zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

30% kobiet za zawodowy sukces uznaje objęcie roli menedżerskiej. Mężczyźni często mierzą wyżej.

Polki chcą się rozwijać, natomiast nie zawsze mają ku temu odpowiednie warunki. Może to wpływać na ich ambicje zawodowe oraz ocenę własnych możliwości. Zdarza się bowiem, że środowisko pracy sprzyja im mniej niż ich współpracownikom. Pomimo licznych zmian społecznych i programów DE&I wciąż nie widać wyraźnego progresu w tym zakresie. Jak wynika z raportu Hays Poland „Kobiety na rynku pracy 2025. Polityka DE&I w praktyce”, zaledwie 46 proc. specjalistek i menedżerek pozytywnie ocenia swoje perspektywy zawodowe. 

IT: co szósta firma planuje zwolnienia w nadchodzącym kwartale

Jak wynika z analizy firmy rekrutacyjnej Experis, 17% pracodawców z branży IT planuje redukcje etatów w trzecim kwartale 2025 roku, 40% organizacji deklaruje chęć rekrutacji, a 42% nie przewiduje zmian kadrowych. Najczęstszą przyczyną zakończenia współpracy z pracownikiem jest zamknięcie tymczasowego projektu oraz spadek popytu na usługi firm. Z danych Job Market Insights wynika, że liczba ofert pracy w sektorze IT spada drugi miesiąc z rzędu, plasując się w maju na poziomie 31 829 – wobec 32 482 w kwietniu i 33 443 w marcu.

27 proc. profesjonalistów podjęło na przestrzeni ostatniego roku dodatkową działalność zarobkową

Sytuacja na rynku pracy pozostaje niejednoznaczna w większości sektorów. Profesjonaliści zauważają, że aby nie pozostać w tyle – zarówno pod kątem finansowym, jak i zawodowym – niezbędna jest elastyczna postawa oraz wnikliwa analiza trendów. Dla wielu korzystne wydaje się proaktywne wykazywanie się inicjatywą, również poza głównym miejscem zatrudnienia.

SPECJALIŚCI I MENEDŻEROWIE MOGĄ LICZYĆ NA PODWYŻKI, NATOMIAST Z ROKU NA ROK ICH WYSOKOŚĆ MALEJE

 

 

  • Jak wynika z Raportu płacowego 2025, opublikowanego przez agencję doradztwa personalnego Hays Poland, najbliższe miesiące przyniosą podwyżki. Wzrost wynagrodzeń prognozuje aż 79 proc. firm.

 

  • Planowane wzrosty wynagrodzeń będą jednak mniejsze niż w ubiegłych latach. Zaledwie co dziesiąta organizacja przewiduje, że podwyżki osiągną lub przekroczą poziom 10 proc. Jest to wynik o 8 pkt proc. mniejszy niż przed rokiem.

 

  • Firmy są świadome, że płace nie będą stały w miejscu i w pewnym stopniu będą musiały dostosować swoje siatki wynagrodzeń do trendów rynkowych. Podwyżki najczęściej będą jednak miały albo ogólnofirmowy, inflacyjny charakter, albo będą przyznawane punktowo, tam, gdzie są absolutnie niezbędne.

 

Presja rynkowa, niepewność i ograniczenia budżetowe, które od pewnego czasu określają sposób funkcjonowania firm, przekładają się również na strategie wynagrodzeń. Mimo że jak wynika z badania opisanego w Raporcie płacowym Hays Poland, niemal 4/5 organizacji zaplanowało podwyżki na rok 2025, to w zdecydowanej większości będą one wynosiły nie więcej niż 10 proc. Odsetek pracodawców przewidujących większe wzrosty topnieje z każdym rokiem.

 

Pracodawcy objęci badaniem Hays, zapytani o obecne cele strategiczne firmy, najczęściej wymieniają wzrost wyników finansowych (62 proc.) oraz zwiększenie zysku (47 proc.). Z kolei jako największe przeszkody na drodze do ich realizacji identyfikują rosnące koszty prowadzenia biznesu, w tym koszty pracy (35 proc.) oraz ograniczenia budżetowe (20 proc.) Obrazuje to środowisko, w jakim obecnie funkcjonuje wiele organizacji. Towarzyszy im duża presja kosztowa, ogólna niepewność gospodarcza 

i geopolityczna, a także konieczność wzmożonych działań na rzecz utrzymania konkurencyjności.

 

Wiele firm wciąż działa w warunkach dyscypliny kosztowej i musi stale poszukiwać optymalizacji. Innymi słowy, nie jest to sytuacja sprzyjająca tworzeniu ambitnych planów podwyżkowych. Podwyżki co prawda ma w planach 79 proc. firm, a więc zaledwie o 3 pkt proc. mniej niż przed rokiem. Nie będą one jednak równie wysokie lub powszechne, co w minionych latach. W niektórych organizacjach będą skierowane głównie do najmniej zarabiających, m.in. w związku ze wzrostem płacy minimalnej, 

w innych do ekspertów z najcenniejszymi kompetencjami.

