zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

OPTYMIZM PRACOWNIKÓW I PLANY FIRM

TRENDY NA RYNKU PRACY

 

Z tegorocznego badania Hays Poland wynika, że większość pracowników pozytywnie ocenia perspektywę swojej kariery zawodowej i z optymizmem patrzy w przyszłość. Rosnąca liczba zatrudnionych uważa też, że obecny pracodawca daje im szansę dalszego rozwoju. Pomimo zadowolenia i wysiłku wkładanego przez firmy w zatrzymywanie pracowników w swoich strukturach, potrzeba zapobiegania rotacji jest większa niż kiedykolwiek wcześniej.

 

Jak pokazują wnioski Raportu płacowego Hays 2019, aż 43% pracowników planuje zmianę pracy w perspektywie dwunastu miesięcy. Najważniejszym powodem dla rozważania podjęcia współpracy z innym pracodawcą jest niezadowolenie z aktualnego poziomu wynagrodzenia oraz brak adekwatnych możliwości rozwoju. Co ciekawe, nawet jeśli potrzeba rozwoju jest zaspokojona w obecnym miejscu pracy i zatrudnieni odczuwają wsparcie pracodawcy w tym zakresie, nie jest to argument jednoznacznie przekładający się na chęć pozostania w firmie. Tylko co piąty pracownik deklaruje,

iż nie rozważa zmiany pracy. Dla pracodawców to jasny sygnał, że jeśli chcą zatrzymać najbardziej utalentowanych pracowników, to muszą zwrócić uwagę na te elementy, które dla zatrudnionych są szczególnie istotne.

 

Źródło: Raport płacowy Hays Poland 2019

 

PRACA NA CZĘŚĆ ŻYCIA

 

Idea jednej pracy na cały okres trwania kariery zawodowej należy już do przeszłości. Rośnie średnia długość życia i coraz większą jego część spędzamy w pracy. W takiej sytuacji naturalne jest poszukiwanie różnorodności w życiu zawodowym. Pracodawcy powinni wziąć pod uwagę te trendy

i przewidywać zmieniające się długoterminowe plany zawodowe swoich pracowników. Wyzwanie jest tym większe, że z globalnych badań Hays - obejmujących ponad 100 krajów - wynika, że nawet 78% zatrudnionych będzie poszukiwać możliwości nowego, lepszego zatrudnienia w 2019 roku. W Polsce ten odsetek jest mniejszy, natomiast takie plany dotyczą blisko połowy zatrudnionych.

 

- W coraz większym stopniu konieczna jest zmiana w sposobie myślenia o pracy i pracownikach - podkreśla Paula Rejmer, dyrektor w Hays Poland. - Pracodawcy powinni przemyśleć wiele aspektów już teraz, dzięki czemu zmniejszą ryzyko utraty najlepszych i często kluczowych pracowników

w niedalekiej przyszłości. Organizacje, które nie oferują zatrudnionym tego, co jest dla nich ważne

i niezbędne do osiągnięcia satysfakcji z życia zawodowego, muszą liczyć się z prawdopodobieństwem ich odejścia do konkurencji, która na te oczekiwania odpowie.

 

W jaki sposób skutecznie zapobiegać odejściom najlepszych, a tym samym najbardziej wartościowych pracowników? W budowaniu strategii retencji istotna jest znajomość czynników, które mają wpływ na podejmowanie decyzji o pozostaniu w organizacji. Badania Hays pokazują, że pracodawcy postrzegają te czynniki inaczej niż pracownicy. Największe różnice dotyczą percepcji istotności poszczególnych aspektów. Najważniejszymi kryteriami wiążącymi pracowników z organizacją jest wysokość otrzymywanego wynagrodzenia oraz możliwość rozwoju zawodowego, ale też osobistego. Istotna jest również lokalizacja rozumiana w kontekście czasu dojazdu do pracy, relacje z bezpośrednim przełożonym oraz zakres obowiązków. Coraz większe znaczenie ma również wspieranie przez firmę pasji zatrudnionych, elastyczność oraz promowanie możliwości rozwoju kariery w strukturach firmy - m.in. poprzez zachęcanie do wewnętrznej mobilności. - Z naszych doświadczeń wynika, że na decyzję o zmianie miejsca zatrudnienia wpływa zaufanie do firmy i kadry zarządzającej, a także atmosfera pracy i relacje z najbliższymi współpracownikami. Ważne jest, czy pracownicy czują się w firmie doceniani - dodaje Paula Rejmer.

