zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Premiera: 19.03.2021 r.

 

LEarNS - stwórz efektywny system uczenia się w miejscu pracy

 

 

Autor: Marcin Żółtak

 

Opis:

 

Uczenie się staje się jednym z kluczowych wymogów

i kompetencji, jakie muszą posiąść organizacje chcące przetrwać w świecie VUCA. Coraz pilniejszym wymogiem staje się nie tylko to, czego się uczyć, ale również jak się uczyć. Co więcej, realne uczenie się powinno kłaść nacisk na rzeczywiste wykorzystywanie kompetencji w codziennej praktyce, a nie na liczbę godzin spędzanych w sali szkoleniowej. W praktyce niestety organizacje nadal zdecydowanie częściej szkolą się niż uczą. Metoda LEarNS umożliwia sprawne przejście pomiędzy ukończeniem przez uczestników formalnego szkolenia a tym, kiedy w pełni korzystają

z nabytych kompetencji.

 

Z tej książki dowiesz się:

 

  • czym jest system uczenia się w miejscu pracy i jakie czynniki wpływają na jego efektywność;
  • w jaki sposób opracować i wdrożyć w organizacji sprawne środowisko uczenia się w miejscu pracy, uwzględniające specyfikę organizacji;
  • jak można połączyć uczenie się w miejscu pracy z realizacją zmian strategicznych lub prowadzeniem projektów o głównie operacyjnym charakterze;
  • co jest niezbędne, by zbudować i wdrożyć system pomiaru efektywności uczenia się w miejscu pracy.

 

Koniec kilkudniowego formalnego szkolenia nie jest rzeczywistym zakończeniem, lecz dopiero początkiem przygody z rozwojem kompetencji. Konkretne narzędzia zawarte w tej książce, a także liczne grafy, podsumowania oraz krótkie zadania po każdym rozdziale pomogą ci w efektywnym przejściu od teorii do użytecznego uczenia się w miejscu pracy.

 

Jeżeli jesteś:

 

  • zawodowym trenerem biznesu,
  • specjalistą z zakresu learning & development (L&D),
  • HR business partnerem,
  • kierownikiem, zarządzającym jednostką organizacyjną, zespołem, dla którego ważne są kompetencje pracowników,

 

to metodyka transferu, uczenia się w miejscu pracy (LEarNS) może mieć fundamentalne znaczenie dla sposobu, w jaki wykonujesz swoją pracę!

 

***

 

Dr Marcin Żółtak - pedagog z wykształcenia i zamiłowania. Od ponad dwudziestu lat pracuje jako konsultant w podejściu OD (Organization Development), prowadząc projekty doradczo-rozwojowe nastawione na wprowadzanie efektywnych zmian organizacyjnych i ich rozwój (doliczył się 140 dla 10 branż… dalej już nie liczy). Realizując projekty, pracuje w podejściu systemowym, którego jest miłośnikiem, prekursorem w Polsce i oddanym propagatorem.

 

Projekty doradcze prowadził również w Holandii, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Niemczech i Austrii.

 

Realizuje się również jako trener i wykładowca na studiach podyplomowych, prowadząc od 2003 roku zajęcia z zakresu rozwoju organizacji, myślenia systemowego, uczenia się organizacyjnego oraz wprowadzania zmian.

 

Prywatnie - ojciec dwóch córek, namiętny cyklista, czytelnik i kolekcjoner książek. Oddany swojemu psu

i muzyce barokowej, zwłaszcza włoskiej.

 

Fragmenty:

 

Czy istnieją rozwiązania umożliwiające przeniesienie kompetencji, które uczestnik nabył podczas szkolenia, do codziennej praktyki zawodowej? Czy można  połączyć kontynuację uczenia się z wykonywaniem pracy?

 

Skoncentrujemy się szczególnie na tym, w jaki sposób zaprojektować, przygotować, wdrożyć oraz utrzymać system umożliwiający kontynuację nauki poza sztucznym środowiskiem sali szkoleniowej, przy założeniu konieczności połączenia nauki i codziennie wykonywanej pracy. W zamierzeniu książka ma podpowiadać możliwie użyteczny model wdrożenia, zależny od kondycji i potrzeb organizacji, oraz ułatwiać jego implementację.

 

(...) Metoda LEarNS jest efektem bardzo wielu projektów edukacyjnych i współpracy z klientami, którym ostatecznie zależało bardziej na wprowadzeniu użytecznych zmian organizacyjnych niż na samej edukacji. Jest również w pewnym sensie konsekwencją frustracji (obu stron) wynikającej

z braku możliwości wprowadzenia owych zmian.

 

Proponuję LEarNS jako rozwiązanie tym wszystkim, którzy będąc zaangażowanymi w procesy rozwojowe

w organizacji, nie chcą się zadowolić szeroko obowiązującym do tej pory status quo związanym

z realizacją szkoleń. Proponuję rozwiązanie efektywne, ale też ambitne, wymagające dogłębnego przekształcenia dotychczasowej filozofii i praktyki uczenia w organizacji.

 

***

 

LEarNS - co to właściwie znaczy?

 

Na koniec, a właściwie zanim zaczniemy, pozostaje kwestia samej dziwnie pisanej nazwy metody LEarNS. Ostatecznie metoda mogłaby się nazywać jakkolwiek, chociaż marketingowe znaczenie dobrze brzmiącej nazwy pewnie też ma swoje znaczenie.

 

Metodę, którą opisuję, można sprowadzić do kilku prostych twierdzeń:

 

  1. W procesie uczenia się chodzi o realne uczenie się, rozumiane jako przenoszenie kompetencji z sali szkoleniowej do codziennej pracy (learn).
  2. Uczenie takie wymaga ujęcia, spojrzenia na działania pracownika poprzez obiektyw, soczewkę ogniskującą, skupiającą się na tym, w jaki sposób pracownik wykorzystuje kompetencje, które nabył w trakcie formalnego szkolenia (lens).
  3. Skupienie się wymaga środowiska, otoczenia społecznego umożliwiającego uczenie się (are).
  4. Syntetycznie - uczenie (learn) = skupienie, zogniskowanie (lens) + warunki (are).

 

Gra, zabawa angielskimi słowami learn, lens oraz are dała w sumie akronim LEarNS, który dla uproszczenia proponuję czytać 'lens', ponieważ koncentracja na metodycznym wsparciu osoby uczącej się to crème de la crème całej metody. W całym podręczniku, pisząc o rozwiązaniu, będę stosował wymiennie nazwę własną 'LEaRNS' lub wyrażenie 'metoda soczewki'.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.