zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS podsumowuje 2025 rok: wspieranie innowacji, rozwój talentów i polskiej społeczności IT

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna, zamyka 2025 rok imponującym dorobkiem inicjatyw edukacyjnych, proinnowacyjnych i społecznych zrealizowanych w Polsce. W minionych miesiącach firma konsekwentnie inwestowała w rozwój talentów technologicznych, wspierała młode przedsiębiorstwa oraz wzmacniała współpracę z lokalnym środowiskiem IT.

Aby pozostać w grze o inwestycje, Polska musi przyspieszyć tempo zmian. Priorytet? Rozwój kompetencji cyfrowych i transformacja technologiczna

Jak wynika z raportu „Global Talent Tracker”, opracowanego przez Hays we współpracy z Oxford Economics, Polska redefiniuje swoją rolę na arenie międzynarodowej. Porzucając wizerunek taniego rynku dla outsourcingu prostych procesów, polski rynek coraz silniej zabiega o projekty inwestycyjne wymagające eksperckich kompetencji.

Eleni Panagiotopoulou z SOFTSWISS wyróżniona tytułem Best AML Professional 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, z dumą informuje, że Eleni Panagiotopoulou, Head of AML Team, została uhonorowana tytułem Best AML Professional of the Year podczas gali Global Regulatory Awards 2025.

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

Podsumowanie Raportu wskaźnikiHR 2018

Firma Sedlak & Sedlak po raz kolejny przeprowadziła analizę sytuacji na rynku pracy, aby określić zmiany zachodzące w obszarze fluktuacji pracowników, absencji oraz efektywności pracy. Przeprowadzony pomiar 43 wskaźników HR pozwolił wskazać nam jak zmienia się relacja pracownik - pracodawca, określić skalę problemu nieobecności pracowników czy wyznaczyć poziom rentowności nakładów na wynagrodzenia. Co ustaliliśmy?

 

Rotacja jest nadal bardzo wysoka a zatrudnienie pracownika wymaga coraz więcej czasu

 

Jej poziom wzrósł aż o ponad 3 p.p. Co istotne, wzrost rotacji był obserwowany w całym kraju

i niezależnie od typu działalności firmy. Jej poziom wzrósł najbardziej w regionie zachodnim, najmniej w regionie wschodnim. Wyraźny jest wzrost nastąpił także w dużych i bardzo dużych przedsiębiorstwach, a nieco mniejszy w średnich firmach - to one są jednak nadal tym typem przedsiębiorstwa, w którym problem rotacji jest największy.

 

Rosnąca rotacja nie dziwi, gdy spojrzymy na wzrost wskaźników rezygnacji i zwolnień. To, że od kilku lat mamy do czynienia z rynkiem pracownika i coraz chętniej opuszczają oni organizację jest oczywiste. Zaskoczeniem był jednak wzrost również wskaźnika zwolnień.

 

Badanie pokazało również, że zatrudnienie nowego pracownika jest coraz bardziej czasochłonne, zwłaszcza w przypadku rekrutacji na wyższe i bardziej specjalistyczne stanowiska. Przedłużające się rekrutacje byłby problemem zwłaszcza w regionie wschodnim i południowym.

 

Trudności firm z rekrutacją potwierdzają również malejące wskaźniki skuteczności rekrutacji. W 2017 r. w porównaniu do 2016 r. niższy był zarówno odsetek wakatów, które firmom udawało się obsadzić jak i umów przedłużonych po okresie próbnym.

 

 

 

 

Pracownicy nadal często są nieobecni z  powodu choroby

 

Nieobecność pracowników nadal stanowiła poważny problem dla pracodawców, chociaż sytuacja nieznaczenie się poprawia. W 2017 r. długość absencji pracowników była o 3 dni krótsza

w porównaniu do 2016 r. Co istotne, obniżenie poziomu absencji nastąpiło we wszystkich przedsiębiorcach, niezależnie od typu prowadzonej przez nie działalności.

 

 

Niemal bez zmian pozostały wskaźniki absencji chorobowej, zarówno te związane z chorobą własną pracownika, jak i opieką nad chorym członkiem rodziny. Co ciekawe, poziom absencji chorobowej rósł wraz ze wzrostem wielkości przedsiębiorstwa. Najrzadziej nieobecni w pracy byli pracownicy średnich przedsiębiorstw, w tych przedsiębiorstwach odnotowano też największy spadek wskaźnika absencji ogólnej.

 

Pracownicy przynoszą firmom coraz wyższe zyski

 

Rosnąca rotacja i zaostrzenie walki o pracowników, spowodowało, że firmy musiały oferować coraz lepsze warunki zatrudnienia. W 2017 r. w stosunku do 2016 r. wzrosły zarówno płace jak i nakłady na świadczenia pozapłacowe (o około 4%). Wzrost płac nie przełożył się na spadek rentowności. Wzrosły bowiem zarówno przeciętne zyski wypracowane przez pracownika jak zyski przypadające na 1 PLN zainwestowaną w wynagrodzenia (wzrost odpowiednio o 3% i 13%).

 

Firmy coraz mniej inwestują w szkolenia pracowników

 

Obserwowany jeszcze w ubiegłej edycji badania wzrost nakładów na szkolenia uległ wyhamowaniu.  W 2017 r. w porównaniu do 2016 r. odnotowaliśmy niższe wartości wskaźników zarówno

w  odniesieniu do planowanego jak i wykorzystanego budżetu szkoleń. Spadek nakładów na szkolenia przełożył się na zmniejszenie liczby godzin szkoleniowych przypadających na pracownika. Wyjątek stanowiły duże przedsiębiorstwa, które nadal mocno inwestowały w rozwój pracowników. U tych przedsiębiorstw zaobserwowaliśmy wzrost wykorzystania budżetu szkoleń oraz godzin szkoleniowych przypadających na pracownika.

 

 

Walcząc o pracownika firmy podnoszą płace

 

Rosnąca rotacja i problemy z rekrutacją pracowników dla firm oznaczały jedno - konieczność walki

o pracownika, co w praktyce dla firm oznaczało konieczność zwiększania wynagrodzeń.

 

W 2017 r. blisko 97% firm zdecydowało się na podwyższenie płac swoim pracownikom. Oczywiście nie byłoby to możliwe, gdyby nie pozwalała na to ich sytuacja ekonomiczna, a  ta jak pokazało nasze badanie dla większości firm była dobra - u ¾ badanych przedsiębiorstw w 2017 r. obroty wzrosły

w porównaniu do 2016 r.

 

Podsumowanie

 

Badanie wskaźniki HR 2018 potwierdziło silną pozycję pracownika co przejawia się wysoką rotacją, długim czasem rekrutacji i niską jej skutecznością. Warto jednak pamiętać, że tempo zachodzących zmian, a często także ich kierunek zależy od wielkości firmy, typu działalności oraz regionu, w którym działa. Dlatego też robiąc benchmarking warto porównywać się do firm najbardziej do nas podobnych.

 

Joanna Dziok

Sedlak & Sedlak


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.