zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Transformacja zawodowa w świetle rozwoju AI (Sztucznej Inteligencji)

 

 

Sztuczna inteligencja (SI) dynamicznie przekształca rynek pracy w Polsce, wpływając na różne sektory i zawody. Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE), około 3,68 miliona Polaków pracuje w 20 zawodach najbardziej narażonych na wpływ SI, co stanowi znaczącą część rynku pracy.​

 

Wspomniane przekształcenie rynku może się dzisiaj wydawać jeszcze pieśnią przyszłości, ale wystarczy popatrzeć na świat, gdzie coraz częściej słyszy się o reorganizacjach.

 

Przykładów nie brakuje. Ledwo opuściliśmy pierwszy kwartał 2025 roku, a Meta już ogłosiła redukcję około 5% swojej globalnej siły roboczej, czyli 3 600 pracowników, z czego jako pierwsi odeszli ci o niższych wynikach. Jeżeli przeanalizujemy czas od zyskania na znaczeniu SI, co stało się dopiero w 2022 roku, to warto tę kwestię przemyśleć.

 

Meta nie jest osamotniona w swoim podejściu. Wielu innych dużych pracodawców na świecie postąpiło podobnie, zwalniając tysiące pracowników w dążeniu do większej efektywności i priorytetyzacji SI.​ Wyraźnie widać, że siła robocza jest restrukturyzowana w ramach kolejnej rewolucji przemysłowej napędzanej przez SI.

 

W wielu raportach, zarówno tych polskich jak i zagranicznych pojawia się kilka zawodów szczególnie narażonych na wpływ SI. Są to m.in.:

 

  • Specjaliści ds. finansowych​ (analiza danych, prognozowanie)
  • Produkcja (obsługa maszyn, testowanie, pakowanie)
  • Prawnicy​
  • Specjaliści ds. marketingu / graficy
  • Urzędnicy państwowi​
  • Specjaliści ds. administracji​ (standardowa obsługa klienta)
  • Programiści
  • Tłumacze
  • Matematycy i statystycy​
  • Nauczyciele akademiccy​
  • Sekretarki​
  • Kierownicy ds. sprzedaży, marketingu i rozwoju​

 

 

Polacy mają mieszane odczucia wobec wpływu SI na rynek pracy. Według raportu PIE (Polski Instytut Ekonomiczny), 25,8% badanych uważa, że wykorzystanie SI wpłynie pozytywnie na liczbę miejsc pracy, podczas gdy 33,4% obawia się negatywnego wpływu. Dodatkowo, 20,5% kobiet i 19,5% mężczyzn obawia się, że automatyzacja zadań za pomocą SI może prowadzić do redukcji miejsc pracy w sektorze publicznym.​

 

Aby dostosować się do nadchodzących zmian, istotne jest inwestowanie w rozwój kompetencji cyfrowych i umiejętności związanych z nowymi technologiami. Inicjatywy takie jak współpraca z globalnymi firmami technologicznymi mogą wspierać rozwój tych kompetencji i przygotować pracowników na przyszłe wyzwania związane z rozwojem SI.​

 

Mimo że powyższe dane mogą utożsamiać SI ze złowrogą technologią, która zastąpi człowieka, to historia pokazuje pozytywne skutki takich rewolucji. W poprzednich rewolucjach przemysłowych niektóre zawody zniknęły, ale zostały zastąpione nowymi, bardziej odpowiadającymi ówczesnym czasom i nowym technologiom.

 

Dlatego sensowniejszym od strachu i obaw, jest założenie, że  SI czy też robotyka przyniosą podobne rezultaty - ograniczając lub usuwając niektóre zawody, jednocześnie tworząc zupełnie nowy rynek pracy.​

 

Podsumowując, kluczem do sukcesu w nadchodzącej erze technologicznej jest elastyczność, gotowość do nauki i adaptacja do zmieniających się realiów rynku pracy. Chcemy czy nie wpływ AI na nasze życie i biznes będzie znaczący. Warto, by wykorzystać to możliwie najlepiej dla siebie. Cokolwiek to znaczy.

 

Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań managerowie znajdą podczas konferencji:

AI BIZNES JUTRA: Sztuczna inteligencja w rozwoju firm

https://aibiznesjutra.pl/event/ai-w-biznesie

Konferencja odbędzie się 7 i 8 maja w Muzeum Śląskim w Katowicach.

 

Dlaczego warto zostać Uczestnikiem Konferencji?

- poznaj inspirujących prelegentów będących praktykami rozwiązań AI dla biznesu

- dowiedz się, jak skutecznie wdrażać AI, by zmienić swój biznes

- zyskaj praktyczne wskazówki i strategie, które pomogą Ci zdobyć przewagę konkurencyjną

- zobacz realne rozwiązania konkretnych firm i zainspiruj się!

 

Autor: Mariusz Klatka Dyrektor Sprzedaży Certyfikacji w TUV NORD Polska

Źródło: Raport PIE 'AI na polskim rynku pracy'. Październik 2024.

 

Materiał partnera.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.