zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

 

ROZWÓJ KARIERY PO PANDEMII

CZEGO PRACOWNICY BĘDĄ OCZEKIWAĆ OD ŻYCIA ZAWODOWEGO?

 

 

Ostatnie miesiące upłynęły pod znakiem dynamicznych zmian i konieczności szybkiego dopasowania się do nowych okoliczności, co dotyczyło zarówno firm, jak i pracowników.  Mimo że nie każda aktywna zawodowo osoba doświadczyła negatywnych konsekwencji pandemii, to wiele z nich postrzega obecny czas jako sprzyjający refleksji nad dotychczasową karierą, a także planowaniu dalszych kroków. Do głosu coraz częściej dochodzi chęć przewartościowania swojego dotychczasowego życia zawodowego oraz jak najlepszego przygotowania się na różne ewentualności. Jak zauważają eksperci Hays Poland, po pandemii zmianie może ulec sposób, w jaki patrzymy na pracę i planujemy rozwój zawodowy.

 

Wydarzenia ostatnich miesięcy wymagały od firm i pracowników szybkiego dopasowania się do nowych okoliczności. W rezultacie dynamicznie zachodzących zmian, część osób doświadczyła konsekwencji pod postacią utraty pracy, zmniejszenia wynagrodzenia czy istotnego ograniczenia możliwości rozwoju. Negatywne doświadczenia w wielu przypadkach poskutkowały koniecznością poszukiwania nowego miejsca zatrudnienia, a co za tym idzie - rozważaniami nad tym, jak pogodzić swoje aspiracje z możliwościami dostępnymi na rynku teraz i w najbliższej przyszłości.

 

Refleksja nad dotychczasowym życiem zawodowym nie jest jednak domeną wyłącznie tych osób, które w najbliższym czasie planują nawiązać współpracę z nową firmą. Pomimo braku negatywnych doświadczeń na polu zawodowym, wiele osób zaczęło się zastanawiać, na ile posiadane przez nich kompetencje pozwolą z sukcesem budować karierę

w bliższej i dalszej perspektywie. Pojawiły się również rozważania nad tym, jaka będzie sytuacja na rynku pracy i jaką strategię rozwoju zawodowego należy przyjąć, aby zwiększyć szansę na atrakcyjne zarobki, ciekawe projekty i względną stabilizację.

 

Wraz ze stopniowym znoszeniem obostrzeń i powrotem firm do standardowej formy działalności, pojawiają się pytania, jak docelowo będzie wyglądać nowa normalność na rynku pracy. Jest to kwestia istotna nie tylko w kontekście koniunktury gospodarczej i działań pracodawców, lecz również sposobu, w jaki profesjonaliści będą budować karierę po pandemii.

 

ROSNĄCA ROLA ETYKI

 

Bez względu na rodzaj doświadczeń zebranych w okresie pandemii, na przestrzeni ostatnich miesięcy wiele osób zmieniło swoje plany na przyszłość, a także zweryfikowało, co tak naprawdę jest dla nich ważne. W konsekwencji, transformacji mogą ulec również aspiracje pracowników, którzy od pracy częściej będą oczekiwać czegoś więcej niż atrakcyjne wynagrodzenie i perspektywy rozwoju.

 

Jak zauważa Aleksandra Tyszkiewicz, dyrektor w Hays Poland, istotną kwestią w rozważaniach pracowników nad swoją przyszłością na rynku pracy staje się etyka i społeczna odpowiedzialność biznesu. - Pandemia Covid-19 i jej konsekwencje społeczne oraz gospodarcze są ewenementem w skali światowej. Wiele osób potraktowało tę bezprecedensową sytuację jako argument za zmianą swojego dotychczasowego podejścia do życia i przewartościowaniem tego, co jest dla nich naprawdę ważne. Przełoży się to również na aspiracje zawodowe. Już teraz mówi się o tym, że po powrocie do normalności, gdy sytuacja na rynku się ustabilizuje, kandydaci w większym stopniu będą zwracać uwagę na wartości firmy, wpływ jej działań na społeczeństwo, a także na to, jak zachowywała się podczas pandemii - zauważa Aleksandra Tyszkiewicz.