 

- Pracodawcy mają świadomość, że nie działają w próżni i całkowite wykluczenie podwyżek nie jest możliwe. W swojej strategii wynagrodzeń na rok 2025 uwzględnili zatem takie czynniki jak wzrost płacy minimalnej, inflacja czy podwyżki dla kluczowych pracowników. Widać jednak, że przewidywane podwyżki są skromniejsze, przyznawane wtedy, gdy jest to niezbędne, a każdorazowa decyzja

o podniesieniu płac jest poprzedzona wnikliwą analizą - zauważa Aleksandra Tyszkiewicz, Executive Director na region Europy Środkowo-Wschodniej w Hays.

 

TEMPO WZROSTU PŁAC SPECJALISTÓW I MENEDŻERÓW MOŻE WYHAMOWAĆ

Wyniki corocznego badania opisywanego na łamach Raportu płacowego Hays Poland dowodzą, 

że plany podwyżkowe firm z każdym rokiem są coraz skromniejsze. O ile jeszcze w roku 2023 podwyżki przekraczające 10 proc. planowało 31 proc., to w roku 2025 odsetek ten wyniósł zaledwie 11 proc.

 

Czy w nadchodzących 12 miesiącach firma planuje zmianę wynagrodzeń pracowników?

 

Perspektywa firm

 

 

2023

2024

2025

Wzrost o ponad 20%

3%

1%

1%

Wzrost o 10-20%

28%

18%

10%

Wzrost o mniej niż 10%

50%

63%

68%

Bez zmian

16%

17%

20%

Redukcja

3%

1%

1%

 

Źródło: Raport płacowy Hays Poland 2023, 2024 i 2025.

 

- Strategie biznesowe na nadchodzący okres czy rok finansowy bazują na sytuacji i danych dostępnych w momencie ich tworzenia. Ostatnie dwa lata były dla wielu firm pełne wyzwań,

a prognozy dotyczące kondycji gospodarki pozostają niejednoznaczne, co niewątpliwe wpłynęło na dość skromne plany podwyżkowe na ten rok. Nie oznacza to jednak, że w momencie ożywienia na rynku pracy nie zostaną one dostosowane do aktualnych warunków. W przeszłości mieliśmy do czynienia z sytuacjami, w których ostateczna skala podwyżek przewyższała plany deklarowane przez firmy dwanaście miesięcy wcześniej - komentuje Aleksandra Tyszkiewicz.

 

PROFESJONALIŚCI NIE MAJĄ PEWNOŚCI, CZEGO MOGĄ OCZEKIWAĆ

 

W 2024 podwyżkę uzyskało 56 proc. specjalistów i menedżerów objętych badaniem Hays, a więc 

o 11 pkt proc. mniej niż przed rokiem. Przekłada się to na spadek satysfakcji tym roku aż 59 proc. specjalistów deklaruje niezadowolenie z obecnego wynagrodzenia, a kolejne 48 proc. jest zdania, że zarobki są nieadekwatn z warunków płacowych. 

We do zakresu obowiązków.

 

Czy obecne wynagrodzenie jest dla Ciebie satysfakcjonujące?

 

Perspektywa pracowników

 

 

2024

2025

Zdecydowanie tak

6%

4%

Tak

43%

37%

Nie

42%

48%

Zdecydowanie nie

9%

11%

 

Źródło: Raport płacowy Hays Poland 2024 i 2025.

 

- Pracownicy znów zaczynają odczuwać skutki rosnącej inflacji, co w najbliższej przyszłości może zwiększyć presję płacową. W szczególności może to dotyczyć pracowników umysłowych, specjalistów

i menedżerów, których wynagrodzenia nie rosną równie szybko, co osób najmniej zarabiających. Kiedy w ostatnich latach płaca minimalna była podnoszona nawet dwukrotnie w skali roku, to pensje ekspertów bardzo często stały w miejscu lub rosły o kilka procent. Niewielkie podwyżki dla wielu profesjonalistów są źródłem frustracji i niezadowolenia z aktualnych warunków płacowych - dodaje Aleksandra Tyszkiewicz z Hays.

 

W wyniku przedłużającej się niepewności, wielu pracowników nie wie jednak, jak ukształtują się ich perspektywy zarobkowe na ten rok. Mimo że większość profesjonalistów pozytywnie wypowiada się na temat swoich szans na rynku pracy w roku 2025, to aż 46 proc. nie ma pewności, czy ich wynagrodzenie ulegnie zmianie. Wielu z nich będzie zatem uważnie przyglądać się sytuacji 

w swojej firmie oraz na rynku pracy, aby nie przegapić momentu sprzyjającego negocjacjom płac.

 

KONTAKT DLA MEDIÓW

Zofia Nowak

PR & Communications Manager

T: +48 722 224 701

E: znowak@hays.pl

 


 

Informacje o Hays Poland

 

Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc, która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną. Działając na rynku rekrutacyjnym od ponad 50 lat, Hays posiada 236 biur w 33 krajach. Łącznie pracuje w nich ponad 11.100 ekspertów.

 

W 2002 roku otworzyliśmy pierwsze biuro w Polsce. Od tego czasu umocniliśmy naszą pozycję na polskim rynku, stając się niekwestionowanym liderem w rekrutacji specjalistycznej. Świadczymy dopasowane do wymagań klienta usługi w zakresie rekrutacji specjalistycznej pozyskując najlepszych kandydatów do pracy stałej, tymczasowej oraz na kontrakt. Portfolio naszych usług obejmuje ponadto Executive Search, Recruitment Process Outsourcing (RPO) oraz marketing rekrutacyjny.

 

Materiał partnera.

 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.