zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

SEKTOR NOWOCZESNYCH USŁUG DLA BIZNESU ROZWIJA SIĘ I ZATRUDNIA NA SZEROKĄ SKALĘ

W 2022 REKRUTOWAĆ PLANUJE AŻ 98 PROC. ORGANIZACJI

 

 

Oprócz rozwoju już istniejących centrów, w kraju lokowane są kolejne inwestycje z sektora nowoczesnych usług dla biznesu (BSS). W związku z tym, na rozbudowę struktur istniejących firm, nakłada się tworzenie zupełnie nowych stanowisk w sektorze. Dla pracodawców oznacza to trudności rekrutacyjne. Jak wynika z Raportu płacowego Hays dla sektora usług biznesowych, wyzwań oczekuje aż 65 proc. pracodawców.

 

Miniony rok to duży wzrost liczby rekrutacji prowadzonych przez firmy z branży. Jak wynika z prognoz ABSL, w pierwszej połowie 2022 roku liczba osób zatrudnionych w sektorze osiągnie poziom 377 tys., co będzie stanowić wzrost rzędu 6,1 proc. rok do roku. Wzrost zatrudnienia ma związek ze stałym napływem nowych inwestorów oraz planowanym rozwojem kadr w już istniejących organizacjach.

 

POTRZEBY KOMPETENCYJNE SKUTKUJĄ WZROSTEM WYNAGRODZEŃ

Od kilku lat polski sektor usług konsekwentnie zmienia swój profil. Z rynku obsługującego bardzo proste i powtarzalne procesy, stał się lokalizacją skupiającą dojrzałe centra, realizujące procesy złożone, wymagające zaawansowanych kompetencji, m.in. cyfrowych. Polska przestaje być postrzegana jako rynek niskich kosztów zatrudnienia, a coraz częściej - przez pryzmat wysokiego poziomu innowacyjności. Rzeczone innowacje przyczyniają się do lokowania w tutejszych centrach kolejnych stanowisk decyzyjnych, ale także do dalszego wzmacniania pozycji Polski na mapie nowoczesnych usług dla biznesu.

 

- Za nami niezwykle dynamiczny rok, który obfitował w szanse dla branży. Można powiedzieć, że efekt pandemii w sektorze BSS dawno minął. Firmy chętniej podejmują więc decyzje o dalszym rozwoju zespołów i funkcji, a na polskim rynku pojawiają się nowe inwestycje. Adresując potrzeby związanie

z zatrudnieniem, pracodawcy podwyższają wynagrodzenia. W 2021 zaobserwowaliśmy wzrost rzędu

6 proc. rok do roku, natomiast doświadczeni eksperci mogli liczyć nawet na podwyżki na poziomie 15-20 proc. - komentuje Mateusz Zalewski, Client Director w Hays Poland.

 

Wyniki badania przeprowadzonego przez Hays Poland jednoznacznie wskazują, że wzrost wynagrodzeń będzie trendem obowiązującym również w 2022. Podwyżki płac przewiduje aż 77 proc. firm z branży nowoczesnych usług dla biznesu. Pracodawcy zapytani o specjalizacje, których będą dotyczyć rekrutacje zaplanowane na 2022, najczęściej wskazują finanse i księgowość, HR, IT, obsługę klienta oraz administrację. W cenie będą również doświadczeni liderzy zespołów i menedżerowie, łączący unikatowe w skali rynku kompetencje ze znajomością określonych języków obcych.

 

 

WYZWANIA REKRUTACYJNE

Eksperci Hays zauważają, iż w sektorze BSS ponownie nastał rynek kandydata. Ciekawymi możliwościami zawodowymi cieszą się obecnie wszyscy pracownicy branży, niezależnie od poziomu doświadczenia. Należy oczekiwać, że ten trend utrzyma się w nadchodzących miesiącach. Wskazują na to wyniki badania opisanego na łamach Raportu płacowego Hays, poświęconego sektorowi usług dla biznesu. Aż 98 proc. pracodawców zaplanowało rekrutacje na rok 2022, a 65 proc. z nich spodziewa się trudności w tym zakresie.

 

 

Źródło: Raport płacowy 2022 - Centra usług biznesowych, Hays Poland.

 

W najbliższym czasie wysokie zapotrzebowanie rekrutacyjne będzie dotyczyło głównie większych organizacji oraz nowych, dopiero powstających centrów. Stąd też w najbliższych miesiącach dużym wyzwaniem - oprócz skutecznej rekrutacji - będzie zatrzymanie pracowników w organizacjach.

W wielu obszarach popyt na określone połączenie specjalizacji i języka obcego zdecydowanie przewyższa podaż. W konsekwencji, pracodawcy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu

w rosnącym stopniu muszą odpowiadać na realne potrzeby swoich pracowników.

 

Mimo że wynagrodzenie niezmiennie pozostaje kluczowym aspektem w decyzjach o zmianie pracy,

to istotną rolę odgrywają pozafinansowe elementy oferty. Pracodawcy z branży jako czynniki pomagające firmie pozyskać niezbędnych pracowników najczęściej określają stabilność zatrudnienia (54 proc.), ciekawe projekty i wyzwania (48 proc.) oraz dostęp do rozwiązań pracy elastycznej (44 proc.).