 

Pandemia stworzyła bowiem okazję do zweryfikowania, czy wartości komunikowane na co dzień przez organizację znalazły odzwierciedlenie w działaniach podejmowanych w sytuacji kryzysowej. Kandydaci będą szukać informacji na temat tego, czy firma angażowała się w akcje pomocowe, postępowała etycznie wobec pracowników, klientów

i kontrahentów, a także czy kontynuowała swoje programy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Innym aspektem, wpływającym na podejmowane decyzje zawodowe, będzie chęć wykonywania pracy, która jest wartościowa i pozytywnie wpływa na otaczający nas świat. Profesjonaliści w rosnącym stopniu będą dążyli do osiągnięcia takiego stanu równowagi, w którym wyznawane wartości i chęć czynienia dobra znajdą odzwierciedlenie w ich karierze. Istotny

w dokonywanych wyborach zawodowych będzie również profil działalności firmy oraz fakt, czy działa ona w sposób etyczny i zrównoważony. Jest to trend, który zyskiwał na znaczeniu już od dłuższego czasu, natomiast wiele wskazuje na to, że pandemia przyspieszy jego rozwój.

 

WIĘKSZE MOŻLIWOŚCI, WIĘKSZE BEZPIECZEŃSTWO

 

Zdaniem ekspertów rynku pracy negatywne doświadczenia zebrane podczas pandemii wpłyną na sposób postrzegania życia - prywatnego oraz zawodowego. Brak pracy lub strach przed zwolnieniem, konsekwencjami gospodarczymi i trudnościami w znalezieniu nowego miejsca zatrudnienia mogą poskutkować utratą poczucia bezpieczeństwa. Po kilkuletnim okresie sprzyjającej kandydatom sytuacji na rynku, niezbędna będzie akceptacja nowej rzeczywistości, w której możliwości budowania kariery mogą być przez jakiś czas ograniczone.

 

Zdaniem Aleksandry Tyszkiewicz z Hays Poland, nie tylko sam fakt posiadania pracy, ale również dotychczasowo wykonywany zawód rzadziej będą postrzegane jako coś pewnego czy oczywistego. - Coraz więcej mówi się o scenariuszu, w którym zarówno młodzi pracownicy, jak i eksperci z wieloletnim doświadczeniem będą dążyć do zdobycia nowych kwalifikacji, które poszerzą zakres dostępnych dla nich ról. Zmiana profesji lub posiadanie kilku zawodów częściej będzie traktowane jako rozwiązanie gwarantujące większą elastyczność, a więc również bezpieczeństwo. Dzięki temu pracownicy zyskają możliwość szybszego dopasowania się do nowej sytuacji na rynku pracy, szczególnie gdy skala zachodzących zmian jest duża - wyjaśnia ekspertka Hays.

 

Czas izolacji przez wiele osób został również wykorzystany do pogłębienia swoich pasji lub podszkolenia umiejętności, które nie znajdują zastosowania w obecnie wykonywanej pracy. Chociaż może się wydawać, że tego typu działania nie mają bezpośredniego przełożenia na życie zawodowe, to mogą zostać uwzględnione w planach rozwoju kariery. Ogromna część aktywnych zawodowo osób będzie tworzyła różne scenariusze na wypadek utraty zatrudnienia i trudności ze znalezieniem pracy w zawodzie. Tak zwany plan B, jak zauważa ekspert Hays Poland, często będzie uwzględniał osobiste zainteresowania i chęć realizacji własnych pomysłów na biznes.

