zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

30% kobiet za zawodowy sukces uznaje objęcie roli menedżerskiej. Mężczyźni często mierzą wyżej.

Polki chcą się rozwijać, natomiast nie zawsze mają ku temu odpowiednie warunki. Może to wpływać na ich ambicje zawodowe oraz ocenę własnych możliwości. Zdarza się bowiem, że środowisko pracy sprzyja im mniej niż ich współpracownikom. Pomimo licznych zmian społecznych i programów DE&I wciąż nie widać wyraźnego progresu w tym zakresie. Jak wynika z raportu Hays Poland „Kobiety na rynku pracy 2025. Polityka DE&I w praktyce”, zaledwie 46 proc. specjalistek i menedżerek pozytywnie ocenia swoje perspektywy zawodowe. 

IT: co szósta firma planuje zwolnienia w nadchodzącym kwartale

Jak wynika z analizy firmy rekrutacyjnej Experis, 17% pracodawców z branży IT planuje redukcje etatów w trzecim kwartale 2025 roku, 40% organizacji deklaruje chęć rekrutacji, a 42% nie przewiduje zmian kadrowych. Najczęstszą przyczyną zakończenia współpracy z pracownikiem jest zamknięcie tymczasowego projektu oraz spadek popytu na usługi firm. Z danych Job Market Insights wynika, że liczba ofert pracy w sektorze IT spada drugi miesiąc z rzędu, plasując się w maju na poziomie 31 829 – wobec 32 482 w kwietniu i 33 443 w marcu.

27 proc. profesjonalistów podjęło na przestrzeni ostatniego roku dodatkową działalność zarobkową

Sytuacja na rynku pracy pozostaje niejednoznaczna w większości sektorów. Profesjonaliści zauważają, że aby nie pozostać w tyle – zarówno pod kątem finansowym, jak i zawodowym – niezbędna jest elastyczna postawa oraz wnikliwa analiza trendów. Dla wielu korzystne wydaje się proaktywne wykazywanie się inicjatywą, również poza głównym miejscem zatrudnienia.

Tchnij życie w firmowe finanse

 

 

Finanse firmowe to jeden z podstawowych czynników mierzenia efektywności przedsiębiorstwa oraz jego rozwoju. W ponad 30-letnim doświadczeniu w zarządzaniu firmą miałem okazję obserwować wiele modeli dysponowania nimi - tych lepszych i tych gorszych. Co może zrobić przedsiębiorca i o czym musi pamiętać, żeby jeszcze owocniej zarządzać firmowymi finansami?

 

Ocena wyników

Richard Ruback, professor Harvard Business School, powiedział, że finance to swoista punktacja biznesu. Są jak liczenie trafień i punktów w baseballu. Pierwszym i najważniejszym krokiem do zarządzania nimi jest śledzenie wyników oraz ich dokładna analiza. Aby w pełni zrozumieć wynik, trzeba poznać także zasady obowiązujące na boisku. Każdy przedsiębiorca musi umieć szeroko spojrzeć na swój wynik finansowy i osadzić go w panujących warunkach biznesowych. Dogłębne przestudiowanie osiągnięć finansowych firmy pozwoli poznać rządzące nią mechanizmy

i zaadaptować je na swoją korzyść.

 

Wyciąganie wniosków

Przeanalizowanie odegranego meczu - w tym każdego straconego punktu - to obowiązek trenera. Następnym krokiem jest wykorzystanie wniosków do poprawienia błędów lub stworzenia kolejnej taktyki. W biznesie jest podobnie. Jeśli firma chce się rozwijać, nie może jedynie biernie śledzić finansów. Musi nimi aktywnie zarządzać. Każdy błąd i każda strata mogą nas wiele nauczyć, trzeba tylko podejść do nich z otwartym i elastycznym umysłem, w tym być otwartym na głosy z zewnątrz - słuchać branżowych komentarzy ekspertów w mediach oraz spotykać się i rozmawiać ze specjalistami w danej dziedzinie.

 

Sprawdzona księgowość

Dobrze prowadzona księgowość to podstawa do rzetelnej analizy pozycji finansowej firmy. To jednak nie wszystko. Liczba przepisów podatkowych oraz ich zawiłość może stanowić niemały problem dla osób, które do tej pory nie miały z rozliczeniami wiele wspólnego. Korzystanie z usług sprawdzonego biura rachunkowego zagwarantuje bezbłędne wypełnianie obowiązków podatnika oraz pozwoli uniknąć wiążących się z nieprawidłowościami kar. Dlatego nawet prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą, warto zdać się na specjalistę. Nie zapomnij jednak, że także do księgowości należy podejść analitycznie, według planu zgodnego z polityką biznesową firmy. Za to już nie odpowiada księgowy, ale musi tego dopilnować prezes spółki.

 

Środki zabezpieczające

Nawet korzystając z poleconych usług księgowość zawsze trzeba sprawdzać i weryfikować. Nie wolno ufać z góry, ale trzeba budować zaufanie stopniowo. Istnieje dziś coraz więcej firm pracujących na tzw. umowę sukcesu, które wykonują kontrolę księgowości. Poza tym istnieje możliwość spisania umowy, definiującej warunki postępowania w przypadku popełnienia błędów przez księgowych. Niewiele firm z tej możliwości korzysta, tymczasem może to uchronić firmę przed poważnymi konsekwencjami finansowymi. Warto także zawsze porównywać bieżące wskaźniki do tych

z ubiegłego miesiąca czy roku.

