zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Prognozy rekrutacyjne: 28% firm będzie rekrutować, 18% planuje redukcje

Co czwarty pracodawca w Polsce planuje zatrudniać nowych pracowników w IV kwartale 2025 roku – wynika z dziś opublikowanego raportu ManpowerGroup. 51% firm nie przewiduje zmian kadrowych, 18% zapowiada redukcje, a 2% nie ma jeszcze sprecyzowanych planów. Najwięcej rekrutacji w końcówce roku odbędzie się w branży opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych oraz w sektorze dóbr i usług konsumpcyjnych. Najlepsze perspektywy dla kandydatów poszukujących pracy oferuje wschodnia Polska, najgorsze południowy zachód kraju.

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

 

 

Zdalnie czy w siedzibie firmy - jak według przedsiębiorców będą pracować Polacy w I kwartale 2022 roku?

 

 

Pracodawcy przewidują, że w pierwszych trzech miesiącach 2022 roku co piąty pracownik (20%) będzie wykonywał codzienne obowiązki służbowe bezpośrednio w siedzibie firmy. Zdecydowana większość kadry (76%) otrzyma możliwość kontynuowania pracy w modelu hybrydowym, natomiast 2% personelu będzie mogło realizować projekty w pełni zdalnie. Aktualne plany przedsiębiorców, przedstawione w najnowszej analizie ManpowerGroup, znacząco różnią się od tych deklarowanych

w ubiegłych dwóch kwartałach.

 

Pracodawcy prognozowali, że do końca 2021 roku aż 88% pracowników wróci do codziennego wykonywania zadań bezpośrednio w zakładach pracy. Obecnie jednak odsetek firm, chcących sprowadzić kadrę do biur, zmniejszył się aż o 68 punktów procentowych. Organizacje zdecydowanie bardziej otworzyły się natomiast na model hybrydowy. Firmy zakładają, że w I kwartale 2022 roku 76% personelu będzie realizować projekty zarówno w domu, jak i w siedzibie pracodawcy. Jeszcze
6 miesięcy temu taką możliwość miał mieć mniej niż co dziesiąty pracownik (9%). Nie zmieniło się natomiast podejście przedsiębiorców do pracy w pełni zdalnej. W I kwartale 2022 roku tylko niewielki odsetek kadry (2%) będzie mógł ją wykonywać.

 

 

 

- Hybrydowy model pracy wyraźnie wpisał się już w polski rynek, a w dobie niepewności, związanej
z kolejnymi falami pandemii, staje się opcją chętnie wybieraną przez pracodawców. Praca hybrydowa pozwala na utrzymanie ciągłości biznesu. Jest też wyraźną odpowiedzią na potrzeby zatrudnionych osób. W 2021 roku pracownicy sygnalizowali, że oczekują od pracodawców elastyczności - także
w zakresie wyboru modelu czy godzin pracy. Wiele przedsiębiorstw od samego początku pandemii weryfikowało wewnętrznie, jak funkcjonują i sprawdzają się poszczególne modele pracy. Mając już szereg doświadczeń oraz wniosków, łatwiej podejmują decyzję o hybrydowym realizowaniu zadań - zwłaszcza po zaobserwowaniu, że taki model nie wpływa negatywnie na efektywność zespołów. Praca łączona, częściowo z biura i z domu, pozwala także na utrzymanie tożsamości organizacyjnej, ponieważ daje przestrzeń na integrację zespołu i sprzyja przepływowi informacji oraz wymianie wiedzy, co jest dużą zaletą w porównaniu z modelem w pełni zdalnym. Realizowanie zadań wyłącznie poza siedzibą firmy może się sprawdzić w obszarach niewymagających zacieśnionej współpracy lub
w środowiskach przyzwyczajonych i bardzo dobrze zaznajomionych ze światem wirtualnym, jak na przykład sektor nowych technologii czy IT - mówi Katarzyna Pączkowska, dyrektor rekrutacji stałej w Manpower.

 

 

 

Firmy uzależniają model realizowania zadań od stanowiska, zajmowanego przez poszczególnych członków zespołu. Największej liczby pracowników wykonujących projekty zdalnie lub hybrydowo należy spodziewać się w obszarze IT (62%). Takie modele pracy będą też często proponowane kadrze reprezentującej księgowość i finanse (60%), administrację i obsługę biura (59%) oraz zarządzanie zasobami ludzkimi (59%). Bardziej ograniczonych możliwości pracy zdalnej
i hybrydowej powinny natomiast spodziewać się osoby zatrudnione w sprzedaży
i bezpośredniej obsłudze klienta (50%) oraz produkcji przemysłowej (29%).
 
Jednocześnie z analizy ManpowerGroup wynika, że ze względu na rodzaj obowiązków, 64% kadry
z sektora produkcji przemysłowej będzie musiało realizować swoją pracę wyłącznie w siedzibie organizacji. W przypadku stanowisk związanych ze sprzedażą i obsługą klienta odsetek ten jest nieco mniejszy i wynosi 45%. Codziennego pojawiania się w firmie pracodawcy będą również wymagać od 38% pracowników zajmujących się administracją i obsługą biura. W obszarze zarządzania zasobami ludzkimi na stałą pracę w siedzibie organizacji powinno nastawić się 36% kadry, a w księgowości i finansach - 35%. Największą swobodę będzie miał personel działów IT - przedsiębiorcy przewidują, że w I kwartale 2022 roku tylko 32% tych pracowników będzie codziennie wykonywać obowiązki w biurach.

 

- Praca zdalna lub hybrydowa sprawdza się w przypadku stanowisk i obszarów związanych z pracą biurową - między innymi w finansach i księgowości, marketingu czy administracji. Korzystają z niej organizacje, które zainwestowały w cyberbezpieczeństwo i posiadają sprawne systemy informatyczne. Sektorami, które w najmniejszym stopniu mogą zaproponować swoim pracownikom częściowo lub w pełni zdalne modele pracy, są przede wszystkim produkcja przemysłowa, budownictwo oraz sprzedaż i branża HoReCa - obszary te, ze względy na charakter wykonywanych zadań, wymagają zazwyczaj obecności kadry w miejscu pracy - podkreśla ekspertka.

 

 

Najbardziej otwarte na hybrydowy model pracy są duże przedsiębiorstwa oraz mikro organizacje. Małe i średnie firmy prezentują natomiast najsilniejszą chęć sprowadzenia pracowników
z powrotem do swoich siedzib. W ujęciu regionalnym największe szanse na realizowanie zadań
w pełni zdalnie mają pracownicy z Polski Południowo-Zachodniej. W Centrum przedsiębiorcy będą najbardziej skłonni, by proponować kadrze hybrydowy model pracy, natomiast pracodawcy
z Północy zamierzają najaktywniej sprowadzać personel do biur.

 

- Na rosnącą elastyczność przedsiębiorców w zakresie oferowanych modeli pracy wpływa między innymi pogłębiający się niedobór talentów. Pracodawcy, ze względu na dużą rywalizację
o deficytowych na rynku kandydatów, prześcigają się w przygotowywaniu atrakcyjnych ofert,
które zwiększą ich szanse na utrzymanie obecnej kadry oraz pozyskanie nowych pracowników - podsumowuje Katarzyna Pączkowska.
 

 

Autor:

Kinga Oszywa-Zaborowska

Specjalista ds. PR i Komunikacji

ManpowerGroup

 

Materiał partnera


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.