zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Na co warto zwrócić uwagę, aby lepiej rozumieć swoich klientów?

 

 

Aby skutecznie sprzedawać produkty czy usługi, należy mieć na uwadze koło zakupowe klienta, a więc proces podejmowania decyzji (w 6 krokach). Model ten opracowany został przez Jeffa Wolfina. Pokazuje, w jaki sposób obsługiwać klienta od momentu dostrzeżenia przezeń Twojego produktu/usługi, aż po jego/jej zakup:

 

  1. Zaciekawienie - klient jeszcze nie wie, że potrzebuje Twojej usługi lub produktu, ale coś (kolor, zapach, dotyk lub dźwięk) sprawiło, że zatrzymał się i poświęcił temu odrobinę uwagi.
  2. Docenienie wartości - moment, kiedy klient zauważa jakąś przewagę w produkcie lub usłudze, którą oferujesz.
  3. Jakie Twój klient ma alternatywy - zarówno klient, jak i Ty (sprzedawca) funkcjonujecie na rynku, na którym jest ogromna konkurencja. W tym momencie zwykle klient sprawdza, jak wygląda ceny
    i usługi dodane u konkurencji. Ty też powinieneś być na bieżąco jeżeli chodzi o ofertę innych firm. Staraj się konkurować jakością, a nie ceną.
  4. Oszacowanie ryzyka - klient musi zobaczyć, że to co proponujesz, przeważa nad niedogodnościami związanymi z zakupem. Staraj się dobrze zrozumieć obawy i sytuację klienta.
  5. Ocena warunków sprzedaży - ważne jest zrozumienie przekonań klienta i odwołanie się do nich. Największą pułapką jest utrata kontroli nad wahaniem się klienta.
  6. Pragnienie zakupu - kluczem do wszystkich transakcji jest zaufanie. Klient zdecyduje się raczej na zakup sprawdzony i bezpieczny, a nie zupełnie dla niego nieznany.

 

Zastanawiając się nad praktycznym wdrożeniem zaleceń dotyczących sześciu wyżej opisanych faz przygotowania transakcji, znaleźć można dodatkowe trzy rodzaje zachować, które nie mieszczą się
w tym schemacie. Z ich istnienia warto jednak zdawać sobie sprawę:

 

  1. Obserwacja i uwzględnianie zwyczajów klientów

Zawsze opłaca się zwracać uwagę na zwyczaje obowiązujące u klienta i zawsze mile widziane jest, gdy jako partner biznesowy używasz w celach zawodowych czy prywatnych produktów czy usług klienta. Niekiedy może to nawet zaważyć na Twoich szansach na kontrakt/współpracę. Zawsze obserwuj zachowania i zwyczaje swoich klientów i staraj się je uwzględniać podczas współpracy - zwłaszcza, gdy obsługujesz firmy z różnych kultur - zarówno geograficznych, jak i korporacyjnych.

 

  1. Kto jest kim w procesie zakupowym?

Kiedy oferujesz swoje usługi czy produkty, zwłaszcza te bardziej skomplikowane, musisz stale analizować, kto jest kim w procesie decyzyjnym klienta. Nie zawsze osoba, z którą rozmawiasz jest osobą decyzyjną. Staraj się więc uwzględnić oczekiwania wszystkich osób zaangażowanych w proces zakupowy. Staraj się też przewidywać przyszłość i wychodzić naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów.

 

  1. Jak oferować mierzalne korzyści swoim klientom?

Warto zakotwiczyć wartości oferty w potrzebie klienta, np. słowami: "Pamiętam, jak ważny dla pana jest wizerunek państwa produktów wśród mam, które chcą zdrowo odżywiać swoje dzieci, bo to powoduje, że jest pan dumny ze swojej firmy, którą budował pan przez wiele lat." Warto też pokazać wartości, np. za pomocą słów: "Dlatego proponuję zainwestować pięćdziesiąt tysięcy złotych w budowanie wizerunku pana firmy poprzez kampanię kuponową, która zazwyczaj podnosi sprzedaż o siedem do trzynastu procent. Tak działo się w poprzednich projektach, które prowadziłem". Odwołaj się do potrzeb klienta i ukaż mierzalną strefę wartości.

 

Wszystkie te działania powinny skłonić Twojego Klienta do pozytywnej decyzji dotyczącej współpracy. Oczywiście przy założeniu, że klient dysponuje budżetem i czuje rzeczywiście potrzebę, aby skorzystać z Twoich usług czy produktów.

 

Robert Zych - współwłaściciel firmy szkoleniowej Kontrakt OSH. Autor książek: "Lider sprzedaży', "Gen Sprzedawcy", "Szef w roli coacha" "Klient w centrum uwagi",  "Szef w relacji
z zespołem" oraz najnowszej - "Szefie, angażuj zespół" .

 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.