zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Przyjazna atmosfera to podstawa – tak deklaruje 4 na 10 pracowników

Co dziesiąty Polak nie lubi swojej pracy, a co trzeci chce ją zmienić w ciągu najbliższego roku. Nie chodzi jednak tylko o pieniądze. Ten smutny obraz mogłyby zmienić ciekawe dodatki pozapłacowe, więcej dni wolnych i większa elastyczność w zakresie czasu i miejsca pracy.

IT: co czwarta firma rozważa redukcje etatów

Od października do grudnia 38% firm IT w Polsce planuje rekrutacje nowych pracowników, 27% rozważa redukcje etatów, a 32% nie przewiduje zmian kadrowych. Firmy poszukują nowych talentów z powodu rozwoju i postępu technologicznego, ale część z nich redukuje zatrudnienie w odpowiedzi na wyzwania ekonomiczne i automatyzację. Zastosowanie sztucznej inteligencji utrudnia wejście do branży juniorom ale specjaliści od cyberbezpieczeństwa, chmury i danych mogą liczyć na bardzo dobre warunki do zmiany pracy.

Jesienny boom rekrutacyjny w usługach medycznych, farmacji i biotechnologii

Okres październik-grudzień będzie niemal rekordowy w kontekście rekrutacji do branży usług medycznych, farmacji i biotechnologii. 29% firm z tego sektora chce w ostatnim kwartale zatrudniać nowych pracowników, 6% chce redukować etaty. To dobra informacja dla osób, które chcą pracować w takich organizacjach, z kolei dla firm to zapowiedź, że będą musiały bardziej rywalizować o nowe ręce do pracy.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

Wysokie zapotrzebowanie na pracowników IT. W 2021 roku mogli oni przebierać w ofertach pracy

 

 

W 2021 roku w polskiej sieci pojawiło się ponad 231 tys. unikatowych ofert pracy, skierowanych do pracowników z sektora IT oraz telekomunikacji. Zapotrzebowanie na kadrę

z tego obszaru wzrastało dość systematycznie od stycznia aż do października. Dopiero

w dwóch ostatnich miesiącach roku przedsiębiorcy ograniczyli nieco swoje rekrutacyjne plany, jednak pomimo tego liczba ogłoszeń o pracę opublikowanych między październikiem

a listopadem osiągnęła rekordowy poziom - prawie dwukrotnie wyższy niż na początku roku. Specjaliści Experis wskazują, którzy eksperci z obszaru IT byli najbardziej poszukiwani i jak zmieniło się zapotrzebowanie na kompetencje w sektorze.

 

Zgodnie z danymi, zebranymi przy użyciu narzędzia Job Market Insights* i opracowanymi przez Experis, w 2021 roku na polskim rynku pojawiło się ponad 231 tys. unikatowych ofert pracy, mających na celu przyciągnięcie kandydatów z obszaru IT i telekomunikacji. Warto zaznaczyć, że w porównaniu z 2020 rokiem, w którym opublikowano 126 tys. ogłoszeń, liczba unikatowych ofert pracy w sektorze IT wzrosła prawie dwukrotnie.

 

 

- Wraz z wybuchem pandemii wielu przedsiębiorców przyspieszyło wdrażanie cyfrowych rozwiązań

w swoich organizacjach. Postępująca rewolucja technologiczna jeszcze bardziej umocniła pozycję kandydatów z obszaru IT na rynku pracy i zwiększyła zapotrzebowanie na tych specjalistów. Popyt zdecydowanie przewyższył podaż. W 2021 roku notowaliśmy w Polsce rekordowo wysoki niedobór talentów, a pracownicy IT byli wskazywani jako jedna z grup zawodowych najtrudniejszych do pozyskania - podkreśla Justyna Mazur, liderka linii biznesowej realizującej rekrutacje stałe

z obszaru IT w ramach marki Experis. Ekspertka dodaje, że digitalizacja firm miała znaczący wpływ na kształt i rolę działów IT oraz zdecydowanie przyczyniła się do zmiany zapotrzebowania na kompetencje. - Oczywiście nadal kluczowymi umiejętnościami niezbędnymi w sektorze IT pozostają kompetencje twarde, techniczne. Od kandydatów oczekuje się znajomości języków programowania, takich jak Java i Python, czy też najpopularniejszych frontendowych frameworków. Coraz bardziej wzrasta jednak także znaczenie kompetencji miękkich. Pracownicy z obszaru IT są dziś postrzegani jako konsultanci, którzy potrafią przełożyć potrzeby biznesu na język techniczny. Dlatego tak ważne jest, by umieli skutecznie komunikować się z innymi, potrafili współpracować, a także wykazywali się kreatywnością, elastycznością oraz inicjatywą - mówi Justyna Mazur.

