zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Jak cyfryzacja zmienia zapotrzebowanie na kompetencje?

 

 

Specjalista ds. sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, ds. big data a także ekspert ds. internetu rzeczy to stanowiska najczęściej tworzone w polskich firmach. To efekt przyspieszonej przez pandemię digitalizacji, która generuje zapotrzebowanie w firmach na nowe kompetencje cyfrowe. Z kolei wśród kluczowych umiejętności poszukiwanych przez polskich pracodawców najczęściej wskazywane są kreatywność i inicjatywa, aktywne uczenie się i efektywne przyswajanie wiedzy a także odporność i elastyczność. Aby zapewnić sobie potrzebne kompetencje 9 na 10 firm planuje przekwalifikować zatrudnionych już pracowników i tyle samo oczekuje, że obecni pracownicy podniosą swoje kwalifikacje podczas pracy. Dowiedz się więcej o wpływie cyfrowych zmian na rynek pracy z najnowszej analizy Experis i opublikowanego dziś opracowania 'Cyfrowa rewolucja umiejętności'.

 

Listę 10 najczęściej powstających nowych stanowisk w polskich organizacjach otwierają miejsca pracy związane z obszarem IT. W pierwszej piątce znajdują się specjaliści ds. sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, big data, internetu rzeczy, sieci i baz danych, deweloperzy oprogramowania i aplikacji. Popyt na specjalistów IT już od dawna przewyższa podaż a niedobór tych talentów w Polsce jest obecnie na rekordowym poziomie. Kolejni na liście są stratedzy ds. social media, inżynierowie materiałowi, specjaliści ds. rozwoju biznesu, specjaliści ds. automatyzacji a także inżynierowie robotyki.
 
- Od pewnego czasu obserwujemy stały wzrost związany z przenoszeniem środowiska IT do chmur obliczeniowych, co wiąże się z ogromnym zapotrzebowaniem na kompetencje specjalistów IT odpowiedzialnych za obszar cloud i security. Równie pożądani są eksperci z obszarów architektury, programowania, analizy danych oraz sztucznej inteligencji, co ma związek z automatyzacją procesów w wielu firmach. W szeroko pojętym sektorze finansowym, opieki medycznej a także administracji publicznej, coraz więcej rozwiązań bazuje natomiast na mechanizmach blockchain. Architektura oparta o łańcuch bloków jest gwarantem transparentności i niezależności, a co za tym idzie bezpieczeństwa przetwarzanych danych. I właśnie z tą technologią należy wiązać duże zapotrzebowanie na developerów oraz architektów, którzy będą współtworzyli i rozwijali sieci blockchain - mówi Konrad Gandziarski, Head of Experis IT Solutions.

 

- Patrząc na rynek IT w Polsce i poszukiwane przez pracodawców umiejętności, kluczowe nadal pozostają twarde kompetencje związane ze znajomością konkretnych technologii. Wśród najczęściej poszukiwanych języków programowania są obecnie: Python, Java, Javascript. Angular i React to z kolei najpopularniejsze frontendowe frameworki. Pracodawcom zależy na osobach posiadających już doświadczenie projektowe w danym obszarze, stąd duże zainteresowanie kandydatami z poziomu regular i senior. Szczególną uwagę zwraca się na umiejętność komunikacji i pracy zespołowej. Dziś patrzymy na pracowników działu IT jak na konsultantów, którzy potrafią komunikować się z biznesem, rozumieją jego potrzeby, a następnie przekładają je na język techniczny - tłumaczy Justyna Mazur, Head of Experis IT Perm.

 

Kompetencje miękkie również są w cenie

 

Organizacje, które chcą zatrudniać najlepszych pracowników, poszukują osób innowacyjnych
i kreatywnych, otwartych na rozwój i przyswajanie nowych umiejętności, ale też odpornych
i elastycznych. Dla polskich pracodawców ważna jest także umiejętność rozwiązywania złożonych problemów, analitycznego myślenia i innowacyjność, a także korzystania z nowych technologii
i danych. Wśród 10 kluczowych umiejętności poszukiwanych przez firmy w Polsce znajduje się też nastawienie na obsługę klienta, krytyczne myślenie i analiza, projektowanie rozwiązań technologicznych i programowanie oraz wyciąganie wniosków.

 

Rewolucja umiejętności - rozwiązania pracodawców

 

W jaki sposób firmy w Polsce reagują na zmieniające się zapotrzebowanie na umiejętności? 9 na 10 organizacji chce przekwalifikować obecnych pracowników i tyle samo oczekuje, że zatrudnieni
w trakcie pracy podniosą swoje kwalifikacje. Blisko 8 na 10 planuje zatrudnić pracowników tymczasowych posiadających potrzebne umiejętności techniczne. Z kolei niemal 7 na 10 pracodawców chce zautomatyzować pracę, zlecić wykonanie procesów firmom zewnętrznym oraz pozyskać na stałe do swoich zespołów pracowników mających odpowiednie kompetencje techniczne.

 

- Od marca 2021 roku obserwujemy znaczny wzrost zapotrzebowania na specjalistów IT na polskim rynku. Wiąże się on między innymi z odmrożeniem inwestycji, które zostały zawieszone w 2020 roku, jak również z cyfryzacją znacznej liczby przedsiębiorstw. Praca zdalna otworzyła nasz rynek dla firm

z Wielkiej Brytanii, Niemiec czy krajów skandynawskich, które tutaj poszukują specjalistów do projektów i konkurują w tym zakresie z pracodawcami z Polski. Trendy rynkowe jak hiperautomatyzacja, rozwiązania sztucznej inteligencji, planowane przez rynkowych gigantów wdrożenie platform wykorzystujących technologię VR i AR, jak również przejmowanie części zadań przez roboty będą w dalszym ciągu prowadzić do wzrostu zapotrzebowania na specjalistów IT.

Aby zapewnić sobie potrzebne kompetencje rynkowe, firmy powinny otworzyć się na osoby rozpoczynające swoją karierę w IT jak również prowadzić programy reskillingu i upskillingu swoich pracowników - dodaje Sylwia Panek-Strzała, Experis Sales Manager.

 

Autor: Patrycja Miązek 

Manpoer Group.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.