zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

30% kobiet za zawodowy sukces uznaje objęcie roli menedżerskiej. Mężczyźni często mierzą wyżej.

Polki chcą się rozwijać, natomiast nie zawsze mają ku temu odpowiednie warunki. Może to wpływać na ich ambicje zawodowe oraz ocenę własnych możliwości. Zdarza się bowiem, że środowisko pracy sprzyja im mniej niż ich współpracownikom. Pomimo licznych zmian społecznych i programów DE&I wciąż nie widać wyraźnego progresu w tym zakresie. Jak wynika z raportu Hays Poland „Kobiety na rynku pracy 2025. Polityka DE&I w praktyce”, zaledwie 46 proc. specjalistek i menedżerek pozytywnie ocenia swoje perspektywy zawodowe. 

IT: co szósta firma planuje zwolnienia w nadchodzącym kwartale

Jak wynika z analizy firmy rekrutacyjnej Experis, 17% pracodawców z branży IT planuje redukcje etatów w trzecim kwartale 2025 roku, 40% organizacji deklaruje chęć rekrutacji, a 42% nie przewiduje zmian kadrowych. Najczęstszą przyczyną zakończenia współpracy z pracownikiem jest zamknięcie tymczasowego projektu oraz spadek popytu na usługi firm. Z danych Job Market Insights wynika, że liczba ofert pracy w sektorze IT spada drugi miesiąc z rzędu, plasując się w maju na poziomie 31 829 – wobec 32 482 w kwietniu i 33 443 w marcu.

27 proc. profesjonalistów podjęło na przestrzeni ostatniego roku dodatkową działalność zarobkową

Sytuacja na rynku pracy pozostaje niejednoznaczna w większości sektorów. Profesjonaliści zauważają, że aby nie pozostać w tyle – zarówno pod kątem finansowym, jak i zawodowym – niezbędna jest elastyczna postawa oraz wnikliwa analiza trendów. Dla wielu korzystne wydaje się proaktywne wykazywanie się inicjatywą, również poza głównym miejscem zatrudnienia.

PRZERWA W KARIERZE

ŚWIADOMA DECYZJA PRACOWNIKÓW

 

 

 

Równowaga pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym dla rosnącej rzeszy pracowników odgrywa kluczową rolę w planowaniu kariery. Pracodawcy starają się odpowiadać na te potrzeby i coraz częściej oferują zatrudnionym dodatkowe benefity ułatwiające zachowanie work-life balance, jak chociażby pracę elastyczną czy dodatkowe dni urlopowe. Dla niektórych pracowników to wciąż za mało i świadomie decydują się na przerwę w karierze.

 

Jak wynika z badania Hays Poland opublikowanego na łamach 'Raportu płacowego 2019', brak możliwości osiągnięcia work-life balance dla 21% specjalistów i menedżerów stanowi jeden

z głównych powodów rozważania zmiany miejsca zatrudnienia. Co więcej, 31% badanych wskazało dodatkowe dni urlopowe jako najważniejsze świadczenie pozapłacowe.

 

Biorąc pod uwagę potrzeby pracowników oraz wyzwania rekrutacyjne, z którymi obecnie mierzą się firmy na polskim rynku pracy, coraz więcej pracodawców podwyższa atrakcyjność swojej oferty. Organizacje dostrzegają potencjalne korzyści związane z udostępnianiem zatrudnionym rozwiązań umożliwiających osiągnięcie równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. Podejmowane są również liczne działania ukierunkowane na stworzenie kultury organizacyjnej, w której pracownik ma możliwość - przynajmniej częściowego - dopasowania czasu pracy do swoich preferencji oraz nie odczuwa presji pracy w nadgodzinach czy odpowiadania na służbowe wiadomości podczas urlopu.

 

Pojawiają się również organizacje, które idą o krok dalej - oferują swoim pracownikom dodatkowe dni wolne, długi i w pełni płatny urlop do wykorzystania raz na kilka lat (tzw. sabbatical), a nawet nielimitowane urlopy. Mimo że pracodawcy podejmują próby sprostania wysokim i sprecyzowanym oczekiwaniom pracowników względem work-life balance, to niektórzy z wysoko wykwalifikowanych

i doświadczonych ekspertów świadomie decyduje się na przerwę w karierze.

 

BRAK PRACY JAKO ETAP KARIERY?

 

Przerwy w karierze stają się coraz popularniejszym zjawiskiem na rynku. Zatrudnieni decydują się na zawieszenie pracy zawodowej z różnych powodów. Najczęściej swoją decyzję motywują chęcią poświęcenia uwagi swoim bliskim, realizacji pasji czy poprawy stanu zdrowia. Jak uważa Agnieszka Kolenda, Executive Director

w Hays Poland, wraz z rosnącą średnią długością życia oraz wydłużającym się czasem trwania kariery zawodowej,

w przyszłości profesjonaliści częściej będą świadomie decydować się na przerwy w karierze.

 

- Praca na stanowiskach menedżerskich i eksperckich, lecz również kariera w określonych zawodach bywa bardzo stresująca i obciążająca psychicznie. Stąd też coraz częściej mamy do czynienia z wysoko wykwalifikowanymi profesjonalistami, którzy zdecydowali się zrezygnować na jakiś czas z pracy zawodowej, aby odpocząć - naładować baterie, spędzić czas z rodziną i zrealizować marzenia, np. wyruszyć w długą podróż. W natłoku obowiązków trudno jest również znaleźć czas na rozwój osobisty lub po prostu zastanowienie się nad obraną ścieżką kariery, a okres bez pracy jest do tego idealną okazją - twierdzi Agnieszka Kolenda.

