zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Eleni Panagiotopoulou z SOFTSWISS wyróżniona tytułem Best AML Professional 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, z dumą informuje, że Eleni Panagiotopoulou, Head of AML Team, została uhonorowana tytułem Best AML Professional of the Year podczas gali Global Regulatory Awards 2025.

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji

Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.

Transformacja zawodowa w świetle rozwoju AI (Sztucznej Inteligencji)

 

 

Sztuczna inteligencja (SI) dynamicznie przekształca rynek pracy w Polsce, wpływając na różne sektory i zawody. Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE), około 3,68 miliona Polaków pracuje w 20 zawodach najbardziej narażonych na wpływ SI, co stanowi znaczącą część rynku pracy.​

 

Wspomniane przekształcenie rynku może się dzisiaj wydawać jeszcze pieśnią przyszłości, ale wystarczy popatrzeć na świat, gdzie coraz częściej słyszy się o reorganizacjach.

 

Przykładów nie brakuje. Ledwo opuściliśmy pierwszy kwartał 2025 roku, a Meta już ogłosiła redukcję około 5% swojej globalnej siły roboczej, czyli 3 600 pracowników, z czego jako pierwsi odeszli ci o niższych wynikach. Jeżeli przeanalizujemy czas od zyskania na znaczeniu SI, co stało się dopiero w 2022 roku, to warto tę kwestię przemyśleć.

 

Meta nie jest osamotniona w swoim podejściu. Wielu innych dużych pracodawców na świecie postąpiło podobnie, zwalniając tysiące pracowników w dążeniu do większej efektywności i priorytetyzacji SI.​ Wyraźnie widać, że siła robocza jest restrukturyzowana w ramach kolejnej rewolucji przemysłowej napędzanej przez SI.

 

W wielu raportach, zarówno tych polskich jak i zagranicznych pojawia się kilka zawodów szczególnie narażonych na wpływ SI. Są to m.in.:

 

  • Specjaliści ds. finansowych​ (analiza danych, prognozowanie)
  • Produkcja (obsługa maszyn, testowanie, pakowanie)
  • Prawnicy​
  • Specjaliści ds. marketingu / graficy
  • Urzędnicy państwowi​
  • Specjaliści ds. administracji​ (standardowa obsługa klienta)
  • Programiści
  • Tłumacze
  • Matematycy i statystycy​
  • Nauczyciele akademiccy​
  • Sekretarki​
  • Kierownicy ds. sprzedaży, marketingu i rozwoju​

 

 

Polacy mają mieszane odczucia wobec wpływu SI na rynek pracy. Według raportu PIE (Polski Instytut Ekonomiczny), 25,8% badanych uważa, że wykorzystanie SI wpłynie pozytywnie na liczbę miejsc pracy, podczas gdy 33,4% obawia się negatywnego wpływu. Dodatkowo, 20,5% kobiet i 19,5% mężczyzn obawia się, że automatyzacja zadań za pomocą SI może prowadzić do redukcji miejsc pracy w sektorze publicznym.​

 

Aby dostosować się do nadchodzących zmian, istotne jest inwestowanie w rozwój kompetencji cyfrowych i umiejętności związanych z nowymi technologiami. Inicjatywy takie jak współpraca z globalnymi firmami technologicznymi mogą wspierać rozwój tych kompetencji i przygotować pracowników na przyszłe wyzwania związane z rozwojem SI.​

 

Mimo że powyższe dane mogą utożsamiać SI ze złowrogą technologią, która zastąpi człowieka, to historia pokazuje pozytywne skutki takich rewolucji. W poprzednich rewolucjach przemysłowych niektóre zawody zniknęły, ale zostały zastąpione nowymi, bardziej odpowiadającymi ówczesnym czasom i nowym technologiom.

 

Dlatego sensowniejszym od strachu i obaw, jest założenie, że  SI czy też robotyka przyniosą podobne rezultaty - ograniczając lub usuwając niektóre zawody, jednocześnie tworząc zupełnie nowy rynek pracy.​

 

Podsumowując, kluczem do sukcesu w nadchodzącej erze technologicznej jest elastyczność, gotowość do nauki i adaptacja do zmieniających się realiów rynku pracy. Chcemy czy nie wpływ AI na nasze życie i biznes będzie znaczący. Warto, by wykorzystać to możliwie najlepiej dla siebie. Cokolwiek to znaczy.

 

Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań managerowie znajdą podczas konferencji:

AI BIZNES JUTRA: Sztuczna inteligencja w rozwoju firm

https://aibiznesjutra.pl/event/ai-w-biznesie

Konferencja odbędzie się 7 i 8 maja w Muzeum Śląskim w Katowicach.

 

Dlaczego warto zostać Uczestnikiem Konferencji?

- poznaj inspirujących prelegentów będących praktykami rozwiązań AI dla biznesu

- dowiedz się, jak skutecznie wdrażać AI, by zmienić swój biznes

- zyskaj praktyczne wskazówki i strategie, które pomogą Ci zdobyć przewagę konkurencyjną

- zobacz realne rozwiązania konkretnych firm i zainspiruj się!

 

Autor: Mariusz Klatka Dyrektor Sprzedaży Certyfikacji w TUV NORD Polska

Źródło: Raport PIE 'AI na polskim rynku pracy'. Październik 2024.

 

Materiał partnera.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.