zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

TRZY TRENDY, KTÓRE WPŁYNĄ NA RYNEK PRACY W 2025

 

 

Dzisiejszy rynek pracy charakteryzuje się dużą niepewnością oraz wysoką dynamiką zmian. Część z nich jest napędzana przez szybki postęp technologiczny i zmieniające się potrzeby kompetencyjne pracodawców. Inne z kolei wynikają z ewolucji podejścia firm do kwestii takich jak elastyczność pracy i formy zatrudnienia. Wiele wskazuje na to, że w roku 2025 zaobserwujemy kontynuację tych trendów.

 

Tegoroczne dyskusje dotyczące zmian na globalnym rynku pracy zdominowały tematy związane

z dynamicznym tempem rozwoju sztucznej inteligencji oraz elastycznością pracy. Ta ostatnia najczęściej pojawiała się w kontekście kolejnych doniesień o obowiązkowych powrotach do biura, zarządzanych przez globalne organizacje, oraz niezadowoleniu pracowników, którzy nie chcą rezygnować z korzyści, jakie czerpali z pracy zdalnej. Kwestią, która zyskiwała na popularności był także zrównoważony rozwój. Wszystkie te zmiany mocno zdominowała jednak ogólna niepewność.

 

NIEPEWNOŚĆ OKREŚLA STRATEGIE FIRM I PROFESJONALISTÓW


Mnogość równocześnie zachodzących zmian sprawia, że w ostatnim czasie pracodawcy

i profesjonaliści mierzyli się z niepewnością. Organizacje miały świadomość, że rzeczywistość,

w której funkcjonują, w każdym momencie może się zmienić w sposób nieprzewidywalny, a pełne przygotowanie na taką okoliczność jest w praktyce niemożliwe.

 

Jak zauważa Karolina Szyndler, Senior Director w Hays Poland, coraz silniej wpływa to na sposób funkcjonowania przedsiębiorstw. - Tak zwany świat BANI, czyli rzeczywistość charakteryzująca się niepokojem i brakiem przewidywalności, odmienił podejście firm do tego, jak tworzą swoje strategie biznesowe. O ile cele długoterminowe pozostają ważne, to nieprzewidywalność otoczenia biznesowego sprawia, że absolutnie kluczowymi są obecnie zwinność i zdolność adaptacji do bieżących zdarzeń - komentuje ekspertka.

 

Wpływa to również na strategie rekrutacyjne. W niektórych firmach może się to przejawiać większym zainteresowaniem formami zatrudnienia zewnętrznego, podczas gdy w innych ogromną ostrożnością w podejmowaniu decyzji o wypełnianiu lub tworzeniu wakatów. Organizacje chcą mieć bowiem absolutną pewność, że zatrudnienie nowej osoby jest czymś, czego firma potrzebuje i na co może sobie w danym momencie pozwolić. Tak długo, jak na rynku nie zaobserwujemy ożywienia gospodarczego, w roku 2025 należy oczekiwać kontynuacji takiego podejścia firm do rekrutacji.

 

Zdaniem Karoliny Lis, Senior Director w Hays, ostrożność określa ponadto decyzje zawodowe profesjonalistów. - Najlepsi kandydaci, z adekwatnym doświadczeniem i umiejętnościami, bardzo często nie szukają aktywnie pracy. W ostatnim czasie byli raczej nastawieni na badanie rynku

i oczekiwanie na rozwój sytuacji, niż podejmowanie ryzyka, jakim dla wielu jest zmiana pracodawcy.

 

ROZWÓJ SZTUCZNEJ INTELIGENCJI


Dynamiczny postęp sztucznej inteligencji oraz rosnąca skala jej zastosowania są źródłem ogromnych korzyści i szans na rozwój. Jednak dla wielu pracowników są również powodem do niepokoju.

Jak wynika z Raportu płacowego Hays ze stycznia 2024 roku, z AI w miejscu pracy korzystało wówczas 23 proc. specjalistów i menedżerów. Obawy związane z ograniczeniem możliwości zatrudnienia wraz z rozwojem tej technologii deklarowało z kolei 36 proc.

Skala wykorzystania sztucznej inteligencji rosła na przestrzeni roku, a wraz z nią świadomość jej imponujących możliwości. Automatyzacji podlegały kolejne zadania, m.in. te związane z produkcją, obsługą klienta, finansami czy marketingiem. W niektórych przypadkach prowadziło to do zwiększenia produktywności i odciążenia pracowników, natomiast w innych skutkowało ograniczeniem zapotrzebowania na określone profesje.