 

W styczniu 2021 roku przedsiębiorcy reprezentujący firmy z sektora IT i telekomunikacji opublikowali na portalach internetowych przeszło 21 tys. ofert pracy, skierowanych do kandydatów z branży. Szczególnie intensywny wzrost liczby ogłoszeń notowany był na początku roku. W lutym pracodawcy zamieścili w internecie około 24 tys. ofert pracy, natomiast w marcu - już ponad 6 tys. więcej. Kwiecień ostudził nieco rekrutacyjny zapał organizacji z obszaru IT. Liczba ogłoszeń przekroczyła wówczas co prawda 34 tys., jednak w kolejnym miesiącu, maju, wskaźnik nieznacznie spadł. Dopiero na początku sezonu urlopowego pracodawcy ponownie zintensyfikowali działania, mające na celu pozyskanie nowego personelu. W czerwcu i lipcu firmy opublikowały przeszło 35 tys. ofert pracy, skierowanych do kandydatów. Był to bardzo sprzyjający czas dla osób, poszukujących nowego zatrudnienia - liczba ogłoszeń wzrastała systematycznie także w kolejnych miesiącach, osiągając wartości wynoszące ponad 36 tys. w sierpniu, 38 tys. we wrześniu i 40 tys. w październiku. Pod koniec 2020 roku przedsiębiorcy ograniczyli swoją chęć powiększania zespołów IT. W listopadzie firmy zamieściły na portalach internetowych prawie 2 tys. ofert mniej niż w miesiącu poprzednim, natomiast w grudniu liczba ta spadła jeszcze bardziej i osiągnęła poziom niewiele wyższy niż 36 tys.

 

- Globalne zagrożenie zdrowotne oraz związane z nią upowszechnienie pracy zdalnej zauważalnie zwiększyło popyt na rozwiązania chmurowe - dlatego na rynku pracy wzrosło zapotrzebowanie na specjalistów takich jak cloud engineer, cloud architect czy cloud administrator. W ubiegłych dwunastu miesiącach nie brakowało też ofert pracy dla front-end i back-end developerów, network engineerów czy osób na stanowiskach typu system analyst. Nic nie wskazuje na to, by trend ten miał zmienić się

w 2022 roku. Warto zaznaczyć, że od początku pandemii obserwujemy na rynku wzmożoną chęć zatrudniania specjalistów z obszaru big data. Osoby realizujące się w rolach takich jak data scientist, data engineer, big data engineer czy data analyst mogą przebierać w propozycjach zawodowych. Jednocześnie, ze względu na duży niedobór tych ekspertów, pracodawcy oferują im bardzo atrakcyjne zarobki. Na znaczeniu zdecydowanie zyskały też specjalizacje związane z cyberbezpieczeństwem - mówi Agnieszka Grzybowska, menedżerka ds. rekrutacji IT w Experis.

 

Ekspertka zaznacza, że w 2021 roku obserwowaliśmy również wiele ważnych zmian, zachodzących na rynku pracy i wpływających na zatrudnienie w sektorze IT. - Wraz z popularyzacją zdalnego modelu pracy, przed organizacjami otworzyły się nowe możliwości, pozwalające im pozyskiwać pracowników niezależnie od lokalizacji firmy. Granice terytorialne przestały być przeszkodą, ograniczającą rynek wyłącznie do lokalnych kandydatów. Z jednej strony umożliwiło to przedsiębiorcom sięgnięcie po specjalistów z bardziej odległych regionów, z drugiej jednak - zwiększyło rywalizację o talenty.

Od początku 2021 roku pracodawcy musieli dość intensywnie konkurować nie tylko z krajowymi,

ale także z zagranicznymi organizacjami, które oferowały polskim specjalistom IT atrakcyjne warunki pracy - bez konieczności relokacji. Trend ten prawdopodobnie nadal będzie się umacniał, ponieważ niedobór wykwalifikowanych ekspertów jest odczuwany w całej Europie. Najczęściej po polskich pracowników z obszaru IT sięgają firmy z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii, Szwecji oraz Norwegii - podsumowuje Agnieszka Grzybowska.

 

*Stan danych zgodny z dostępem w dniu 24.01.2021.

Autor: Kinga Oszywa-Zaborowska | ManpowerGroup

 

Materiał partnera


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.