zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT: co czwarta firma rozważa redukcje etatów

Od października do grudnia 38% firm IT w Polsce planuje rekrutacje nowych pracowników, 27% rozważa redukcje etatów, a 32% nie przewiduje zmian kadrowych. Firmy poszukują nowych talentów z powodu rozwoju i postępu technologicznego, ale część z nich redukuje zatrudnienie w odpowiedzi na wyzwania ekonomiczne i automatyzację. Zastosowanie sztucznej inteligencji utrudnia wejście do branży juniorom ale specjaliści od cyberbezpieczeństwa, chmury i danych mogą liczyć na bardzo dobre warunki do zmiany pracy.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Rynek pracy w motoryzacji: nowe technologie kontra brak specjalistów

Niepewność w globalnym handlu już dziś wpływa na rynek pracy w branży motoryzacyjnej. Aż 91% producentów przyznaje, że zmieniające się przepisy i rosnące koszty wymuszają na nich modyfikację strategii rekrutacyjnych. Jednocześnie postępująca transformacja technologiczna sprawia, że 65% firm planuje zwiększyć inwestycje w automatyzację. Mimo to aż 74% producentów samochodów ma trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. 

Jesienny boom rekrutacyjny w usługach medycznych, farmacji i biotechnologii

 

 

Okres październik-grudzień będzie niemal rekordowy w kontekście rekrutacji do branży usług medycznych, farmacji i biotechnologii. 29% firm z tego sektora chce w ostatnim kwartale zatrudniać nowych pracowników, 6% chce redukować etaty. To dobra informacja dla osób, które chcą pracować w takich organizacjach, z kolei dla firm to zapowiedź, że będą musiały bardziej rywalizować o nowe ręce do pracy. Nowe rekrutacje najczęściej powstają w związku z realizacją nowych projektów

i tymczasowych inicjatyw, ze zwiększaniem różnorodności w zespołach oraz uzupełnianiem wakatów po odejściu pracowników. Kandydaci mogą liczyć na atrakcyjne wynagrodzenia, w zależności od doświadczenia i charakteru pracy mieszczą się w przedziale od 12 000 do 30 000 zł brutto.

Więcej w analizie ManpowerGroup.

 

Prognoza rekrutacyjna na czwarty kwartał roku dla sektora usług medycznych, farmacji

i biotechnologii jest najwyższa od 1,5 roku i wynosi +22%. To rezultat wyższy o 4 punkty procentowe niż w trzecim kwartale 2025 oraz o 7 punktów procentowych w ujęciu rocznym. 

 

Nowe projekty zwiększają zatrudnienie, zakończone powodują redukcje

 

Najczęściej firmy poszukują nowych pracowników do projektów i tymczasowych inicjatyw wymagających dodatkowych zespołów (56%). Tworzą nowe stanowiska ponieważ chcą większej różnorodności w organizacji (33%). Ponadto po 22% organizacji wymienia uzupełnianie wakatów po odejściu pracowników w ostatnim kwartale, rozwój firmy, a także zmieniające się wymagania rynkowe, które przyczyniają się do powstawania nowych ról. Jedynie 6% organizacji wskazuje możliwość zwolnień - jako przyczynę, po 50% pracodawców, wymienia zakończenie projektu oraz reorganizację lub restrukturyzację.



O tym, kto aktualnie jest potrzebny i jakie umiejętności są cenione na rynku opowiada Joanna Owsian-Bryl, starszy konsultant biznesowy ds. rekrutacji stałej w Manpower. Według ekspertki poszukiwani są specjaliści łączący zarówno umiejętności twarde, jak obsługa nowoczesnych systemów laboratoryjnych czy znajomość narzędzi bioinformatycznych, z kompetencjami miękkimi, obejmującymi pracę w międzynarodowych zespołach, skuteczną komunikację i zarządzanie projektami w działach R&D. - Warto zwrócić uwagę na rozwój cyfryzacji i automatyzację procesów

w sektorze life sciences. Coraz więcej zespołów działa globalnie, dlatego cenieni są kandydaci, którzy potrafią współpracować z innymi działami oraz adaptować nowe procedury i rozwiązania, ujednolicając procesy zarówno w strukturach lokalnych, jak i globalnych. Wzrost zatrudnienia to też efekt zmian demograficznych, starzejące się społeczeństwo wpływa na zwiększenie inwestycji

w badania, co bezpośrednio przekłada się na konieczność poszerzania zespołów, między innymi

w obszarze Regulatory Affairs, a także o role menedżerów projektu, specjalistów R&D czy analityków danych - dodaje przedstawicielka Manpower.



