zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

Pokolenie Z: pewni swoich kompetencji, ale nie swoich szefów

Aż 91% przedstawicieli Pokolenia Z uważa, że posiada odpowiednie kwalifikacje do wykonywania swoich obowiązków. To generacja świadoma swojej wartości – blisko 7 na 10 Zetek uważa, że znalazłoby nową pracę spełniającą ich oczekiwania w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. Choć 76% mężczyzn i 66% kobiet z Gen Z dostrzega w swoich firmach realne możliwości rozwoju kariery, w tym awansu, oczekiwania wobec pracodawców są znacznie wyższe. Aż 36% Zetek nie ufa dziś swoim przełożonym. 

SOFTSWISS po raz drugi z rzędu zdobywa tytuł Europejskiego Pracodawcy Roku 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna zatrudniająca ponad 2000 pracowników na całym świecie i współpracująca z partnerskimi centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, została po raz drugi z rzędu uhonorowana tytułem Pracodawcy Roku podczas gali SBC Awards Europe 2025. To wyróżnienie podkreśla zaangażowanie firmy w budowanie kultury zorientowanej na pracowników.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Odbicie w branży IT - co trzecia firma będzie szukać nowych pracowników

 

 

Pracodawcy z sektora IT już drugi kwartał z rzędu deklarują największą chęć zatrudniania nowych pracowników. Według danych raportu ManpowerGroup, w pierwszych trzech miesiącach 2025 roku niemalże 4 na 10 organizacji (39%) przewiduje, że będzie rekrutować. Jednocześnie blisko co drugi przedsiębiorca (45%) planuje utrzymać obecny stan zatrudnienia. Tylko nieliczne firmy rozważają zmniejszenie liczby etatów (14%).

 

Prognoza zatrudnienia w branży IT na I kwartał 2025 roku wynosi +25%, co sygnalizuje dobre perspektywy zmiany pracy, z kolei dla firm to zapowiedź zwiększonej rywalizacji o najlepszych kandydatów (źródło: "Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia"). W porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku, widać tendencję wzrostową. W pierwszym kwartale 2024 roku tylko 27% firm planowało rekrutacje, czyli o 12 punktów procentowych mniej niż obecnie. Prognoza zatrudnienia wynosiła wtedy +18%. Niemal 6 na 10 organizacji nie planowało żadnych zmian kadrowych, o 14 punktów procentowych więcej niż w nadchodzącym kwartale. Takie dane wskazują, że firmy bardziej skupiały się na stabilizacji zatrudnienia niż wzmacnianiu zespołów.

 

 - Dane potwierdzają, że sektor IT jest jednym z najsilniejszych graczy na rynku pracy. Wzrost

o 7 punktów procentowych rok do roku świadczy o odbudowie po wcześniejszych redukcjach,

a spadek kwartalny o 2 punkty procentowe to naturalne dostosowanie. 39% firm planujących powiększanie zespołów to pozytywny sygnał, będący potwierdzeniem rosnącego zapotrzebowania na specjalistów nowych technologii oraz nadchodzącej stabilizacji z fokusem między innymi na sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe czy rozwiązania chmurowe. Możemy śmiało mówić o tym, że nadszedł czas odbicia w IT. Stabilizacja branży jest już lekko zauważalna, a prognozy rekrutacyjne to potwierdzają. Dynamiczny rozwój obszarów takich jak AI, chmura i cyberbezpieczeństwo napędza popyt na specjalistów, tworząc pozytywny trend na rynku pracy. Pracownicy IT, którzy mają szerokie doświadczenie w wielu technologiach mogą czuć się pewniej, zwłaszcza w tych najbardziej rozwijających się segmentach - komentuje Paweł Łopatka, dyrektor Experis w Polsce.  

 

Zdaniem Pawła Łopatki najbardziej pożądanymi umiejętnościami w obszarze nowych technologii będą te związane ze sztuczną inteligencją oraz uczeniem maszynowym, ale także Data Solutions, gdzie wdrożenie AI i automatyzacja procesów stają się priorytetem dla wielu firm. - Cyberbezpieczeństwo poprzez ciągły wzrost zagrożeń wymaga specjalistów zajmujących się ochroną systemów. Uchmurowienie oraz nieustanne wzrosty zarządzania środowiskami chmurowymi są kluczowe w transformacji cyfrowej. Tak samo jak analityka danych i ich przetwarzanie, które umożliwia podejmowanie lepszych decyzji biznesowych. Te obszary wpisują się również w globalne trendy wskazane przez Gartner, takie jak rozwój Agentic AI i odporności cyfrowej, czyli przygotowania organizacji do cyberzagrożeń, awarii czy zakłóceń systemów, istotne jest tutaj zabezpieczenie utrzymania sprawności działań, możliwości odtworzenia operacji - mówi ekspert, a także dodaje, że branża IT, dawniej stawiana za wzór elastyczności, coraz częściej łączy pracę zdalną z modelem hybrydowym. - Działania z biura sprzyjają współpracy, innowacjom i szybszemu wdrażaniu nowych pracowników. Gartner podkreśla rosnącą rolę integracji zespołów w projektach, a organizacje jednocześnie starają się zachować elastyczność, aby nie tracić atrakcyjności jako pracodawcy - podsumowuje dyrektor Experis.

 

Perspektywy dla branży IT w krajach EMEA są jeszcze bardziej obiecujące niż w Polsce - tutaj średnia prognoza zatrudnienia wynosi +32%. Jest to najwyższy wynik spośród wszystkich analizowanych sektorów. W największym stopniu pozyskiwać nowych pracowników planują firmy w Południowej Afryce (+31%), Holandii (+29%), a także Szwajcarii (+29%). Wśród bezpośrednich sąsiadów Polski największe potrzeby rekrutacyjne zgłaszają pracodawcy z Niemiec (+24%), natomiast Słowacy (+16%) oraz Czesi (+14%) mówią o mniejszym, choć nadal wysokim popycie na nowych pracowników.

 

Autor: Monika Majewska | Senior PR & Content Marketing Specialist ManpowerGroup Polska

 

Materiał partnera.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.