zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

V edycja konferencji EDUMIXER za nami

Pierwsze trzy dni grudnia upłynęły pod hasłem: 'Transformacja cyfrowa. Wyzwanie dla edukacji, rynku pracy i przedsiębiorców'.  Podczas V Forum Współpracy Edukacji z Biznesem EDUMIXER zostały omówione zagadnienia związane z potrzebami kompetencyjnymi na dynamicznie zmieniającym się rynku IT oraz telekomunikacji i cyberbezpieczeństwa. Swoją wiedzą podzielili się specjaliści, reprezentanci firm oraz uczelni i placówek edukacyjnych.

 

- Konferencja EDUMIXER to rozmowa o rzeczach najważniejszych: kompetencjach przyszłości,

o tym jak przemysł informatyczny będzie rozwijał się w Polsce, jak to będzie wpływać na konkurencyjność naszej gospodarki oraz jaki udział będzie miała Polska w reindustrializacji Europy oraz przywróceniu konkurencyjności europejskiej gospodarki - rozpoczął pierwszego dnia wydarzenia Andrzej Dulka, Prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

 

- Udana transformacja cyfrowa może zdecydować o przewadze konkurencyjnej Polski
we współczesnym świecie, ale kluczem do tej zmiany są ludzie, ich kompetencje cyfrowe

i nastawienie do zmiany. Chcemy wzmocnić potencjał tkwiący w Polakach i polskich przedsiębiorstwach. Oprócz infrastruktury wymaganej w transformacji cyfrowej, jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest podnoszenie kompetencji cyfrowych obywateli. Dzięki temu będziemy mogli być wytwórcami coraz bardziej zaawansowanych usług i narzędzi, a z drugiej strony ich aktywnymi i świadomymi użytkownikami. Celem przedstawionej przez Komisję Europejską polityki 'Droga ku cyfrowej dekadzie 2030' jest, aby 80 proc. osób w wieku 16-74 lat posiadało

co najmniej podstawowe umiejętności cyfrowe - przekazał Janusz Cieszyński, Sekretarz Stanu

w KPRM ds. cyfryzacji, w liście otwierającym konferencję.

 

Głównym celem Forum Współpracy Edukacji i Biznesu  jest dialog pomiędzy biznesem

a instytucjami naukowo-dydaktycznymi, aby jak najlepiej dopasować przyszłe programy i praktyki do potrzeb współczesnego rynku pracy. Współpraca w obu tych sektorach jest niezbędna do dalszego rozwoju uczelni oraz wzmacniania konkurencyjności polskich przedsiębiorców poprzez możliwości zatrudniania dobrze wyspecjalizowanych kadr.

 

- Konferencja, od początku organizowana przez PTI oraz PIIT, jest flagowym elementem spotkania środowisk, które są reprezentowane w Radach Sektorowych, czyli biznesu, edukacji, placówek zainteresowanych edukacją teleinformatyczną i administracji publicznej. Wspólny dialog jest niezbędny, abyśmy przygotowali programy szkolenia formalnego i pozaformalnego w sposób spójny
i odpowiadający potrzebom rynku pracy. Obecnie mamy problem z inicjatywami i różnymi przedsięwzięciami edukacyjnymi, które mają podnosić poziom kompetencji w obszarze technologii cyfrowych. Spotkanie w takim gronie może pomóc podzielić nam poszczególne elementy na konkretne segmenty działań edukacyjnych - powiedział Wiesław Paluszyński, Prezes PTI, Przewodniczący Sektorowej Rady ds. Kompetencji Telekomunikacja i Cyberbezpieczeństwo.

 

Jak wskazują eksperci, obecnie czas przydatności kompetencji to od 2 do 5 lat. Dlatego programy kształcenia i szkolenia pracownicze muszą być aktualizowane na bieżąco, aby nadążać za tempem zmian na rynku pracy. Jest to szczególnie ważne z perspektywy ostatnich miesięcy, które zarówno
w Polsce, jak i na świecie były bardzo ciężkie nie tylko dla gospodarki, ale także wielu aspektów naszego życia.

