zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

30% kobiet za zawodowy sukces uznaje objęcie roli menedżerskiej. Mężczyźni często mierzą wyżej.

Polki chcą się rozwijać, natomiast nie zawsze mają ku temu odpowiednie warunki. Może to wpływać na ich ambicje zawodowe oraz ocenę własnych możliwości. Zdarza się bowiem, że środowisko pracy sprzyja im mniej niż ich współpracownikom. Pomimo licznych zmian społecznych i programów DE&I wciąż nie widać wyraźnego progresu w tym zakresie. Jak wynika z raportu Hays Poland „Kobiety na rynku pracy 2025. Polityka DE&I w praktyce”, zaledwie 46 proc. specjalistek i menedżerek pozytywnie ocenia swoje perspektywy zawodowe. 

IT: co szósta firma planuje zwolnienia w nadchodzącym kwartale

Jak wynika z analizy firmy rekrutacyjnej Experis, 17% pracodawców z branży IT planuje redukcje etatów w trzecim kwartale 2025 roku, 40% organizacji deklaruje chęć rekrutacji, a 42% nie przewiduje zmian kadrowych. Najczęstszą przyczyną zakończenia współpracy z pracownikiem jest zamknięcie tymczasowego projektu oraz spadek popytu na usługi firm. Z danych Job Market Insights wynika, że liczba ofert pracy w sektorze IT spada drugi miesiąc z rzędu, plasując się w maju na poziomie 31 829 – wobec 32 482 w kwietniu i 33 443 w marcu.

27 proc. profesjonalistów podjęło na przestrzeni ostatniego roku dodatkową działalność zarobkową

Sytuacja na rynku pracy pozostaje niejednoznaczna w większości sektorów. Profesjonaliści zauważają, że aby nie pozostać w tyle – zarówno pod kątem finansowym, jak i zawodowym – niezbędna jest elastyczna postawa oraz wnikliwa analiza trendów. Dla wielu korzystne wydaje się proaktywne wykazywanie się inicjatywą, również poza głównym miejscem zatrudnienia.

Randstad Employer Brand Research: branża IT, choć już nie na fali wznoszącej, przez Polaków uważana za najatrakcyjniejszy sektor do pracy.

 

 

Polscy pracownicy wskazali sektory, które postrzegają jako najbardziej atrakcyjne miejsca pracy. Na szczycie rankingu znalazł się sektor IT, który wymienia ponad połowa badanych

(51 proc.). Pozostałe dwa miejsca na podium należą do firm związanych z branżą motoryzacyjną - wynika z najnowszego badania Randstad Employer Brand Research.

 

Spektakularny awans branży IT na pozycję lidera

 

W porównaniu do ubiegłorocznej edycji badania, branża IT w rankingu najatrakcyjniejszych sektorów mocno awansowała - na 1. miejsce wspięła się aż z 8. pozycji, osiągając 51 proc. wskazań. Tuż za nią,

z niemal identycznym wynikiem uplasował się sektor motoryzacyjny, czyli zeszłoroczny lider: 50 proc. wskazań. Trzecią najczęściej wskazywaną branżą był pokrewny mu obszar produkcji komponentów motoryzacyjnych (49 proc.).

 

Atrakcyjność danej branży ankietowani wskazywali w badaniu na podstawie czynników ocenianych

w skali 1-5: od najbardziej do najmniej docenianych w danej branży.

 

Pomimo mniejszej skali nowych rekrutacji, a nawet ograniczeń w zatrudnieniu w sektorze IT,

z perspektywy wszystkich badanych to wciąż branża oferująca warunki, które przyciągają kandydatów. Wśród najbardziej cenionych w jej przypadku czynników są m.in. dobra sytuacja finansowa sektora

i możliwości rozwoju kariery. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wiemy też, że na wyobraźnię pracowników działają przeciętne płace w tej branży.

 

- Sektor IT zawsze postrzegany był przez kandydatów przez pryzmat atrakcyjnej siatki wynagrodzeń.

I choć z rynku dochodzą sygnały, że koniunktura w tym sektorze nieco osłabła: ogłoszeń o pracę jest mniej, a bywa także, że redukowane są etaty, to jednak wynagrodzenia, szczególnie oferowane doświadczonym profesjonalistom, pozostają silnym motywatorem. Duża atrakcyjność sektora IT

w oczach pracowników ma też z pewnością związek z perspektywami, jakie roztacza przed nim spektakularny rozwój nowych stanowisk związanych z narzędziami AI - mówi Beata Wolska, ekspertka rynku pracy Randstad Polska.

