zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

Pokolenie Z: pewni swoich kompetencji, ale nie swoich szefów

Aż 91% przedstawicieli Pokolenia Z uważa, że posiada odpowiednie kwalifikacje do wykonywania swoich obowiązków. To generacja świadoma swojej wartości – blisko 7 na 10 Zetek uważa, że znalazłoby nową pracę spełniającą ich oczekiwania w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. Choć 76% mężczyzn i 66% kobiet z Gen Z dostrzega w swoich firmach realne możliwości rozwoju kariery, w tym awansu, oczekiwania wobec pracodawców są znacznie wyższe. Aż 36% Zetek nie ufa dziś swoim przełożonym. 

SOFTSWISS po raz drugi z rzędu zdobywa tytuł Europejskiego Pracodawcy Roku 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna zatrudniająca ponad 2000 pracowników na całym świecie i współpracująca z partnerskimi centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, została po raz drugi z rzędu uhonorowana tytułem Pracodawcy Roku podczas gali SBC Awards Europe 2025. To wyróżnienie podkreśla zaangażowanie firmy w budowanie kultury zorientowanej na pracowników.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Randstad Employer Brand Research: branża IT, choć już nie na fali wznoszącej, przez Polaków uważana za najatrakcyjniejszy sektor do pracy.

 

 

Polscy pracownicy wskazali sektory, które postrzegają jako najbardziej atrakcyjne miejsca pracy. Na szczycie rankingu znalazł się sektor IT, który wymienia ponad połowa badanych

(51 proc.). Pozostałe dwa miejsca na podium należą do firm związanych z branżą motoryzacyjną - wynika z najnowszego badania Randstad Employer Brand Research.

 

Spektakularny awans branży IT na pozycję lidera

 

W porównaniu do ubiegłorocznej edycji badania, branża IT w rankingu najatrakcyjniejszych sektorów mocno awansowała - na 1. miejsce wspięła się aż z 8. pozycji, osiągając 51 proc. wskazań. Tuż za nią,

z niemal identycznym wynikiem uplasował się sektor motoryzacyjny, czyli zeszłoroczny lider: 50 proc. wskazań. Trzecią najczęściej wskazywaną branżą był pokrewny mu obszar produkcji komponentów motoryzacyjnych (49 proc.).

 

Atrakcyjność danej branży ankietowani wskazywali w badaniu na podstawie czynników ocenianych

w skali 1-5: od najbardziej do najmniej docenianych w danej branży.

 

Pomimo mniejszej skali nowych rekrutacji, a nawet ograniczeń w zatrudnieniu w sektorze IT,

z perspektywy wszystkich badanych to wciąż branża oferująca warunki, które przyciągają kandydatów. Wśród najbardziej cenionych w jej przypadku czynników są m.in. dobra sytuacja finansowa sektora

i możliwości rozwoju kariery. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wiemy też, że na wyobraźnię pracowników działają przeciętne płace w tej branży.

 

- Sektor IT zawsze postrzegany był przez kandydatów przez pryzmat atrakcyjnej siatki wynagrodzeń.

I choć z rynku dochodzą sygnały, że koniunktura w tym sektorze nieco osłabła: ogłoszeń o pracę jest mniej, a bywa także, że redukowane są etaty, to jednak wynagrodzenia, szczególnie oferowane doświadczonym profesjonalistom, pozostają silnym motywatorem. Duża atrakcyjność sektora IT

w oczach pracowników ma też z pewnością związek z perspektywami, jakie roztacza przed nim spektakularny rozwój nowych stanowisk związanych z narzędziami AI - mówi Beata Wolska, ekspertka rynku pracy Randstad Polska.

 

Listę 25 najbardziej docenianych branż zamykają natomiast pracodawcy z sektora handlu detalicznego (35 proc.), sprzedaży hurtowej (32 proc.) oraz utrzymania czystości (29 proc.).

 

Co zdecydowało o atrakcyjności branż?