 

- Od ponad półtora roku towarzyszy nam pandemia i wszystko wskazuje na to, że szybko nas nie opuści. Niemniej jednak znacząco wpłynęła ona na rozwój cyfryzacji oraz wzrost zapotrzebowania na usługi informatyczne i telekomunikacyjne. Zmiany, które w związku z tym nastąpiły, utrwaliły
się już w codziennym funkcjonowaniu. To wyraźnie pokazuje, że dla gospodarki i przedsiębiorstw kluczowe znaczenie ma łączność i cyfryzacja, czyli zdalny dostęp do zasobów czy też obsługi procesów. Tym samym oznacza to, że stan rynku teleinformatycznego wpływa na kondycję całej gospodarki. Informatycy stale pozostają w czołówce poszukiwanych specjalistów - powiedziała Beata Ostrowska Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego, Przewodnicząca Sektorowej Rady ds. Kompetencji - Informatyka.

 

Postępująca cyfryzacja to nieodłączny element prawidłowego funkcjonowania kraju - nie tylko
w sytuacjach kryzysowych, ale przede wszystkim w normalnych warunkach, które taki rozwój ułatwiają. Obecne tendencje będą się utrzymywać, dlatego standardy wypracowane teraz będą nam towarzyszyć w przyszłości.

 

Powszechny dostęp do sieci to pierwszy krok do eliminowania zjawiska wykluczenia cyfrowego, dlatego jest tak ważny w całym procesie usprawniania współpracy pomiędzy edukacją a biznesem
w ramach kształtowania kompetencji w branży ICT.

 

Prezes UKE dr inż. Jacek Oko podczas otwarcia drugiego dnia EDUMIXER zapowiedział inicjatywę, która ma na celu szybsze likwidowanie 'białych plam', polegającą na wymianie doświadczeń między UKE a operatorami i wypracowaniu modelu inwestowania w infrastrukturę w ramach tzw. umów inwestycyjnych zawartych w prawie telekomunikacyjnym.

 

Obecnie mierzymy się z brakiem specjalistów z branży ICT. Eksperci szacują, że w Polsce brakuje nawet kilkaset tysięcy specjalistów, co będzie powodowało w przyszłości cały szereg konsekwencji
dla funkcjonowania rynku. Według raportu DESI mamy obecnie 3,4 proc. specjalistów ICT w populacji pracujących. Jak wiemy, duża część z nich pracuje na rzecz klientów międzynarodowych,

a więc nie przyczynia się realnie do rozwoju polskiej gospodarki. Kraje, które są wiodące w tym obszarze mają udział specjalistów ICT na poziomie 7-8 procent.

 

Podczas konferencji omówiono główne wnioski płynące z raportu o potrzebach kompetencyjnych, który został przygotowany przez Sektorową Radę ds. Kompetencji Informatyka oraz Sektorową Radę ds. Kompetencji Telekomunikacja i Cyberbezpieczeństwo w kontekście skutków pandemii,
a także trendy i wymagania, które będą kreować najbliższą przyszłość sektora ICT.

 

Trzeci dzień EDUMIXERA poświęcony był warsztatom merytorycznym   dla sektora Telekomunikacja
i Cyberbezpieczeństwo. Dwa, główne tematy, wokół których przeprowadzono rozmowy, to: 'Sektorowa Rama Kwalifikacji - rekomendacje w obszarze aktualizacji Ramy Kwalifikacji dla sektora Telekomunikacji' oraz 'Zmiany w Ustawie o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa.

 

EDUMIXER, jak co roku, został skierowany do reprezentantów firm z sektorów IT oraz telekomunikacji cyberbezpieczeństwa, a także przedstawicieli uczelni, szkół zawodowych

i branżowych oraz reprezentantów edukacji nieformalnej, uczniów i studentów, studenckich biur karier, kół naukowych i innych ekspertów i praktyków rynkowych, aby pomóc w wypracowaniu wzajemnego modelu współpracy tych sektorów oraz wskazać  kluczowe potrzeby w branży ICT.

 

***

 

Konferencja organizowana jest przez Polską Izbę Informatyki i Telekomunikacji (PIIT) we współpracy

z Polskim Towarzystwem Informatycznym (PTI) w ramach Sektorowej Rady ds. Kompetencji Informatyka oraz Sektorowej Rady ds. Kompetencji Telekomunikacja i Cyberbezpieczeństwo.

 

Patronat honorowy nad tegoroczną edycją konferencji objęli: Przemysław Czarnek, Minister Edukacji i Nauki; Janusz Cieszyński, Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów ds. Cyfryzacji; Piotr Nowak Minister Rozwoju i Technologii; Jacek Oko, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Patroni medialni wydarzenia: Digital&more, IT Reseller,
IT Wiz, My Company Polska, Personel Plus, Radio Kampus oraz Teleinfo24.

 

EDUMIXER


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.