zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Tak odniesiesz sukces w sezonowym biznesie

 

Prowadzenie biznesu sezonowego wymaga od przedsiębiorcy najwyższego stopnia mobilizacji. W krótkim okresie trzeba bowiem zrealizować strategię często niemniej złożoną niż roczne plany niektórych firm. Zajmując się od ponad 30 lat zarządzaniem firmą, miałem okazję obserwować dziesiątki sezonowych biznesów, z których jedne odnosiły spektakularne sukcesy, a inne kończyły się fiaskiem. Co powinien wiedzieć przedsiębiorca, który planuje podbić latem rynek w swojej branży?

 

 

1. Przemyśl plan dwa razy

 

Chociaż właściwy okres w sezonowym biznesie trwa tylko kilka miesięcy, to odpowiednie przygotowywanie się do niego zajmuje znacznie więcej. Poza tym cały plan działań musi być bardzo dokładny i doskonale przemyślany. W tak krótkim okresie nie ma miejsca na błędy. Załóż różne scenariusze (zarówno te dobre, jak i te złe, ambitne, i mniej ambitne) i przygotuj się na jak największą ilość możliwości. Na rozkręcenie, wyeksploatowanie i zamknięcie sezonowego biznesu masz bardzo mało czasu. W sezonie i tak będziesz mieć pracy po uszy. Wtedy liczy się każda chwila. Nie możesz jej stracić na powtórną analizę strategii.

 

2. Zabezpiecz się finansowo

 

Według badania U.S. Bank przyczyną upadku 82% biznesów jest problem z płynnością finansową. To szczególnie poważne zagrożenie w przypadku nieregularnego napływu środków. Pamiętać trzeba także o tym, że sam rachunek dochodów i rozchodów nie jest wcale kluczowy. Pieniądze w biznesie potrzebne są bowiem nie tylko w odpowiedniej wysokości, ale także w odpowiednim czasie. Oczekiwanie na przelewy, w trakcie którego będziemy pozbawieni środków, może stać się przyczyną niepowodzenia.

 

3. Dobierz zaufanych pracowników

 

Według portalu Nic dziwnego - zaangażowani pracownicy to klucz do sukcesu w każdej branży. Ich odpowiedni dobór nie jest łatwą sprawą i w dużych korporacjach na co dzień zajmują się tym całe działy. W przypadku biznesu sezonowego masz bardzo mały margines błędu - także jeśli chodzi o dobór ludzi. Jeśli w środku sezonu zajdzie konieczność zmiany personelu, może to spowodować przestój, a poza tym nowa osoba nie będzie sprawdzona. Warto mieć zaufanych ludzi, z którymi współpracuje się co roku lub dokładnie weryfikować kwalifikacje kandydatów w okresie przygotowawczym.

 

4. Grosz do grosza

 

Nie będzie szansy na nadrobienie mniejszych dochodów w kolejnych miesiącach, dlatego sezonowy plan finansowy musi być uszczelniony z każdej strony. Zastanów się, gdzie możesz poszukać oszczędności. Jeśli z danego sprzętu będziesz korzystać tylko w jednym sezonie, warto pomyśleć o zakupie używanego lub wypożyczeniu. W miarę możliwości unikaj jednak jednorazowych rozwiązań. Biznes może być mały, ale formalności zawsze jest dużo. Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy z zakresu księgowości i nie chcesz popełnić kosztownych błędów przy rozliczeniach, koniecznie poradź się ekspertów w tej dziedzinie.

 

5. Postaw na kilka filarów - dywersyfikacja dochodowa lub produktowa

 

Alternatywne źródło finansowania powinno znaleźć się w strategii przygotowywanej miesiące przed początkiem sezonu. Przyczyna tego jest prosta - dobry biznesman ma zawsze z tyłu głowy również czarny scenariusz. Stawiając wszystko na jedną kartę, zwiększa się ryzyko konsekwencji, jakie możemy ponieść. Jeśli zupełnie inny, równoległy biznes nie wchodzi w grę, można rozważyć lekką dywersyfikację. Może niewielkim nakładem pracy uda się poszerzyć grupę odbiorczą lub miejsce dystrybucji.

 

6. Rozszerzaj sieć partnerów

 

Aby utrzymywać aktualnych klientów oraz zdobywać nowych, firma musi ciągle szukać nowych rozwiązań. A to jest nie tylko kosztowne, ale również długotrwałe, co w biznesie sezonowym ma kluczowe znaczenie. Zamiast wdrażać więc samodzielne rozwiązania, których opracowanie pochłonie mnóstwo czasu i pieniędzy, warto szukać partnerów biznesowych i nawiązywać współpracę. To bardzo opłacalny model. Największe światowe korporacje dobrze o tym wiedzą. Dowód? Mercedesy z silnikami Renault. Mniejsi przedsiębiorcy powinni w tym zakresie brać przykład z gigantów.

 

7. Zoom na aktualnych klientów

 

Trudnym - bo kosztownym i wymagającym czasu - zadaniem jest pozyskiwanie nowych klientów. Dlatego przedsiębiorcy stawiający na krótki sezon powinni w pierwszej kolejności wykorzystać prostsze rozwiązanie - poszerzenie oferty dla obecnych klientów. Dzięki temu można efektywnie rozwijać dochód i biznes, nie ponosząc od samego początku dużych kosztów ani ryzyka.

 

8. Nie zwalniaj od razu po sezonie

 

Koniec sezonu nie oznacza końca wysiłków firmy i jej pracowników. Teraz należy bowiem uporządkować formalności, dokonać wszelkich rozliczeń i podsumowań, a także wstępnie rozpocząć przygotowania do przyszłego roku. Może to być na przykład spisanie na świeżo pomysłów i spostrzeżeń, które przydadzą się w kolejnym sezonie. Najlepiej na bieżąco w samym sezonie spisywać swoje przemyślenia, żeby w podsumowaniu projektu odpowiednio je zanalizować i wyciągnąć wniosków na przyszłość. To także najlepszy czas na podjęcie decyzji, czy realizację pomysłu warto powtórzyć w przyszłym roku, czy korzystniej będzie szukać swojej niszy w innej dziedzinie.

 

Alain Kaj

 

Alain Kaj - od prawie 30 lat prowadzi firmy w Polsce. Krążąc między Polską a Francją, pokonał długość równika ponad sto razy. Jest Prezesem prężnie rozwijających się Spółek Pegasus Solutions oraz Inventage.

 

InventageSp. z o.o. jest firmą specjalizującą się w ulepszaniu wyniku finansowego firm. Profesjonalizuje się w wyszukiwaniu oszczędności głównie w obszarach podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne i kosztów zakupowych. W przeciągu 6 lat przekonała blisko 1000 firm do nawiązania współpracy, w tym największe firmy w Polsce. Referencje Klientów można przeczytać na stronie http://inventage.pl/zaufali-nam/. Cenią sobie oni przede wszystkim skuteczność i terminowość, zaangażowanie zespołu, dbanie o bezpieczeństwo i kompleksową, nazywaną 360-cio stopniową opiekę nad danym projektem. Specyfiką firmy jest praca w systemie successfee - wynagrodzenie pobierane jest tylko w przypadku znalezienia oszczędności. Więcej informacji znaleźć można na stronie internetowej: http://inventage.pl/.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.