zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Ponad 80 proc. specjalistów pozytywnie ocenia szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie

 

 

Szybki rozwój technologii oraz zwiększone ryzyko cyberataków przyczyniają się do rosnącego zainteresowania bezpieczeństwem IT. Firmy chcą rozwijać systemy odporne na zagrożenia, mieć kontrolę nad przetwarzanymi danymi, a także wzmacniać świadomość i wiedzę swoich pracowników w tym zakresie. Czy pracodawcom się to udaje? Najnowsze badanie Hays Poland pokazuje, że większość specjalistów i menedżerów nie tylko ma dostęp do szkoleń

z cyberbezpieczeństwa, ale też uważa, że są one skuteczne.

 

  • 39 proc. specjalistów i menedżerów ma dostęp do szkoleń z cyberbezpieczeństwa w swoim miejscu zatrudnienia i aż 82 proc. z nich uważa je za skuteczne.
     
  • 63 proc. pracowników firm, które nie oferują takiej edukacji, uważają, że jest to błędna decyzja.
     
  • Chcąc zadbać o nieustanny rozwój i bezpieczeństwo organizacji, firmy w swoich długofalowych strategiach powinny uwzględnić inwestycje w szkolenia oraz rekrutację wykwalifikowanych specjalistów IT.

 

Mnogość przetwarzanych danych i coraz bardziej wyrafinowane metody działania cyberprzestępców zwiększają ryzyko strat finansowych, operacyjnych, a także utraty zasobów lub reputacji. Skłania to pracodawców do inwestowania w programy edukacyjne dla pracowników. Profesjonaliści zauważają te starania, choć nadal pozostaje wiele do poprawy.

 

Szkolenia z cyberbezpieczeństwa: coraz częściej dostępne i skuteczne

 

Z badania przeprowadzonego przez Hays Poland w kwietniu 2025 roku wśród blisko 700 specjalistów i menedżerów wynika, że 39 proc. profesjonalistów ma dostęp do szkoleń z cyberbezpieczeństwa

w swoim miejscu pracy. Co więcej, aż 82 proc. respondentów z tej grupy uważa je za skuteczne. Oznacza to, że firmy odpowiednio dbają zarówno o formę, jak i treść prowadzonych zajęć tak, aby pracownicy czuli się pewnie w świecie coraz bardziej narażonym na cyberprzestępcze ataki - w tym phising, hacking, czy też malware.

 

Czy Twój pracodawca oferuje szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa?

 

39%

Tak

37%

Nie

24%

Trudno powiedzieć

 

Źródło: badanie Hays Poland, kwiecień 2025

 

Zadowolenie i przekonanie o jakości oferty edukacyjnej są niezwykle ważne, ponieważ to właśnie człowiek - oraz jego niewystarczająca wiedza czy też nieuwaga - jest w cyberbezpieczeństwie najsłabszym ogniwem. Jak dodaje Alicja Malok, Senior Director w Hays Poland: 'Utrzymanie odporności firmy na zagrożenia cyfrowe to coraz bardziej złożone zadanie. Wymaga nie tylko odpowiedniego zabezpieczenia technologicznego, ale również kadr mających wysoko rozwinięte kompetencje i wiedzę np. na temat najnowszych technik ataku. Dotyczy to nie tylko działów IT, lecz wszystkich zespołów w organizacji. Każdy pracownik firmy może bowiem otrzymać wiadomość email będącą próbą phishingu. Aby móc zachować się zgodnie z procedurami organizacji, najpierw musi umieć ją rozpoznać. To między innymi na tym elemencie koncentrują się szkolenia z cyberbezpieczeństwa.'

 

Pracownicy postrzegają brak szkoleń jako błąd

 

Wciąż jednak 5 proc. profesjonalistów uważa, że oferta edukacyjna pracodawcy nie jest skuteczna, 

a 13 proc. respondentów nie potrafiło jednoznacznie określić skuteczności szkoleń z cyberbezpieczeństwa. Powodem może być fakt, że choć są one przeprowadzane, to ich treść, forma 

i poruszany aspekt praktyczny nie są dopasowane do firmy lub branży. Co za tym idzie - nieadekwatnie przygotowują pracowników do stawienia czoła potencjalnym cyberatakom. Z pewnością jest to aspekt, jaki powinny wziąć pod uwagę firmy, które są na początku swojej drogi do osiągnięcia dojrzałości w zakresie bezpieczeństwa IT.

