zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Nawet 2 terabajty danych dziennie - tyle informacji generuje współczesny samochód. Przełomowe technologie najważniejszym trendem przemian branży automotive

 

 

Cyberbezpieczeństwo danych, wykorzystanie najnowszych technologii, pojazdy elektryczne czy skracanie łańcuchów dostaw - to tylko niektóre z aktualnych trendów branży motoryzacyjnej wpływających na rynek pracy, zaprezentowane w najnowszym raporcie ManpowerGroup 'Automotive World of Work'. Jak pokazuje publikacja, wraz z rozwojem przełomowych technologii zwiększy się także zapotrzebowanie na osoby specjalizujące się

w pracy z nimi.

 

Najnowszy raport ManpowerGroup 'Automotive World of Work' analizuje pięć globalnych trendów branży motoryzacyjnej i prezentuje to, w jaki sposób wpływają na rynek pracy. Zwiększony popyt na talenty i umiejętności IT oraz potrzeba nieustannego podnoszenia kwalifikacji pracowników w celu dotrzymania kroku galopującej zielonej transformacji sprawiają, że pracodawcy będą musieli zweryfikować swoje założenia względem rozwoju i zespołów. 

 

Cyberbezpieczeństwo i sztuczna inteligencja w motoryzacji - to jest teraz ważne

 

Współczesne pojazdy są wyposażone w ponad setkę czujników, co 'produkuje' informacje niemal bez przerwy. Analitycy branżowi szacują, że każdy podłączony do sieci samochód wytwarza każdego dnia nawet 2 terabajty surowych danych, co odpowiada 500 000 zdjęć lub 13 milionom stron dokumentu. Te gigantyczne, nieustannie rosnące zbiory i ich odpowiednie wykorzystanie kształtują przyszłość motoryzacji, jednak równie ważne jest także odpowiednie ich zabezpieczenie. Produkcję automotive wspiera już teraz ponad milion dedykowanych temu obszarowi robotów, co jest trendem rosnącym. McKinsey podaje, że eksperci branżowi prognozują, iż już w 2035 roku 37% nowych aut osobowych będzie charakteryzowało się zaawansowanym poziomem technologii jazdy autonomicznej. Wszystko to sprawia, że cyberbezpieczeństwo w tej branży staje się priorytetem. Według danych PwC, wszyscy producenci aut spodziewali się znacznego wzrostu liczby cyberataków na pojazdy, a 89% uważa, że wysoki poziom zabezpieczenia aut stanowi znaczącą przewagę konkurencyjną. To w naturalny sposób generuje zapotrzebowanie organizacji na pracowników z kompetencjami IT, analizy danych czy specjalistów cyberbezpieczeństwa. 

 

 

- Wraz z coraz większym zaawansowaniem technologicznym pojazdów, kwestia cybersecurity staje się kluczowym elementem w branży motoryzacyjnej. Firmy muszą zadbać o zabezpieczenie się przed zagrożeniami związanymi z atakami cybernetycznymi, co może prowadzić do zwiększonego zapotrzebowania na specjalistów IT. Chociaż ten trend nie jest jeszcze w pełni widoczny, to rosnąca świadomość bezpieczeństwa prowadzi do większego zainteresowania kandydatów posiadających umiejętności w zakresie cyberbezpieczeństwa - mówi Krzysztof Denisiuk, ekspert rynku pracy, manager ds. klientów strategicznych w ManpowerGroup.

 

Bezpieczeństwo priorytetem dla wszystkich

 

Można śmiało stwierdzić, że branża motoryzacyjna znajduje się w fazie dynamicznych, kluczowych dla tego obszaru przemian. Pojazdy stają się coraz bezpieczniejsze, ale także na stałe połączone z siecią, wykorzystując najnowsze technologie, w tym także sztuczną inteligencję, a producenci inwestują niebagatelne kwoty w rozwój technologii przyszłości. Wykorzystanie zaawansowanych asystentów, jak asystent utrzymania pasa ruchu i hamowania czy inteligentny tempomat rośnie. Komisja Europejska szacuje, że systemy te mogłyby zmniejszyć korki i usprawnić komunikację w Europie nawet o 15%,

a także zapobiec tysiącom ofiar wypadków samochodowych. 

 

Motoryzacja stawia na lokalność

 

Jak podaje McKinsey, niemal dwie trzecie producentów (64%) twierdzi, że obecnie stawiają na możliwą regionalizację i skracanie swoich łańcuchów dostaw. W przypadku organizacji, których działania zależą od dostaw z innego regionu (49%), znaczna większość (89%) twierdzi, że z czasem będzie starała się zmniejszyć tę zależność. 

 

- W kontekście globalnych wydarzeń, takich jak pandemia czy napięcia geopolityczne, organizacje coraz bardziej dążą do zabezpieczenia swoich łańcuchów dostaw. Ten trend jest zauważalny również w Polsce, gdzie firmy podejmują działania mające na celu minimalizację ryzyka związanego

z potencjalnymi niespodziewanymi sytuacjami, jednocześnie uwzględniając w tym wszystkim zobowiązania ESG. Polska staje się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem dla inwestycji i rozwoju

w sektorze automotive, zarówno ze względu na dogodne położenie geograficzne, infrastrukturę, jak

i rosnące wsparcie ze strony rządu dla rozwoju przemysłu. Jednakże, aby utrzymać tę atrakcyjność, konieczne jest ciągłe dostosowywanie się do zmieniających się warunków rynkowych, a także globalnych trendów - dodaje ekspert ManpowerGroup. 

 

Zielona rewolucja automotive

 

W nadchodzących latach ekologiczna transformacja przedsiębiorstw będzie nadal nabierać tempa, szczególnie w branży motoryzacyjnej. W związku z tym 73% pracodawców w branży motoryzacyjnej twierdzi, że obecnie rekrutuje lub planuje poszukiwania kandydatów na 'zielone stanowiska'. Potwierdzają to dane Morningstar, które wskazują, że do 2030 r. pojazdy elektryczne będą stanowić 40% światowej sprzedaży. To mniej więcej pięciokrotność liczby pojazdów elektrycznych sprzedanych w 2022 roku, co przekłada się na 40 mln pojazdów elektrycznych i kolejne 20 mln hybryd. Wraz

z rozwojem elektryfikacji pojazdów wzrośnie zapotrzebowanie na publiczną infrastrukturę do ładowania. International Energy Agency podaje, że obecnie na całym świecie działa ponad 2,7

miliona publicznych punktów ładowania, a roczny wzrost liczby tych stacji powrócił do poziomu sprzed pandemii wynoszącego 50%. 

 

Autor: Monika Majewska | ManpowerGroup Polska

 

Materiał partnera.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.