 

Dla wielu profesjonalistów decydujących się na dłuższą przerwę w karierze to właśnie chęć rozwoju lub zmiany zawodu jest głównym powodem podjęcia takiego kroku. Wolny czas przeznaczają na zdobycie nowych umiejętności lub kwalifikacji, uczestnictwo w kursach lub ukończenie studiów. Podejmują taką decyzję świadomie, nie postrzegając okresu bez zatrudnienia jako zagrożenia dla rozwoju kariery, lecz szansę na zyskanie większej satysfakcji z pracy w niedalekiej przyszłości. Przerwa jest dla profesjonalistów przede wszystkim szansą na odpoczynek, refleksję nad dotychczasowym życiem zawodowym, a także wyznaczenie kolejnych celów i podjęcie działań rozwojowych, które umożliwią ich osiągnięcie. Dzięki temu na rynek pracy wracają zmotywowani, pełni energii

i przekonani o słuszności wyboru ścieżki kariery, co coraz częściej dostrzegają pracodawcy.

 

ŁATWIEJSZA DROGA POWROTU

 

Ułatwianie powrotu do pracy zawodowej wykwalifikowanym pracownikom, którzy zdecydowali się na przerwę w karierze, może być jednym z rozwiązań problemu niedoboru kompetencji na rynku pracy. Aby skorzystać z umiejętności i doświadczenia utalentowanych profesjonalistów, niektóre firmy tworzą specjalne programy, ułatwiające powrót do pracy i zachęcające do podjęcia takiej decyzji osoby niezdecydowane. Eksperci cytowani na łamach Hays Journal 17 wyjaśniają, że jest to nowe rozwiązanie, które znajduje zastosowanie przede wszystkim w strategiach zatrudnienia globalnych przedsiębiorstw.

 

- Obecnie wiele organizacji, z uwagi na niedobór kompetencji i trudności w ich skutecznym pozyskaniu, nie może w pełni wykorzystać swojego potencjału. Jednym z dostępnych rozwiązań jest przywrócenie na rynek pracy osób, które posiadają cenne kompetencje, lecz zdecydowały się na przerwę w karierze - zaznacza Agnieszka Kolenda z Hays Poland. - Niektóre firmy dostrzegają korzyści aktywizacji tej grupy na rynku pracy i organizują programy, które mają ich do tego zachęcić. Jest to nowa praktyka, która obecnie jest szczególnie widoczna na rynkach zagranicznych, lecz możemy się spodziewać, że podobne inicjatywy będą się pojawiać również w Polsce - dodaje.

 

Wdrożone programy koncentrują się głównie na tych profesjonalistach, którzy bez pracy pozostawali nie dłużej niż dwa lata. Zazwyczaj oferują pracę w niepełnym wymiarze godzin, która z czasem ma się przerodzić w pełny etat. Elementem, który odróżnia od siebie poszczególne programy jest zakres wsparcia udzielanego przez firmę w początkowym okresie współpracy, kiedy to pracownik ma ponownie wdrożyć się w nowe obowiązki i przyzwyczaić do dynamiki dnia pracy. Na tym etapie oferowane są m.in. szkolenia, mentoring lub wsparcie współpracowników w pierwszych tygodniach po powrocie.

 

Zdaniem ekspertów, koszt wdrożenia programu ułatwiającego powrót na rynek pracy jest dość wysoki, dlatego firmy przed podjęciem decyzji o jego wdrożeniu, powinny dokładnie go przemyśleć

i zaplanować. Warto przeanalizować, czy potencjalny zysk jest wart niezbędnych nakładów finansowych. Kluczowe jest również zdefiniowanie obszarów, w których firma doświadcza niedoboru kompetencji, a także określenie, które z nich mogą najbardziej skorzystać na wdrożeniu.

 

Tego typu programy są korzystne również dla samych profesjonalistów, ponieważ dają im szansę na wznowienie kariery w komfortowych warunkach, a nawet zdobycie nowych, praktycznych umiejętności. Długi okres bez pracy niesie za sobą pewne ryzyko przeoczenia istotnych zmian

i nowości w branży. Uczestnictwo w programie pozwala na stopniowe i komfortowe nadrobienie potencjalnych zaległości lub - w przypadku zmiany zawodu - poznanie specyfiki pracy w danej profesji. Zdecydowanie jest to rozwiązanie, na którym mogą skorzystać obie strony - pracodawca poszukujący określonych kompetencji i pracownik chcący wrócić do pracy zawodowej.

 

KONTAKT DLA MEDIÓW

 

Paulina Łukaszuk

Communications Manager

M: +48 661 610 554

E: lukaszuk@hays.pl

Zofia Nowak

PR Specialist

T: +48 22 584 56 73

E: znowak@hays.pl, media@hays.pl

 

Informacje o Hays Poland

 

Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc, która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną. Działając na rynku rekrutacyjnym od 50 lat, Hays posiada 257 biur w 33 krajach. Łącznie pracuje w nich niemal 11000 ekspertów w 20 specjalizacjach.

 

W 2002 roku otworzyliśmy pierwsze biuro w Polsce. Od tego czasu umocniliśmy naszą pozycję na polskim rynku, stając się niekwestionowanym liderem w rekrutacji specjalistycznej. Świadczymy dopasowane do wymagań klienta usługi w zakresie rekrutacji specjalistycznej pozyskując najlepszych kandydatów do pracy stałej, tymczasowej oraz na kontrakt. Portfolio naszych usług obejmuje ponadto Executive Search, Recruitment Process Outsourcing (RPO) oraz marketing rekrutacyjny.

 

Z pasją wspieramy rozwój zawodowy profesjonalistów działających w różnych obszarach rynku, kierując się naszym motto 'powering the world of work'


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.