analiza trendów. Dla wielu korzystne wydaje się proaktywne wykazywanie się inicjatywą, również poza głównym miejscem zatrudnienia.

Firmy w Polsce wciąż niewystarczająco dbają o różnorodność płci

 

 

Analiza Deloitte obejmuje 64 kraje. Wynika z niej, że odsetek kobiet - członkiń zarządów na całym świecie wynosi zaledwie 15 proc. W europejskich spółkach wskaźnik ten wynosi 22,6 proc.

Najlepszy wynik osiągnęły norweskie firmy, w zarządach których kobiety zajmują aż 42 proc. miejsc.

Spośród krajów Unii Europejskiej w jedynie dziesięciu kobiety stanowią średnio co najmniej 25 proc. członków zarządu. Są to Belgia, Dania, Niemcy, Francja, Włochy, Łotwa, Holandia, Finlandia, Szwecja oraz Wielka Brytania (stan na kwiecień 2016). Dla porównania w USA średni odsetek kobiet

w zarządach wynosi 14,2 proc. Najsłabiej pod tym względem wypadły firmy południowoamerykańskie

i azjatyckie, w których kobiety stanowią jedynie odpowiednio 7,2 i 7,8 proc. członków zarządu.

 

Analiza Deloitte obejmuje również podział na poszczególne branże. Najwięcej kobiet zasiada w zarządach europejskich firm reprezentujących sektor dóbr konsumenckich (25 proc.), sektor finansowy (24 proc.) oraz sektor medyczny i farmaceutyczny (23 proc.).

 

Polskie firmy różnorodne tylko w teorii

 

W Polsce kobiety zajmują 15,2 proc. miejsc w radach nadzorczych spółek giełdowych z rynku głównego, a w tych notowanych w WIG20 19 proc. W fotelu przewodniczącego rady nadzorczej kobiety zasiadają jedynie w 7,8 proc. analizowanych firm. - Rady nadzorcze polskich spółek publicznych nie wypadają najlepiej, jeśli chodzi o zapewnienie różnorodności ze względu na płeć. Tylko jedna czwarta z nich wdrożyła politykę różnorodności, odnoszącą się do składu zarządu, rady nadzorczej oraz kluczowych stanowisk w firmie - mówi Dorota Snarska-Kuman, Partner w Sektorze Instytucji Finansowych, Lider Programu Rozwoju Rad Nadzorczych w Deloitte.

- Co prawda obliguje je do tego Kodeks Dobrych Praktyk spółek notowanych na GPW, przyjęty w 2016 roku, jednak jak to zwykle bywa w takich przypadkach, spółki mogą wyłączyć ze stosowania wybrane zapisy, pod warunkiem, że poinformują o swojej decyzji inwestorów i opinię publiczną. Jednocześnie dopóki nie są zobligowane do określonych kwot czy parytetów uznają tę rekomendację za spełnioną, nawet jeśli niewielki procent w radzie nadzorczej stanowią kobiety  - dodaje. Z raportu Deloitte wynika, że odsetek kobiet na stanowisku prezesa zarządu firm giełdowych w Polsce wynosi 6,3 proc.

 

Kobiety zapewniają innowacyjność

 

Z uwagi na fakt, że firmy muszą funkcjonować w środowisku ciągłych zmian technologicznych i społecznych skutkujących transformacją wizji pracy w przyszłości, rola kierownictwa firmy będzie niezwykle ważna. W tym zakresie krytyczną rolę odegra różnorodność, zarówno w podejściu

do myślenia, jak i do ludzi, a zadaniem kierownictwa firmy będzie zapewnienie świeżego spojrzenia

na każde pojawiające się wyzwanie.  - Dzięki kobietom, które znalazły się w organach zarządzających spółek organizacje budują kapitał społeczny, czyli kompetencje, wiedzę i doświadczenie, co z kolei buduje innowacyjność biznesu. Kobiety w zarządach gwarantują wymierne korzyści firmom poprawiając ich konkurencyjność. Różnorodność na poziomie zarządów i rad nadzorczych wynika

z racjonalności biznesowej: firmy to robią po to, aby wygrywać na rynku i motywować właściwie swoich pracowników, a nie dlatego, że tak wypada..-- mówi Iwona Georgijew, Partner w  Deloitte,

Liderka Klubu SheXO. 

 

Kobiety promują kobiety

 

Jak się okazuje firmy, w których kobiety zajmują stanowisko dyrektora generalnego mają prawie dwa razy więcej kobiet w swoim zarządzie niż firmy kierowane przez mężczyzn (odpowiednio 28,8 proc. i 14,5 proc.). Wskaźniki dla Europy wynoszą odpowiednio 33 i 24,3 proc. Prawie takie same statystyki dotyczą kobiet - prezesów firm i liczby żeńskich członków w ich zarządach w porównaniu do firm, w których stanowisko prezesa piastuje mężczyzna (odpowiednio 28,5 proc. i 15,5 proc.). W Europie jest to odpowiednio 34,5 i 23,8 proc. - W przypadku, gdy zarząd firmy ma bardziej zróżnicowaną strukturę płciową, prawdopodobieństwo wyboru kobiety na stanowisko dyrektora generalnego lub prezesa jest znacznie wyższe. To działa we dwie strony. Im więcej kobiet zajmuje w firmie kluczowe stanowiska, tym większe będzie prawdopodobieństwo pozytywnego wpływu takiej struktury kierownictwa na różnorodność płciową w zarządzie - wyjaśnia Dan Konigsburg, Starszy Dyrektor Zarządzający Globalnego Centrum Zarządzania Korporacyjnego Deloitte. Jednak mimo tych optymistycznych statystyk należy pamiętać, że kobiety w perspektywie globalnej zajmują

jedynie4 proc. stanowisk dyrektorów generalnych i prezesów zarządu.

 

O raporcie

 

Na zlecenie Deloitte Global, firma MSCI ESG Research Inc. zebrała dane dotyczące różnorodności płciowej w zarządach firm z 44 krajów. Zebrano dane odzwierciedlające stan na dzień 15 grudnia 2016 r. Ponadto, przeanalizowano poziom reprezentacji kobiet w strukturach kierownictwa firm z podziałem na sześć głównych sektorów gospodarki, tj. usług finansowych, usług konsumenckich, technologii, mediów i telekomunikacji, produkcji, nauk ścisłych i opieki zdrowotnej oraz energii i zasobów. W celu uzupełnienia tych danych, Deloitte Global zebrał informacje na temat inicjatyw promujących różnorodność płciową w zarządach firm, takich jak "diversity quotas" (zbieranie i analiza danych statystycznych / danych liczbowych dotyczących tego zagadnienia) z 20 dodatkowych krajów. Publikacja obejmuje łącznie swoim zakresem 64 kraje i ich starania zmierzające do zwiększenia różnorodności płciowej w zarządach firm.

 

Zobacz raport:

https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/kobiety-w-biznesie/articles/kobiety-w-zarzadach-raport.html

 

 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.