 

Źródło: Raport płacowy Hays Poland 2019

 

DO ZOBACZENIA?

 

Pomimo wysiłków pracodawców, niektórzy pracownicy i tak zdecydują się zmienić pracę. Organizacje nie chcą dziś konkurować wyłącznie poziomem oferowanego wynagrodzenia, a oferta na jaką mogą sobie pozwolić, ma określone granice. Jeśli najwyższy, mieszczący się w przewidzianym budżecie poziom wynagrodzenia nie spotka się z akceptacją pracownika, to firma nic więcej nie może zrobić. - Decyzja o odejściu z firmy i zmianie pracy jest trudna, a jej powody, nawet jeśli pracodawcy wydają się błahe, to dla pracownika są bardzo ważne. W końcu zmiana pracy jest znacznym przedsięwzięciem, wiążącym się ze stresem i niepewnością. Taka decyzja zazwyczaj nie jest podejmowana pochopnie. - podkreśla Paula Rejmer z Hays Poland.

 

Jeśli organizacja nie jest w stanie przekonać pracownika do pozostania, to dobrą praktyką, ale też swego rodzaju obowiązkiem pracodawcy, pozostaje zagwarantowanie możliwości opuszczenia firmy w miłej atmosferze. Zbyt szybkie rozstanie i zakończenie współpracy z dnia na dzień, odbija się na pozostałych zatrudnionych, a na odchodzącym pracowniku robi negatywne wrażenie, którego najprawdopodobniej nie będzie okazji naprawić. Warto pamiętać, że każda firma potrzebuje dobrze zarządzanego i proceduralnie uregulowanego procesu opuszczania struktur przez pracowników. Dzięki temu byli pracownicy firmy mogą nie tylko cieplej myśleć o poprzednim pracodawcy, ale także w przyszłości rozważyć powrót. Będą także mniej skłonni odradzać pracę w organizacji innym kandydatom.

 

Praktycy HR podkreślają, że pożegnanie się z pracownikiem powinno pochłaniać tyle samo energii,

co powitanie nowej osoby. - Dobrą praktyką jest przeprowadzanie z odchodzącymi pracownikami tzw. exit interwiew - rozmów na temat powodów odejścia, które są także okazją do podziękowania za współpracę i podsumowania osiągniętych sukcesów. Warto także poznać opinię na temat funkcjonujących w firmie ścieżek karier - podkreśla Paula Rejmer. - Zdarza się, że nawet w firmach oferujących ogromne możliwości rozwoju, komunikacja jest niewystarczająca i pracownicy nie wiedzą, na co mogą liczyć.

 

KONTAKT DLA MEDIÓW

Paulina Łukaszuk     

Communications Manager 

M: +48 661 610 554  

E: lukaszuk@hays.pl   

Zofia Nowak

PR Specialist

T: +48 22 584 56 73

E: znowak@hays.pl, media@hays.pl

                                               

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Informacje o Hays Poland

Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc, która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną. Działając na rynku rekrutacyjnym od 50 lat, Hays posiada 257 biur w 33 krajach. Łącznie pracuje w nich niemal 11000 ekspertów w 20 specjalizacjach.

 

W 2002 roku otworzyliśmy pierwsze biuro w Polsce. Od tego czasu umocniliśmy naszą pozycję na polskim rynku, stając się niekwestionowanym liderem w rekrutacji specjalistycznej. Świadczymy dopasowane do wymagań klienta usługi w zakresie rekrutacji specjalistycznej pozyskując najlepszych kandydatów do pracy stałej, tymczasowej oraz na kontrakt. Portfolio naszych usług obejmuje ponadto Executive Search, Recruitment Process Outsourcing (RPO) oraz marketing rekrutacyjny.

 

Z pasją wspieramy rozwój zawodowy profesjonalistów działających w różnych obszarach rynku, kierując się naszym motto 'powering the world of work'.

 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.