 

ZDALNA PRACA I REKRUTACJA

Niemal od początku pandemii jednym z kluczowych oczekiwań pracowników sektora usług dla biznesu jest dostępność pracy zdalnej. Wielu z nich to właśnie od tego faktu uzależnia swoje zainteresowanie ofertą pracy i gotowość do udziału w rekrutacji.

 

- Specjaliści, którzy biorą udział w procesach rekrutacyjnych, traktują pracę hybrydową jako minimum, niezależnie od poziomu zajmowanego stanowiska. W przypadku kandydatów, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy, częściej pojawia się oczekiwanie pracy całkowicie zdalnej. Będzie to wyzwanie, z którym pracodawcy będą musieli się zmierzyć w nadchodzących miesiącach - dodaje Mateusz Zalewski, Client Director w Hays Poland.

 

Pracownicy oraz kadra zarządzająca przyzwyczaili się bowiem do zdalnego modelu pracy, a w firmach zostały wdrożone stosowne polityki oraz procesy. Obecne warunki zdecydowanie bardziej sprzyjają szerokiemu zastosowaniu niestacjonarnych form pracy, z czego nadal korzysta większość organizacji z sektora. Nie zawsze jednak jest to równoznaczne z możliwością pracy w pełni zdalnej na każdym stanowisku. Jak wynika z badania Hays, z rozwiązań pracy elastycznej (w tym z home office) w różnym zakresie korzysta obecnie 93 proc. zatrudnionych w sektorze BSS.

 

 

Źródło: Raport płacowy 2022 - Centra usług biznesowych, Hays Poland.

 

 

W minionym roku decyzje o powrocie do biur były raczej ostrożne, a zdecydowana większość firm

w sektorze usług dla biznesu nadal pracowała zdalnie lub hybrydowo. Obecnie najpopularniejszym modelem jest ten zakładający 1-2 dni pracy z biura w tygodniu. Jak zaznaczają eksperci, pracownicy centrów usług mogą jednak liczyć na większą niezależność w dostosowaniu sposobu wykonywania obowiązków do własnych preferencji.

 

-  Obecnie wiele organizacji z sektora nowoczesnych usług dla biznesu daje pracownikom możliwość wyboru pomiędzy pracą wykonywaną wyłącznie z domu, modelem hybrydowym oraz pracą z biura. W praktyce obserwujemy, że część firm w dużej mierze pracuje jednak zdalnie, a konieczność pojawienia się w biurze zdarza się rzadko. Często konieczność przyjazdu do siedziby firmy nie jest regularna, lecz skorelowana z konkretną potrzebą lub obecnością pozostałych członków zespołu - zauważa Karolina Lis, Director w Hays Poland.

 

Warto natomiast podkreślić, że w nawet w modelu zdalnym, wdrożenie nowego pracownika najczęściej przebiega w formie stacjonarnej. Popularyzacja pracy niestacjonarnej wpływa również na procesy rekrutacyjne, które stają bardziej elastyczne. Rekrutacje coraz częściej są prowadzone całkowicie zdalnie, a liczba etapów rekrutacji jest konsekwentnie zmniejszana. Wieloetapowe procesy coraz częściej zastępuje jedna, dłuższa rozmowa z kandydatem. Co istotne, w branży nowoczesnych usług dla biznesu kompetencje kandydata stawiane są pierwszym miejscu, natomiast lokalizacja nie gra już tak istotniej roli, a firmy chętniej poszerzają obszar poszukiwań pracowników, co zwiększa pulę dostępnych kandydatów i wpływa na ujednolicenie stawek w skali całego kraju.

 

 

O RAPORCIE

Raport płacowy Hays dla sektora nowoczesnych usług dla biznesu jest zestawieniem poziomów wynagrodzeń na 40 stanowiskach, uzupełnionym wnioskami i komentarzami ekspertów oraz wynikami badania na temat rynku pracy, które zostało przeprowadzone pod koniec 2021 r.

Raport jest dostępny tutaj.

 

KONTAKT DLA MEDIÓW

 

Zofia Nowak

Senior PR & Communications Specialist

T: +48 722 224 701

E: znowak@hays.pl, media@hays.pl

 

Informacje o Hays Poland

Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc, która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną. Działając na rynku rekrutacyjnym od ponad 50 lat, Hays posiada 256 biur w 33 krajach. Łącznie pracuje w nich 10.800 ekspertów w 20 specjalizacjach.

 

W 2002 roku otworzyliśmy pierwsze biuro w Polsce. Od tego czasu umocniliśmy naszą pozycję na polskim rynku, stając się niekwestionowanym liderem w rekrutacji specjalistycznej. Świadczymy dopasowane do wymagań klienta usługi w zakresie rekrutacji specjalistycznej pozyskując najlepszych kandydatów do pracy stałej, tymczasowej oraz na kontrakt. Portfolio naszych usług obejmuje ponadto Executive Search, Recruitment Process Outsourcing (RPO) oraz marketing rekrutacyjny.

 

Z pasją wspieramy rozwój zawodowy profesjonalistów działających w różnych obszarach rynku, kierując się naszym motto 'powering the world of work'.

 

Materiał partnera


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.