zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Jedynie 17% polskich firm wdrożyło już strategię ESG, a dla 37% pracowników najważniejsze są działania na rzecz społeczności [RAPORT]

 

 

Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju stają się nieodłącznym elementem wielu firm. 26% polskich organizacji nie ma jeszcze formalnej strategii ESG ale planuje ją stworzyć, a wśród najważniejszych wyzwań z tym związanych znalazły się trudność w mierzeniu postępów oraz niedostateczna wiedza na ten temat - to dane płynące z opublikowanego dziś raportu ManpowerGroup 'ESG w polskich organizacjach'. Publikacja wskazuje też, że w firmach nad Wisłą odpowiedzialność za tworzenie oraz wdrażanie strategii na rzecz ESG leży głównie w rękach zarządu lub dyrektorów, a w ostatnich 3 latach utworzono najwięcej stanowisk dla specjalistów, analityków oraz managerów ds. ESG.

 

Zbudowanie ciekawej, wartościowej i efektywnej strategii ESG jest pierwszym krokiem i kluczowym elementem we wdrożeniu tego typu działań. Jak pokazuje najnowszy raport ManpowerGroup, 26% polskich przedsiębiorstw jest na etapie planowania formalnej strategii ESG, a 22% już ją posiada. Zobowiązania wdrożyło 17% przedsiębiorstw znad Wisły, 38% jest w trakcie wdrażania ESG

w organizacji, natomiast 36% wstępnie planuje już działania. Publikacja zawiera także komentarze ekspertów z ramienia Rocket Jobs, Just Join IT, ESG Institute, 3M oraz kancelarii CMS.

 

- Zielona transformacja, działania na rzecz środowiska naturalnego, raportowanie ESG czy wdrażanie strategii na rzecz równoważonego rozwoju to trendy rynku pracy, które w ostatnim czasie jeszcze bardziej zyskały na znaczeniu - mówi Tomasz Walenczak, dyrektor generalny ManpowerGroup

w Polsce. - Wymagają one bowiem dużego nakładu pracy zarówno od pracodawców, jak

i elastyczności oraz otwartości na naukę zielonych kompetencji wśród kandydatów oraz pracowników. W związku z dynamicznym rozwojem obszaru ESG powstają zupełnie nowe stanowiska, a firmy stają przed wyzwaniem realizacji założeń oraz zobowiązań. W drugiej jednak strony, wielu pracodawców nadal nie wdrożyło żadnych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, a jeśli już to zrobiło,

to odpowiedzialność za te kwestie rozprasza na zatrudnione już osoby - dodaje ekspert.

 

- Zbudowanie efektywnej strategii biznesowej opartej na filarach ESG to nie tylko kluczowy krok

w kierunku zrównoważonego rozwoju firmy, ale także sposób na zdobycie przewagi konkurencyjnej

w dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie. ESG przestaje być jedynie dodatkiem czy osobnym dokumentem, staje się integralną częścią strategii biznesowej. Klienci coraz częściej wybierają produkty od firm odpowiedzialnych społecznie oraz środowiskowo, pracownicy oczekują działań na rzecz społeczności i środowiska - podkreśla Agnieszka Orłowska, founder & CEO ESG Institute.

 

AI w służbie ESG

 

Organizacje które zadeklarowały wdrożenie działań ESG zostały zapytane o to, jakie obszary wymagają dalszego rozwoju lub wsparcia zewnętrznego. Według danych, głównym obszarem wymagającym wzmocnienia są szkolenia i rozwój pracowników, a także implementacja nowych technologii.

 

Zdaniem Pawła Binkowskiego, dyrektora ds. marketingu i innowacji w ManpowerGroup, raportowanie czy monitorowanie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju często bywa czasochłonne oraz skomplikowane, jednak nowoczesne technologie mogą znacząco ułatwić te procesy. - W szczególności sztuczna inteligencja, zdolna do przetwarzania ogromnych zbiorów danych, umożliwia identyfikowanie wzorców, prognozowanie trendów i ocenę potencjalnych ryzyk. Dodatkowo integracja z innymi narzędziami wspierającymi raportowanie ESG, takimi jak internet rzeczy (IoT), blockchain, czy platformami analitycznymi pozwala nie tylko na zbieranie danych

z różnych lokalizacji, ale również na skuteczne monitorowanie realizacji wyznaczonych celów - mówi ekspert.

 

Zielone miejsca pracy

 

Według danych analizy, 34% firm planuje zwiększać zatrudnienie osób związanych z ESG. Jakie są najczęstsze wyzwania związane z rekrutacją takich pracowników? 42% respondentów wskazało na wysokie oczekiwania finansowe kandydatów, 37% mówi o dużej konkurencyjności wśród ofert na rynku, a według 31% brak jest odpowiednio wykwalifikowanych osób. Raport wskazuje również,

że w ostatnich 3 latach utworzono najwięcej stanowisk dla specjalistów, analityków, a także oraz managerów ds. ESG.

 

- Widać wzrost zainteresowania tematyką ESG, zwłaszcza w kontekście rynku pracy, ale przed nami jeszcze długa droga, zanim osiągniemy wysoki poziom dojrzałości w tym obszarze. Choć w ofertach pracy coraz częściej pojawiają się hasła związane ze zrównoważonym rozwojem, co wpisuje się

w globalny trend zielonej transformacji w biznesie, nie można mówić o gwałtownym przyspieszeniu

w tej materii. Cieszy jednak, że działania firm stają się bardziej widoczne. Szczególnie dynamicznie dostosowują swoje strategie branże, takie jak finanse, energetyka, produkcja, technologie - mówi Paulina Świątkiewicz, HR Business Partner portali z ofertami pracy justjoin.it & rocketjobs.pl.

 

Pracownicy stawiają na 'S'

 

Raport porusza także kwestię tego, które z aspektów ESG są najważniejsze dla pracowników.

Okazuje się, że najbardziej istotne są dla talentów wszelkie działania na rzecz społeczności (S), co zadeklarowało 37% respondentów. Aspekty środowiskowe są priorytetem dla 26% badanych,

a dla 20% regulacje ładu korporacyjnego.

 

Jak podkreśla Luiza Luranc, dyrektor ds. sprzedaży w Manpower, jest to dość szeroki zbiór

w ramach, którego znajdziemy m.in. kwestie związane z różnorodnością, inkluzywnością, prawa pracownicze, relacje z lokalnymi społecznościami, prywatność czy ochronę danych.

- To obszar, z którym stykamy się każdego dnia, a jego efekty są bardziej namacalne niż te ukryte przykładowo pod literą E, czyli działania firm na rzecz środowiska. Aspekty społeczne to właśnie codzienne, namacalne aktywności firmy, które mogą w sposób bezpośredni przyczynić się zmiany

w danym obszarze. Kwestie takie jak prawa pracownicze, odpowiednie wynagrodzenie, polityka przeciwdziałania dyskryminacji w zatrudnieniu czy ze względu na wiek oraz płeć są ważne dla każdego, zauważalne już chwilę po rozpoczęciu pracy - mówi ekspertka i podkreśla, że świadomość pracodawców o istotności ESG rośnie błyskawicznie zarówno z uwagi na zbliżający się obowiązek raportowania działań, jak i coraz częstsze postrzeganie firm przez ten pryzmat. - Pracodawcy powinni zatem przygotować się na wdrożenie choćby niewielkich zmian przyczyniających się do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju - dodaje Luranc-Jaworek.

 

Monika Majewska | Senior PR & Content Marketing Specialist ManpowerGroup Polska

 

Materiał partnera.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.