zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji

Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.

38 proc. przedstawicieli pokolenia Z pracuje w kilku miejscach jednocześnie. Co trzeci pracodawca ocenia to rozwiązanie negatywnie

Osobom z pokolenia Z stereotypowo przypisuje się lenistwo i brak zaradności, które rzekomo mają wpływać na ich kariery zawodowe. Tymczasem jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, Zetki chętnie korzystają z wieloetatowości, czyli pracy w kilku miejscach jednocześnie. Tym samym dążą do większej niezależności finansowej, zdobycia różnorodnego doświadczenia czy nawet lepszego wykorzystania swojego czasu.

Osoby z niepełnosprawnościami na rynku pracy. Jak pandemia wpłynęła na ich możliwości zawodowe?

 

 

Pandemia COVID-19 przyczyniła się do popularyzacji pracy z domu, jednak według obserwacji ekspertów Manpower - wśród ofert skierowanych do osób z niepełnosprawnościami wciąż przeważają propozycje, zakładające wykonywanie obowiązków służbowych w siedzibie firmy. Zdalny model realizowania zadań pozwala znosić wiele barier i ograniczeń, jednak pracodawcy nie wykorzystują w pełni tych możliwości. Między innymi dlatego osoby

z niepełnosprawnościami pozostają grupą zawodową, której potencjał nie jest w pełni wykorzystywany - mimo największego od 15 lat niedoboru talentów i dużych trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników.

 

W wyniku zagrożenia zdrowotnego, związanego z pandemią COVID-19, pomiędzy marcem

a wrześniem 2020 roku na rynku pracy osób z niepełnosprawnościami można było zaobserwować wyraźną stagnację. - Pracodawcy, ze względu na dynamiczne zmiany w środowisku biznesowym, wstrzymywali swoje plany rekrutacyjne. Jednocześnie konsultanci Manpower zauważali znacznie mniejsze zainteresowanie podjęciem lub zmianą pracy wśród kandydatów z niepełnosprawnościami. Szczególnie dotyczyło to osób z chorobami przewlekłymi, dla których zarażenie koronawirusem było dużym ryzykiem. Obecnie jednak większość nauczyła się już funkcjonować w tej nowej, pandemicznej rzeczywistości. Coraz więcej osób z niepełnosprawnościami poszukuje możliwości zwiększenia swojej aktywności zawodowej. To dobra wiadomość dla pracodawców, borykających się z największym od 15 lat niedoborem talentów. Osoby z niepełnosprawnościami stanowią cenną, a często niezagospodarowaną grupę pracowników. Zatrudnienie ich jest więc szansą zarówno dla samych kandydatów, jak i przedsiębiorców - tłumaczy Łukasz Kubiak, ekspert rynku pracy z Manpower, lider projektu zatrudniania osób z niepełnosprawnością.

 

Według obserwacji rekruterów Manpower, osoby z niepełnosprawnościami są zdecydowanie bardziej otwarte na podjęcie pracy zdalnej niż stacjonarnej. Wciąż jednak większość ofert skierowanych do tej grupy przewiduje realizację zadań w siedzibie firmy. - Pracodawcy, którzy decydują się na zatrudnienie pracowników z niepełnosprawnością, na początku są pełni wątpliwości - dlatego wolą bezpośrednio nadzorować ich pracę. Po okresie próbnym obawy zazwyczaj znikają, jednak niewielka liczba ofert pracy zdalnej wciąż pozostaje barierą, która hamuje aktywizację zawodową kandydatów

z orzeczeniem o niepełnosprawności. A przecież taka osoba, obejmując zgodne z jej predyspozycjami

i możliwościami stanowisko, jest równie wydajnym i efektywnym w działaniu pracownikiem jak jej

w pełni zdrowi koledzy i koleżanki. Dzięki rozwojowi technologicznemu na rynku dostępne są rozwiązania, które ułatwiają osobom z niepełnosprawnościami funkcjonowanie - zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Korzystanie z narzędzi cyfrowych, sprawna praca na komputerze czy kontakt z klientami nie stanowią już dla tej grupy zawodowej wyzwania. Warto również podkreślić, że wbrew powszechnym mitom, absencja chorobowa pracowników z niepełnosprawnościami wcale nie jest wyższa niż ta rejestrowana wśród pozostałej kadry - zaznacza Łukasz Kubiak.

 

Dodaje on też, że od około 3 lat na polskim rynku coraz silniej rozwija się trend zarządzania różnorodnością - a zjawisko to sprzyja aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami. Przedsiębiorcy chcą budować wizerunek firm zaangażowanych społecznie i coraz wyraźniej dostrzegają zalety, wynikające z budowania różnorodnych zespołów. Proces ten postępuje powoli, pozwala jednak prognozować, że w przyszłości możliwości zawodowe osób z niepełnosprawnościami będą się zwiększać.

 

W Międzynarodowym Dniu Osób z Niepełnosprawnościami Łukasz Kubiak zwraca uwagę na jeszcze jedną, bardzo istotną kwestię, jaką są regularne badania i profilaktyka zdrowotna pracowników.

W dobie pandemii COVID-19 odpowiedzialność działów HR za dobre samopoczucie kadry przybrała skalę dotąd niespotykaną. Według raportu ManpowerGroup Rewolucja umiejętności - Restart pod znakiem trzech P: Przedłuż, Przekwalifikuj, Przeorganizuj, aż 83% pracodawców deklaruje, że zdrowie pracowników ma dla nich najwyższą wagę. Przewartościowaniu uległy również priorytety społeczeństwa. Zgodnie z analizą 21 trendów na 2021 rok, w dobie globalnego zagrożenia zdrowotnego coraz więcej osób podejmuje działania, mające na celu zachowanie dobrej kondycji psychofizycznej - co według eksperta jest bardzo pozytywnym zjawiskiem.  

 

Kinga Oszywa-Zaborowska


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.