 

Zainwestowanie w eksperta

Nie każdy musi być specem od finansów. Do prowadzenia niedużej firmy zazwyczaj wystarczy podstawowa wiedza oraz zaciąganie porad zewnętrznych doradców. Wraz z rozwojem działalności

w ten sposób nie da się jednak znacząco ulepszyć zarządzania finansami przedsiębiorstwa. Utworzenie stanowiska dyrektora finansowego i zatrudnienie na nie kompetentnej osoby bez wątpienia zaowocuje w przyszłorocznych wynikach.

A jak wybrać eksperta? Polecam zasadę trójkową, która sprawdza się zarówno w biznesie,

jak i w życiu. Zawsze minimum trzy. A więc jeśli chcesz wybrać najlepszego dla twojej firmy

eksperta w dziedzinie finansów, porównaj go wcześniej z co najmniej dwoma konkurentami.

 

Czujność od samego początku

Jak wynika z danych U.S. Small Business Administration, najpowszechniejszymi źródłami finansowania małych firm są pożyczki, kredyty biznesowe i linie kredytowe. Dlatego należy poświęcić czas na dokładny research i porównanie ofert rynkowych, aby wybrać tę najkorzystniejszą dla twojej firmy. Pierwsze lata działalności są kluczowe w zakorzenieniu się w rynku i osiągnięcia stabilnej pozycji. Jeśli rachunki nie zgodzą się już na początku, wyciąganie młodej firmy z kryzysu może się okazać nieopłacalne.

 

Łączenie wydatków

Wydatki firmy można ograniczać poprzez łączenie zakupów i - dzięki składaniu większych zamówień - negocjować niższe ceny. Dotyczy to zarówno zakupu artykułów biurowych, sanitarnych, wyposażenia, jak również niektórych usług. Warto znaleźć wykonawcę, którego kompetencje będą nieco szersze

i dzięki temu unikniemy podpisywania dwóch umów.

 

Unikanie papierów

Zrezygnowanie z używania papieru może przynieść wiele korzyści. Po pierwsze, ograniczenie kosztów. Większość dokumentów i tak tworzy się na komputerach, przez Internet można podpisywać umowy i zawierać transakcje. Po drugie, porządek w dokumentach. Finanse kochają porządek.

Jeśli wszystkie firmowe dokumenty będą miały tylko formę elektroniczną, w razie potrzeby łatwiej będzie je odnaleźć. Po trzecie, dobry uczynek dla środowiska. Jego motywacją mogą być nie tylko osobiste przekonania, ale także wizerunek firmy.

 

Renegocjowanie umów

Negocjacja warunków przy podpisywaniu każdej umowy dla większości przedsiębiorców jest zapewne oczywistą zasadą. Ale nie wolno zapomnieć również o renegocjacji. Kiedy okresowy kontrakt dobiega końca, rozpocznij renegocjowanie jego warunków, a nie z góry przystawaj na stare.

To doskonała zasada postępowania skutecznego przedsiębiorcy. Jeśli druga strona będzie zadowolona ze świadczonych usług, chętnie zgodzi się na lekkie negocjacje, zyskując w zamian oszczędność czasu i sprawdzonego partnera. Nie wahaj się postępować podobnie z większością kontraktów na koniec każdego roku (lub danego okresu obowiązywania umowy).

 

Dyrektor finansowy i główny księgowy firmy to osoby, z którymi szef musi żyć w zgodzie i pełnym porozumieniu. Musi być otwarty na ich pomysły i propozycje, umieć ich słuchać i wspierać.

Ale pamiętaj, że ostatecznie to nie oni decydują o finansach firmy. To szef dopasowuje je do strategii przedsiębiorstwa. Podejmowanie strategicznych decyzji, a także kontrola działów finansowego

i księgowego należą właśnie do niego.

 

Kultura oszczędzania

Dotyczy ona zarówno dużych kontraktów, jak i małych wydatków. To umiejętność oddzielenia niezbędnych kosztów od tych, które są alternatywne lub wręcz niepotrzebne. Kultura oszczędzania opiera się przede wszystkim na zdolności kompleksowego i analitycznego spojrzenia na potrzeby firmy - do ocenienia, jakie wydatki będą korzystne na biznesu, a jakie nie przyniosą żadnych zysków.

 

Alain Kaj - od prawie 30 lat prowadzi firmy w Polsce. Krążąc między Polską a Francją, pokonał długość równika ponad sto razy. Jest Prezesem prężnie rozwijających się Spółek Pegasus Solutions oraz Inventage. Zarządza również firmą Signform.

 

Inventage Sp. z o.o. jest firmą specjalizującą się w ulepszaniu wyniku finansowego firm. Profesjonalizuje się w wyszukiwaniu oszczędności głównie w obszarach podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne i kosztów zakupowych. W przeciągu 6 lat przekonała blisko 1000 firm do nawiązania współpracy, w tym największe firmy w Polsce. Referencje Klientów można przeczytać na stronie http://inventage.pl/zaufali-nam/. Cenią sobie oni przede wszystkim skuteczność i terminowość, zaangażowanie zespołu, dbanie o bezpieczeństwo i kompleksową, nazywaną 360-cio stopniową opiekę nad danym projektem. Specyfiką firmy jest praca w systemie successfee - wynagrodzenie pobierane jest tylko w przypadku znalezienia oszczędności. Więcej informacji znaleźć można na stronie internetowej: http://inventage.pl/.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.