Na jakie wynagrodzenia mogą liczyć kandydaci? - Wynagrodzenia w zależności od doświadczenia

i charakteru pracy mieszczą się w przedziale od 12 000 do 30 000 zł brutto. Kolejną bardzo istotną kwestią są także wzrosty norm oraz standardów dotyczących badań oraz bezpieczeństwa pacjentów. Coraz bardziej restrykcyjne wymogi dotyczące badań klinicznych wpływają również na konieczność tworzenia nowych stanowisk w strukturach firm, szczególnie w obszarze compliance, audytu czy obszaru zarządzania ryzykiem, gdzie wynagrodzenia w zależności od doświadczenia i rodzaju pracy mieszczą się w przedziale od 12 000 do 24 000 zł brutto. Regulacyjne zmiany wpływają bezpośrednio na innowacje i rozwój nowych kompetencji w sektorze - mówi Joanna Owsian-Bryl.

 

6 na 10 firm stawia na stabilność zatrudnienia

 

Większość pracodawców z obszaru usług medycznych, farmacji i biotechnologii, bo aż 58%, nie planuje zmian kadrowych w ostatnim kwartale 2025 roku. Najczęściej wskazywane powody to odpowiednie dopasowanie zespołu do celów firmy (67%), strategia organizacyjna nastawiona na utrzymanie dotychczasowych pracowników (28%) oraz stabilna sytuacja rynkowa, która nie wymaga zmian w poziomie zatrudnienia (22%). 



Zdaniem ekspertki, wysoki odsetek firm bez zmian kadrowych świadczy o ich dojrzałości operacyjnej oraz stabilizacji, wielu pracodawców inwestuje też w rozwój i szkolenia obecnych pracowników, co pozwala na podążanie za zmianami zarówno technologicznymi, jak i regulacyjnymi. - Obejmują one między innymi automatyzację procesów laboratoryjnych, aktualizację wiedzy w zakresie zmian prawnych, zarządzanie zespołami rozproszonymi, rozwój kompetencji liderskich i komunikacji międzydziałowej, a także niszowe obszary, takie jak cyberbezpieczeństwo danych pacjentów

w laboratoriach. Pracodawcy dbają o rozwój i poszerzanie kompetencji pracowników, wiedząc jak wiele obszarów, na przykład zarządzanie danymi pacjentów, cyberbezpieczeństwo czy cyfryzacja danych, wymaga zaopiekowania w strukturach firm. Dotychczas sprawowane role mogą być także poszerzane o nowe zakresy odpowiedzialności, wynikające ze zmian zarówno prawnych, jak i naukowych

w branży nauk przyrodniczych i opieki zdrowotnej. Przykładowo w dziale Regulatory Affairs może pojawić się obszar odpowiedzialności za bezpieczeństwo danych klinicznych i ich zgodność z RODO. Jednocześnie, wiele organizacji z sektora life sciences funkcjonuje w modelu globalnym, w związku

z tym wiele rekrutacji prowadzonych jest międzynarodowo - podsumowuje Joanna Owsian-Bryl.

 

ManpowerGroup zapytał pracodawców o przyczyny rekrutacji nowych pracowników, redukcji etatów oraz braku zmian w liczbie zatrudnionych. Pracodawcy wskazując na powody zmian personalnych mogli wybrać maks. 3 odpowiedzi. Badanie zostało przeprowadzone globalnie, w terminie 1-31.07.2025. Na świecie wzięło w nim udział ponad 40 000 firm, z czego w Polsce było to 525. 

 

Autor: Patrycja Miązek | PR Manager ManpowerGroup Polska.

 

Materiał partnera.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.