 

- Na znaczeniu zyska trend dobrowolnego angażowania się pracowników w realizację dodatkowych zleceń oraz pracę projektową, umożliwiającą poznanie nowych obszarów specjalizacyjnych. Tego typu inicjatywy częściej będą postrzegane jako szansa na zdobycie nowej profesji, która w odczuciu kandydatów może być bardziej przyszłościowa i cenna w oczach pracodawców. Z drugiej strony, negatywne doświadczenia z okresu pandemii zmotywują wiele osób do zyskania większej niezależności w życiu zawodowym - pracy na własny rachunek, realizowania swoich pomysłów

i poświęcania uwagi zagadnieniom, które dają im wiele satysfakcji, lecz do tej pory były traktowane wyłącznie jako hobby - zauważa Aleksandra Tyszkiewicz z Hays.

 

CZAS ZMIAN

 

Proces wychodzenia z pandemii będzie obfitował w działania ukierunkowane na zdobycie nowych umiejętności. Pracodawcy będą dążyć do jak najlepszego przygotowania swoich zespołów do mierzenia się z nowymi wyzwaniami i skutecznej pracy w rozproszonych zespołach. Z drugiej strony sami pracownicy będą poszukiwać nowych kierunków rozwoju zawodowego i na własną rękę zdobywać cenne kompetencje - uczestniczyć w kursach i webinariach, słuchać podcastów oraz czytać literaturę branżową. W niektórych przypadkach te działania będą prowadziły do zmiany zawodu.

 

Większość zmian w podejściu do życia zawodowego będzie spójna z trendami, które od dłuższego czasu były obserwowane na globalnym i regionalnych rynkach pracy. Pandemia z pewnością przyspieszy rozwój tych tendencji. Pracownicy dostrzegają konieczność szybkiego dostosowania swoich kompetencji do nowej rzeczywistości, a także znalezienia odpowiedzi na pytanie, jaki kierunek rozwoju będzie dla nich najbardziej odpowiedni - zarówno w kontekście zwiększenia swoich szans na zatrudnienie, jak i wyznawanych wartości.

 

W wielu przypadkach pandemia została potraktowana jako szansa na zmianę dotychczasowego życia zawodowego, a przynajmniej była okazją do refleksji nad przyszłością. W okresie stopniowego powrotu firm do standardowej formy działalności, dostępne na rynku możliwości rozwoju zawodowego mogą być mniejsze, co skłoni część kandydatów do koncentrowania się w swoich poszukiwaniach na stabilizacji i bezpieczeństwie finansowym. Jednak wraz z powrotem do normalności, do głosu w większym stopniu dojdzie kwestia etyki, poczucia celu i rozwoju w miejscu pracy. To z kolei będzie wymagało od firm dopasowania kultury organizacyjnej i strategii zatrudnienia do nowych okoliczności.

 

 

KONTAKT DLA MEDIÓW

 

Zofia Nowak

PR Specialist

T: +48 22 584 56 73

E: znowak@hays.pl, media@hays.pl

 

Informacje o Hays Poland

Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc, która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną. Działając na rynku rekrutacyjnym od ponad 50 lat, Hays posiada 266 biur w 33 krajach. Łącznie pracuje w nich 11.600 ekspertów w 20 specjalizacjach.

 

W 2002 roku otworzyliśmy pierwsze biuro w Polsce. Od tego czasu umocniliśmy naszą pozycję na polskim rynku, stając się niekwestionowanym liderem w rekrutacji specjalistycznej. Świadczymy dopasowane do wymagań klienta usługi w zakresie rekrutacji specjalistycznej pozyskując najlepszych kandydatów do pracy stałej, tymczasowej oraz na kontrakt. Portfolio naszych usług obejmuje ponadto Executive Search, Recruitment Process Outsourcing (RPO) oraz marketing rekrutacyjny.

 

Z pasją wspieramy rozwój zawodowy profesjonalistów działających w różnych obszarach rynku, kierując się naszym motto 'powering the world of work'.

 

Autor: Hays.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.