zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

30% kobiet za zawodowy sukces uznaje objęcie roli menedżerskiej. Mężczyźni często mierzą wyżej.

Polki chcą się rozwijać, natomiast nie zawsze mają ku temu odpowiednie warunki. Może to wpływać na ich ambicje zawodowe oraz ocenę własnych możliwości. Zdarza się bowiem, że środowisko pracy sprzyja im mniej niż ich współpracownikom. Pomimo licznych zmian społecznych i programów DE&I wciąż nie widać wyraźnego progresu w tym zakresie. Jak wynika z raportu Hays Poland „Kobiety na rynku pracy 2025. Polityka DE&I w praktyce”, zaledwie 46 proc. specjalistek i menedżerek pozytywnie ocenia swoje perspektywy zawodowe. 

IT: co szósta firma planuje zwolnienia w nadchodzącym kwartale

Jak wynika z analizy firmy rekrutacyjnej Experis, 17% pracodawców z branży IT planuje redukcje etatów w trzecim kwartale 2025 roku, 40% organizacji deklaruje chęć rekrutacji, a 42% nie przewiduje zmian kadrowych. Najczęstszą przyczyną zakończenia współpracy z pracownikiem jest zamknięcie tymczasowego projektu oraz spadek popytu na usługi firm. Z danych Job Market Insights wynika, że liczba ofert pracy w sektorze IT spada drugi miesiąc z rzędu, plasując się w maju na poziomie 31 829 – wobec 32 482 w kwietniu i 33 443 w marcu.

27 proc. profesjonalistów podjęło na przestrzeni ostatniego roku dodatkową działalność zarobkową

Sytuacja na rynku pracy pozostaje niejednoznaczna w większości sektorów. Profesjonaliści zauważają, że aby nie pozostać w tyle – zarówno pod kątem finansowym, jak i zawodowym – niezbędna jest elastyczna postawa oraz wnikliwa analiza trendów. Dla wielu korzystne wydaje się proaktywne wykazywanie się inicjatywą, również poza głównym miejscem zatrudnienia.

Odbicie w branży IT - co trzecia firma będzie szukać nowych pracowników

 

 

Pracodawcy z sektora IT już drugi kwartał z rzędu deklarują największą chęć zatrudniania nowych pracowników. Według danych raportu ManpowerGroup, w pierwszych trzech miesiącach 2025 roku niemalże 4 na 10 organizacji (39%) przewiduje, że będzie rekrutować. Jednocześnie blisko co drugi przedsiębiorca (45%) planuje utrzymać obecny stan zatrudnienia. Tylko nieliczne firmy rozważają zmniejszenie liczby etatów (14%).

 

Prognoza zatrudnienia w branży IT na I kwartał 2025 roku wynosi +25%, co sygnalizuje dobre perspektywy zmiany pracy, z kolei dla firm to zapowiedź zwiększonej rywalizacji o najlepszych kandydatów (źródło: "Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia"). W porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku, widać tendencję wzrostową. W pierwszym kwartale 2024 roku tylko 27% firm planowało rekrutacje, czyli o 12 punktów procentowych mniej niż obecnie. Prognoza zatrudnienia wynosiła wtedy +18%. Niemal 6 na 10 organizacji nie planowało żadnych zmian kadrowych, o 14 punktów procentowych więcej niż w nadchodzącym kwartale. Takie dane wskazują, że firmy bardziej skupiały się na stabilizacji zatrudnienia niż wzmacnianiu zespołów.

 

 - Dane potwierdzają, że sektor IT jest jednym z najsilniejszych graczy na rynku pracy. Wzrost

o 7 punktów procentowych rok do roku świadczy o odbudowie po wcześniejszych redukcjach,

a spadek kwartalny o 2 punkty procentowe to naturalne dostosowanie. 39% firm planujących powiększanie zespołów to pozytywny sygnał, będący potwierdzeniem rosnącego zapotrzebowania na specjalistów nowych technologii oraz nadchodzącej stabilizacji z fokusem między innymi na sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe czy rozwiązania chmurowe. Możemy śmiało mówić o tym, że nadszedł czas odbicia w IT. Stabilizacja branży jest już lekko zauważalna, a prognozy rekrutacyjne to potwierdzają. Dynamiczny rozwój obszarów takich jak AI, chmura i cyberbezpieczeństwo napędza popyt na specjalistów, tworząc pozytywny trend na rynku pracy. Pracownicy IT, którzy mają szerokie doświadczenie w wielu technologiach mogą czuć się pewniej, zwłaszcza w tych najbardziej rozwijających się segmentach - komentuje Paweł Łopatka, dyrektor Experis w Polsce.  

 

Zdaniem Pawła Łopatki najbardziej pożądanymi umiejętnościami w obszarze nowych technologii będą te związane ze sztuczną inteligencją oraz uczeniem maszynowym, ale także Data Solutions, gdzie wdrożenie AI i automatyzacja procesów stają się priorytetem dla wielu firm. - Cyberbezpieczeństwo poprzez ciągły wzrost zagrożeń wymaga specjalistów zajmujących się ochroną systemów. Uchmurowienie oraz nieustanne wzrosty zarządzania środowiskami chmurowymi są kluczowe w transformacji cyfrowej. Tak samo jak analityka danych i ich przetwarzanie, które umożliwia podejmowanie lepszych decyzji biznesowych. Te obszary wpisują się również w globalne trendy wskazane przez Gartner, takie jak rozwój Agentic AI i odporności cyfrowej, czyli przygotowania organizacji do cyberzagrożeń, awarii czy zakłóceń systemów, istotne jest tutaj zabezpieczenie utrzymania sprawności działań, możliwości odtworzenia operacji - mówi ekspert, a także dodaje, że branża IT, dawniej stawiana za wzór elastyczności, coraz częściej łączy pracę zdalną z modelem hybrydowym. - Działania z biura sprzyjają współpracy, innowacjom i szybszemu wdrażaniu nowych pracowników. Gartner podkreśla rosnącą rolę integracji zespołów w projektach, a organizacje jednocześnie starają się zachować elastyczność, aby nie tracić atrakcyjności jako pracodawcy - podsumowuje dyrektor Experis.

 

Perspektywy dla branży IT w krajach EMEA są jeszcze bardziej obiecujące niż w Polsce - tutaj średnia prognoza zatrudnienia wynosi +32%. Jest to najwyższy wynik spośród wszystkich analizowanych sektorów. W największym stopniu pozyskiwać nowych pracowników planują firmy w Południowej Afryce (+31%), Holandii (+29%), a także Szwajcarii (+29%). Wśród bezpośrednich sąsiadów Polski największe potrzeby rekrutacyjne zgłaszają pracodawcy z Niemiec (+24%), natomiast Słowacy (+16%) oraz Czesi (+14%) mówią o mniejszym, choć nadal wysokim popycie na nowych pracowników.

 

Autor: Monika Majewska | Senior PR & Content Marketing Specialist ManpowerGroup Polska

 

Materiał partnera.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.