 

Pomimo wysokiego odsetka firm angażujących się w rozwój wiedzy i kompetencji technologicznych wśród pracowników, wciąż pozostaje wiele do zrobienia. Przeszło 1/3 specjalistów wciąż nie ma dostępu do szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa. Warto podkreślić, że to właśnie ta grupa pracowników szczególnie zauważa potrzebę edukacji o IT. Większość, bo 63 proc. z nich przyznaje bowiem, że nieuwzględnianie tematu bezpieczeństwa teleinformatycznego w strategii szkoleniowej jest błędem po stronie firmy.

 

Czy uważasz, że brak szkoleń z cyberbezpieczeństwa to błąd po stronie firmy?

 

63%

Tak

37%

Nie

 

Wyłącznie osoby, które nie mają w firmie dostępu do takich szkoleń

 

Źródło: badanie Hays Poland, kwiecień 2025

 

Głos ten powinien być dla pracodawców szczególnie ważny. Warto go postrzegać jako pewną informację zwrotną, ponieważ bazuje na cennych obserwacjach, potrzebach i doświadczeniach codziennej pracy specjalistów.

 

Firmom brakuje odpowiednich specjalistów

 

Co może sprawiać, że pracodawcy wstrzymują się przed podejmowaniem kompleksowych działań na rzecz bezpieczeństwa IT? Powodów może być wiele, natomiast zdaniem Alicji Malok z Hays, głównym wyzwaniem pozostaje brak rozwiniętych działów cyberbezpieczeństwa: 'Wciąż obserwujemy dysproporcje pomiędzy organizacjami dojrzałymi, które zdążyły już zainwestować w bezpieczeństwo

i odpowiednie zespoły IT, oraz tymi najbardziej narażonymi, a jednocześnie zabezpieczonymi najsłabiej. Niektóre firmy ograniczają się w tym zakresie do sztucznej inteligencji, która z założenia powinna jedynie asystować w procesach związanych z bezpieczeństwem, zarządzanych przez inżynierów, specjalistów i architektów cybersecurity.' Jak jednak dodaje ekspertka, z uwagi na wysoki popyt na te role, chcąc pozyskać odpowiednich pracowników, niezbędne jest stworzenie konkurencyjnej oferty.

 

Myśląc o długofalowym bezpieczeństwie firmy i jej perspektywach rozwoju, niezbędne okazuje się zatem strategiczne podejście do tego obszaru IT - rozwijanie oferty szkoleniowej, współpraca 

z ekspertami i rekrutacja oparta na kompetencjach. To właśnie na bazie solidnych zabezpieczeń, świadomie przetwarzanych danych i wyszkolonych pracowników można budować trwałe, skuteczne współprace i relacje.

 

Kontakt dla mediów

Zofia Nowak

PR & Communications Manager

T: +48 722 224 701

E: znowak@hays.pl

 


 

Informacje o Hays Poland

 

Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc, która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną. Działając na rynku rekrutacyjnym od ponad 50 lat, Hays posiada 236 biur w 33 krajach. Łącznie pracuje w nich ponad 11.100 ekspertów.

 

W 2002 roku otworzyliśmy pierwsze biuro w Polsce. Od tego czasu umocniliśmy naszą pozycję na polskim rynku, stając się niekwestionowanym liderem w rekrutacji specjalistycznej. Świadczymy dopasowane do wymagań klienta usługi w zakresie rekrutacji specjalistycznej pozyskując najlepszych kandydatów do pracy stałej, tymczasowej oraz na kontrakt. Portfolio naszych usług obejmuje ponadto Executive Search, Recruitment Process Outsourcing (RPO) oraz marketing rekrutacyjny.

 

Materiał partnera.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.