 

- W obszarze marketingu po raz pierwszy dostrzegamy spadek zapotrzebowania na profesjonalistów, których zadania już teraz można częściowo zautomatyzować lub powierzyć sztucznej inteligencji, np. specjalistów ds. SEO, content czy e-mail marketingu - stwierdza Justyna Chmielewska, Director

w Hays. Zauważa jednak, że trudno jest jednoznacznie stwierdzić, czy jest to początek dominującego trendu, czy jedynie czasowa fluktuacja. - W marketingu i sprzedaży, a więc obszarach bazujących na jakości przekazu i zrozumieniu konsumenta, wytwory sztucznej inteligencji na dłuższą metę mogą okazać się mniej skuteczne od komunikatów stworzonych przez człowieka. Nie pozostaje nam nic innego, jak wnikliwe obserwować rozwój sytuacji w roku 2025.

 

Nadchodzący rok będzie w związku z tym dobrym czasem na proaktywne podejście wobec podnoszenia kwalifikacji i rozwijania umiejętności związanych z wykorzystywaniem narzędzi AI.

Warto wiedzieć, jak technologia może wspierać, a nie wypierać pracę człowieka.

 

WRACA KWESTIA POWROTU DO BIUR


Chociaż mogłoby się wydawać, że postpandemiczną falę powrotów do biur mamy już za sobą,

to w tym roku kolejne firmy ogłaszały rezygnację z modelu zdalnego na rzecz rozwiązań hybrydowych lub nawet w pełni stacjonarnych. Jak wynika z badania "CEO Outlook" firmy KPMG, aż 83 proc. dyrektorów zarządzających przewiduje, że do roku 2027 ich firmy powrócą do modelu pracy funkcjonującego przed pandemią. Oznacza to, że w 2025 należy spodziewać się dalszego wzrostu udziału pracy z biura - również w branżach, w których do niedawna takie rozwiązanie było bardzo rzadko stosowane.

 

- Rok 2024 w branży IT upłynął pod znakiem powrotu do biur. Większość rekrutujących firm jako docelowy model współpracy wskazuje obecnie pracę hybrydową, np. w modelu dwa dni w biurze, trzy dni w domu. Pracodawcy zaczęli podkreślać, że poza jakością wykonywanej pracy, ważny jest również aspekt pracy w zespole, dzielenie się wiedzą oraz budowanie przywiązania do organizacji. Powołują się przy tym na argument, że jest to zdecydowanie łatwiejsze do osiągnięcia w bezpośredniej współpracy - komentuje Alicja Malok, Senior Director w Hays Poland.

 

Trend ten potwierdzają wyniki corocznego badania Hays. O ile w roku 2022 zdalnie pracowało aż 42 proc. specjalistów IT, to w 2024 odsetek ten wyniósł 32 proc. Jednocześnie rośnie grupa profesjonalistów funkcjonujących w modelu hybrydowym, z przynajmniej jednym dniem pracy z biura w tygodniu. W branży technologicznej odsetek ten wzrósł z 15 proc. w 2022 do 29 proc. w roku 2024. Należy oczekiwać, że w roku 2025 nastąpią kolejne działania ukierunkowane na zwiększenie udziału pracy stacjonarnej w obecnych modelach pracy.

 

Z rynku pracy napływają różnorodne i niejednokrotnie sprzeczne sygnały, które pokazują, że początek nadchodzącego roku może przypominać 2024. Jednak jak wskazują eksperci Hays, bez względu na to, czy w najbliższym czasie doczekamy się wyczekiwanego ożywienia, kandydaci z poszukiwanymi kompetencjami, doświadczeniem i biegłością cyfrową pozostaną bardzo cenni dla pracodawców.

 

KONTAKT DLA MEDIÓW

Zofia Nowak

PR & Communications Team Leader

T: +48 722 224 701

E: znowak@hays.pl

 


 

Informacje o Hays Poland

Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc,

która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną. Działając na rynku rekrutacyjnym od ponad 50 lat, Hays posiada 236 biur w 33 krajach. Łącznie pracuje w nich ponad 11.100 ekspertów.

 

W 2002 roku otworzyliśmy pierwsze biuro w Polsce. Od tego czasu umocniliśmy naszą pozycję na polskim rynku, stając się niekwestionowanym liderem w rekrutacji specjalistycznej. Świadczymy dopasowane do wymagań klienta usługi w zakresie rekrutacji specjalistycznej pozyskując najlepszych kandydatów do pracy stałej, tymczasowej oraz na kontrakt. Portfolio naszych usług obejmuje ponadto Executive Search, Recruitment Process Outsourcing (RPO) oraz marketing rekrutacyjny.

 

Materiał partnera.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.