 

Trzy najlepiej oceniane sektory poza dobrą sytuacją finansową wyróżniała też możliwość rozwoju kariery. Branżę komponentów motoryzacyjnych dodatkowo charakteryzowała bardzo dobra reputacja firm działających w tym sektorze.

 

Na dobrą reputację firm respondenci zwracali też uwagę szczególnie w przypadku sektorów: chemicznego, medycznego, farmaceutycznego czy kosmetycznego. Z kolei za dogodną lokalizację pracownicy docenili szczególnie firmy z sektora handlu detalicznego oraz utrzymania czystości, a za przyjazną atmosferę pracy - branżę ochrony.

 

Atrakcyjność branż z perspektywy różnych pokoleń

 

Na ocenę sektorów ma też wpływ wiek pracowników. Najstarsze pokolenie powojennego wyżu demograficznego za najbardziej atrakcyjne uważa firmy działające w obszarach: IT (47 proc.), handlu detalicznego oraz medycyny (po 38 proc.).

 

Pokolenie X wskazuje przede wszystkim branże: motoryzacyjną (52 proc.), IT (50 proc.) oraz komponentów motoryzacyjnych (49 proc.).

 

Respondenci z generacji millenialsów wymieniają sektory: motoryzacyjny (52 proc.), IT (51 proc.) oraz farmaceutyczny i kosmetyczny (49 proc.).

 

Natomiast najmłodsze osoby na rynku pracy, czyli pokolenie Z (ur. 1997-2012) preferują firmy działające w sektorach motoryzacyjnym (56 proc.), papierniczym i drzewnym (55 proc.), a także elektronicznym i elektrotechnicznym (54 proc.). Branża IT w tej grupie plasuje się dopiero na 9. miejscu.

 


 

Randstad Employer Brand Research to projekt badawczy dotyczący wizerunku pracodawcy i czynników atrakcyjności pracodawców. Pierwsze badanie przeprowadzono w 2000 r. w Belgii. Dziś obecne jest już w 32 krajach i obejmuje ponad 170 000 respondentów. W tym roku ma 24. edycję w Polsce. W naszym kraju badanie objęło 150 największych pracodawców i firmy dodatkowe, dzięki którym zachowany jest benchmark sektorowy oraz 6 794 respondentów, reprezentatywnych dla polskiego społeczeństwa (pod względem wieku, płci, wykształcenia, regionu). Obejmuje zdolnych do pracy Polaków w wieku od 18 do 64 lat, zarówno uczących się, pracujących, jak i poszukujących pracy. Przeprowadzone zostało w styczniu 2024 roku.

 

Randstad Polska jest częścią Randstad N.V. - największej na świecie firmy zajmującej się pozyskiwaniem talentów dla organizacji. Jesteśmy zaufanym partnerem biznesowym dla naszych klientów. Dążymy do zapewnienia pracownikom równych szans

w znalezieniu zatrudnienia bez względu na pochodzenie i ułatwiamy im zachowanie istotnej roli w dynamicznie zmieniającym się środowisku pracy. Doskonale rozumiemy rynek zatrudnienia i pomagamy klientom w budowaniu wysokiej klasy, zróżnicowanej

i dopasowanej do potrzeb kadry pracowniczej, która jest w stanie skutecznie wspierać organizacje w rozwoju. Każdego dnia na całym świecie 46 000 pracowników Randstad wspiera poszukujących pracy w realizacji ich pełnego potencjału zawodowego.

W 2022 roku w Randstad Polska 18 000 osób pomogliśmy znaleźć zatrudnienie odpowiadające ich potrzebom i kwalifikacjom. Nasi eksperci udzielili fachowego wsparcia doradczego 1500 pracodawcom działającym na polskim rynku pracy. W Randstad działamy globalnie, ale i lokalnie. Na co dzień z naszymi specjalistami spotkać się można w jednym z ponad 100 biur w Polsce.

 

Autor: Mateusz Żydek | Randstad.

 

Materiał partnera.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.