 

Listę 25 najbardziej docenianych branż zamykają natomiast pracodawcy z sektora handlu detalicznego (35 proc.), sprzedaży hurtowej (32 proc.) oraz utrzymania czystości (29 proc.).

 

Co zdecydowało o atrakcyjności branż?

 

Trzy najlepiej oceniane sektory poza dobrą sytuacją finansową wyróżniała też możliwość rozwoju kariery. Branżę komponentów motoryzacyjnych dodatkowo charakteryzowała bardzo dobra reputacja firm działających w tym sektorze.

 

Na dobrą reputację firm respondenci zwracali też uwagę szczególnie w przypadku sektorów: chemicznego, medycznego, farmaceutycznego czy kosmetycznego. Z kolei za dogodną lokalizację pracownicy docenili szczególnie firmy z sektora handlu detalicznego oraz utrzymania czystości, a za przyjazną atmosferę pracy - branżę ochrony.

 

Atrakcyjność branż z perspektywy różnych pokoleń

 

Na ocenę sektorów ma też wpływ wiek pracowników. Najstarsze pokolenie powojennego wyżu demograficznego za najbardziej atrakcyjne uważa firmy działające w obszarach: IT (47 proc.), handlu detalicznego oraz medycyny (po 38 proc.).

 

Pokolenie X wskazuje przede wszystkim branże: motoryzacyjną (52 proc.), IT (50 proc.) oraz komponentów motoryzacyjnych (49 proc.).

 

Respondenci z generacji millenialsów wymieniają sektory: motoryzacyjny (52 proc.), IT (51 proc.) oraz farmaceutyczny i kosmetyczny (49 proc.).

 

Natomiast najmłodsze osoby na rynku pracy, czyli pokolenie Z (ur. 1997-2012) preferują firmy działające w sektorach motoryzacyjnym (56 proc.), papierniczym i drzewnym (55 proc.), a także elektronicznym i elektrotechnicznym (54 proc.). Branża IT w tej grupie plasuje się dopiero na 9. miejscu.

 


 

Randstad Employer Brand Research to projekt badawczy dotyczący wizerunku pracodawcy i czynników atrakcyjności pracodawców. Pierwsze badanie przeprowadzono w 2000 r. w Belgii. Dziś obecne jest już w 32 krajach i obejmuje ponad 170 000 respondentów. W tym roku ma 24. edycję w Polsce. W naszym kraju badanie objęło 150 największych pracodawców i firmy dodatkowe, dzięki którym zachowany jest benchmark sektorowy oraz 6 794 respondentów, reprezentatywnych dla polskiego społeczeństwa (pod względem wieku, płci, wykształcenia, regionu). Obejmuje zdolnych do pracy Polaków w wieku od 18 do 64 lat, zarówno uczących się, pracujących, jak i poszukujących pracy. Przeprowadzone zostało w styczniu 2024 roku.

 

Randstad Polska jest częścią Randstad N.V. - największej na świecie firmy zajmującej się pozyskiwaniem talentów dla organizacji. Jesteśmy zaufanym partnerem biznesowym dla naszych klientów. Dążymy do zapewnienia pracownikom równych szans

w znalezieniu zatrudnienia bez względu na pochodzenie i ułatwiamy im zachowanie istotnej roli w dynamicznie zmieniającym się środowisku pracy. Doskonale rozumiemy rynek zatrudnienia i pomagamy klientom w budowaniu wysokiej klasy, zróżnicowanej

i dopasowanej do potrzeb kadry pracowniczej, która jest w stanie skutecznie wspierać organizacje w rozwoju. Każdego dnia na całym świecie 46 000 pracowników Randstad wspiera poszukujących pracy w realizacji ich pełnego potencjału zawodowego.

W 2022 roku w Randstad Polska 18 000 osób pomogliśmy znaleźć zatrudnienie odpowiadające ich potrzebom i kwalifikacjom. Nasi eksperci udzielili fachowego wsparcia doradczego 1500 pracodawcom działającym na polskim rynku pracy. W Randstad działamy globalnie, ale i lokalnie. Na co dzień z naszymi specjalistami spotkać się można w jednym z ponad 100 biur w Polsce.

 

Autor: Mateusz Żydek | Randstad.

 

Materiał partnera.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.